سوالات لیپوساکشن شکم

خلاصه مطلب:

اگر قصد انجام عمل لیپوساکشن را دارید، حتما با سوالات زیادی روبه‌رو شده‌اید. در این مطلب به تمامی سوالات شما پاسخ داده‌ایم.
سوالات لیپوساکشن شکم
در این مقاله:

پرسش و پاسخ لیپوساکشن شکم و پهلو

۱- لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن یک تکنیک جراحی لاغری محسوب می‌شود و از تجهیزات مشخصی مانند پمپ ساکشن، اتصالات و یک میله فلزی به نام کانولا استفاده می‌شود که با مکش و مهارت کافی چربی‌های اضافه روی احشاء شکم تخلیه می‌شود.

 
 

 

 

افرادی که دچار تجمع چربی در ناحیه شکم هستند به شرط اینکه دچار افتادگی در ناحیه شکم و آویزان بودن پوست شکم نباشند و شاخص توده بدنی آن‌ها زیر ۳۵ باشد. برای عزیزانی که مقاله را مطالعه می‌کنند لینکی به جهت محاسبه شاخص توده بدنی قرار داده می‌شود.
برای اینکه جراحی به بهترین نحو ممکن صورت بگیرد و پزشک به طور کامل جراحی را انجام دهد باید حتماً با بیهوشی انجام شود. برخی از کلینیک‌ها این کار را با بی‌حسی انجام می‌دهند اما چون حجم کمی از چربی تخلیه میشود جراحی به طور کامل و صحیح انجام نمی‌شود.
پس از جراحی فرد نیاز به یک هفته استراحت در منزل دارد و از فعالیت‌های بدنی سنگین باید پرهیز کند. 
بله نیاز است برای رسیدن به نتیجه مطلوب پس‌ ازاین جراحی مانند سایر جراحی‌های پیکرتراشی از گن استفاده شود. زیرا گن ورم‌های ناحیه جراحی را کاهش داده ، شکل گیری بهتری در فرم نهایی دارد و دردهای پس از جراحی را بهبود می‌بخشد.
خیر برای ساکشن شکم و پهلو هیچ برش وسیعی روی پوست ایجاد نمی‌شود و فقط چند سوراخ در ناحیه‌های مشخص شکم، پهلو و پشت ایجاد می‌شود.
بله درن گذاری برای جراحی ساکشن شکم و پهلو نیز انجام می‌شود که ترجیحاً از درن‌های بدون مخزن برای آن استفاده می‌شود.
درن ها وسیله هایی هستند که انواع مختلفی دارند، در محل جراحی قرار داده می‌شوند و ترشحات ناحیه را از بدن خارج می‌کنند.
لیپوساکشن شکم و پهلو برای افرادی که تجمع چربی احشایی بالایی ندارند و همچنین برای افراد مبتلا به چاقی مفرط و افراد دارای افتادگی پوست شکم مناسب نیست. به عبارت دیگر این جراحی برای افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها بالای ۳۵ است مناسب نمی باشد.
پاسخ به این سؤال بسیار پرتکرار این است که در ساکشن شکم و پهلو نهایت ۵ تا ۱۰ کیلو کاهش وزن وجود دارد. تغییر اصلی در این جراحی کاهش سایز است و کاهش وزن محسوسی نخواهیم داشت.
لیپوساکشن شکم و پهلو برای افراد ۱۸ تا ۶۰ سال انجام می‌شود.
در صورت محاسبه نادرست حجم چربی تخلیه شده و عدم مراقبت‌های صحیح پس از جراحی احتمال آمبولی در این عمل وجود دارد.
ازجمله خطرات این جراحی احتمال آمبولی است. احتمال پارگی‌ احشای شکم، از بین رفتن پوست در این ناحیه، سوختگی‌های عمیق یا سطحی، احتمال سلولیت یا گلوله شدن زیر پوست نیز وجود دارد که تمامی این موارد در صورت عدم مهارت و تخصص کافی تیم جراحی به وجود خواهد آمد.

دستگاه‌های زیادی ازجمله دستگاه لیپوساکشن، دستگاه لیپوماتیک، لیپوویزر، پال و دستگاه‌های دیگری نیز وجود دارد و درصورتی‌که فرد تخصص کافی و لازم را جهت انجام این کارداشته باشد تمامی این دستگاه‌ها نتایج یکسانی خواهند داشت.

