عوارض پیکر تراشی

خلاصه مطلب:

پیکر