همان‌طور که ذکر شد تأثیر ساکشن بیشتر از دستگاه، به مهارت اپراتور و فرد انجام دهنده بستگی دارد.
افتادگی پوست شکم، پهلو و سایر نقاط بدن با ساکشن برطرف نمی‌شود. اگر ناحیه بسیار متراکم باشد و پس از جراحی این حجم کم شود، پوست کمی جمع می‌شود اما اگر قبل از عمل، افتادگی پوست وجود داشته باشد با این جراحی برطرف نمی‌شود.
مراقبت‌های پس از جراحی شامل معاینه‌های دوره‌ای به موقع، استفاده از داروهای تجویزشده، قدم زدن آرام در منزل، وضعیت مناسب استراحت، ماساژ محل جراحی و بررسی میزان خروجی ترشحات می‌شود.
مهم‌ترین عوارض پس از جراحی ساکشن شکم و پهلو، سفت شدن ناحیه جراحی، بی‌حسی پوست محل جراحی و احتمال گلوله شدن ناحیه عمل یا سلولیت می‌‌باشد که جزو عوارض کم خطر این جراحی محسوب می‌شوند.
سبک زندگی مناسب پس از انجام جراحی نتیجه مؤثر و دائمی به همراه خواهد داشت. اما ادامه به روش قبل از جمله افراط در مصرف غذا باعث بازگشت نتیجه جراحی می‌شود.
برای انجام این جراحی باید به پزشک جراح عمومی و جراح پلاستیک مراجعه شود. به‌طورکلی مجموعه‌ای که نمونه کارهای زیاد و سابقه کاری خوبی در این زمینه داشته باشند.

این اقدامات به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. اقداماتی که روز قبل ازعمل باید انجام شود.
  2. اقداماتی که باید طی ۲ هفته قبل ازعمل انجام شود.

مانند:

  • ترک سیگار، قلیان، مشروبات الکلی
  • قطع مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین وارفارین و…
  • قطع مصرف هرگونه قهوه یا دم‌نوش‌هایی که باعث رقیق شدن خون می‌شود تا یک هفته قبل از عمل
  • ناشتا بودن ۸ ساعت قبل از جراحی
  • چک کردن PT و CBC فرد برای آماده سازی جراحی

اقدامات دیگر قبل ازعمل شامل:

آماده کردن آزمایش‌های تجویزشده توسط پزشک، اصلاح یا شیو کردن موهای ناحیه شکم و پهلو برای روز جراحی و رعایت بهداشت ناحیه جراحی است.

 
 

 

 

مدت زمان جراحی لیپوساکشن شکم و پهلو حداقل ۲ ساعت و حداکثر ۴ ساعت است.
عمده‌ترین جراحی ترکیبی در ساکشن شکم و پهلو در آقایان ژنیکوماستی و در خانم‌ها ماموپلاستی و ترنسفر چربی به باسن است.
در خانم‌هایی که قصد لیپوساکشن دارند جراحی ترکیبی عمدتاً ترنسفر چربی است.
بله هیچ مشکلی وجود ندارد تنها احتمال دارد پس از بارداری نتیجه جراحی بازگشت داشته باشد.
۲۶- چه مدت بعد از ساکشن شکم و پهلو می‌توان ورزش کرد؟
ورزش‌های هوازی یک هفته پس از جراحی منعی ندارد. ورزش‌های باشگاهی از یک ماه بعد مجاز است.
در جراحی ساکشن شکم و پهلو، نواحی شکم، پهلوها و کمر قطعاً انجام می‌شود ساکشن پشت یا بک رول در برخی موارد و در صورت نیاز انجام می‌شود.

بله امکان کاهش وزن پس از لیپوماتیک شکم و پهلو وجود دارد اما باید حداقل ۲ الی ۳ ماه از جراحی گذشته باشد و این کاهش وزن اصولی به همراه ورزش باشد. اما اگر شخصی پس از انجام جراحی لیپوساکشن ۳ یا ۴ سایز کم کند و با یک رژیم سخت وزن خود را کاهش دهد مطمئناً دچار افتادگی پوست به خصوص در ناحیه شکم و پهلو می‌شود.

 
 

 

 

لیپوساکشن شکم و پهلو در مراکز جراحی محدود و بیمارستان‌های مجهز انجام می‌شود و توصیه می‌شود برای نتیجه‌گیری بهتر با بیهوشی و در مراکز معتبر و بیمارستان‌ها انجام شود. انجام این جراحی در مطب‌ها، کلینیک‌های پوست، کلینیک‌های لاغری و این مکان‌ها غیرقانونی و ممنوع است.
۲۴ ساعت پس از جراحی امکان مسافرت هوایی وجود دارد.
تا زمانی که شخص دچار تحلیل عضلات ناحیه شکم و پهلو نشده باشد لیپوساکشن شکم و پهلو انجام می‌شود.
دو یا سه هفته بعد از جراحی و تا زمان بهبودی نهایی زخم‌ها استفاده از دخانیات ممنوع است و حداقل تا یک ماه پس از عمل باید از مصرف مشروبات الکلی پرهیز شود.
برخی از کلینیک‌ها مدعی هستند که با انجام این جراحی پک‌های شکم را می‌توان به وجود آورد. اما از نگاه علمی کار خطرناکی محسوب می‌شود زیرا تخلیه کامل چربی زیرپوست و روی احشا خطرناک است و احتمال نکروز بافتی یا از بین رفتن بافت‌های زیرپوست وجود دارد. این کار ممکن است قابل انجام باشد اما ریسک بالایی دارد و توصیه می‌شود به‌هیچ‌عنوان انجام نشود.
جراحی به تنهایی دردناک نیست اما درد با تماس در ناحیه جراحی شده حس می‌شود .درحالت عادی و استراحت به صورت دراز کشیده یا ایستاده دردی احساس نمی‌شود.
حداقل به مدت دو هفته باید از رابطه جنسی پرهیز کرد.

اگر مدت زمان جراحی ساکشن شکم و پهلو به همراه عمل ژنیکوماستی یا ساکشن به همراه ترنسفر چربی به باسن از ۳ ساعت بیشتر شود سونداژ انجام می‌شود.

 
 

 

 

مهم‌ترین مراقبت پس از ساکشن شکم و پهلو ماساژ ناحیه جراحی با فشار مناسب و استفاده از گن است.
چربی‌های روی پرده احشایی شکم و چربی‌های زیرپوست قابل ساکشن هستند. چربی‌های قسمت احشایی شکم یعنی داخل شکم، دور کبد، دور قلب و دور روده قابل ساکشن نیستند. که منظور محل چربی و چربی‌های احشایی وغیراحشایی است.
۲۴ ساعت پس از عمل، یک هفته و یک ماه بعدازآن، شخص جراحی شده باید توسط تیم جراحی یا پزشک معاینه شود.
افرادی که عضلات شکمی قوی‌تری دارند، پوست آن‌ها قوام بیشتری دارد، اضافه وزن بسیار زیاد ندارند و BMI آن‌ها به ۳۵ نزدیک نیست معمولاً نتایج بسیار بهتری از بقیه افراد می‌گیرند و همچنین افرادی که مراقبت‌های خود را ازجمله ماساژ ناحیه جراحی، استفاده به موقع گن و مصرف داروها در زمان مناسب مرتب انجام می‌دهند معمولاً نتایج بهتری را خواهند داشت.
متأسفانه بیمه‌های درمانی چه بیمه‌های تکمیلی چه بیمه‌های پایه هیچ کدام هزینه‌های جراحی را پرداخت نمی‌کنند.
پس از جراحی لیپوساکشن در دوره اول نقاهت داروهای تجویزشده پزشک شامل آنتی بیوتیک، مسکن و داروهایی که بنا به تشخیص تجویز می‌شود مانند داروهای خون ساز مصرف می‌شود و در طولانی‌مدت نیاز به استفاده از داروی خاصی نیست.
بله برای انجام این جراحی حتماً باید یک نفر همراه حضورداشته باشد.
لیپوساکشن شکم یا پهلو به تنهایی قابل انجام نیست چون عمدتاً تجمع چربی در افراد، هم‌زمان در هر دو ناحیه وجود دارد و کسی نمی‌تواند مدعی شود که به عنوان مثال فقط در قسمت پهلو تجمع چربی دارد زیرا در قسمت شکم هم تراکم چربی به درجاتی وجود دارد و این جراحی حتماً باید به صورت ترکیبی انجام شود که اصطلاحاً به آن ۳۶۰ درجه گفته می‌شود به این معنی که در این جراحی دورتادور شکم و پهلو برای شخص انجام می‌شود.

به اشتراک گذاشتن:

نظر بهجویانی که در مجموعه الو جراح جراحی کرده اند:

نظر زیبا جویانی که در الوجراح عمل پروتز سینه انجام داده‌اند

نیکی جولایی

سوای از جراحی، آقای دکتر مرادیان واقعا انسان شریفی هستند ممنونم ازشون.. همچنین تشکر میکنم از عوامل زحمتکش الو جراح

نظر زیباجویانی که از الو جراح خدمات دریافت کرده‌اند

حسین بیوته

خواستم تشکر کنم از پیشتیبان های بعد از جراحی که خییییلی زحمت دادم بهشون از بس که استرس داشتم :)

ثبت نظر جدید

مقالات دکتر فرید مرادیان

سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی را برای پاسخ دادن به سوالات احتمالی شما، در قالب مقالات زیر جمع‌آوری و ارائه کنیم. در این بخش میتوانید به این مقالات دسترسی داشته باشید.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *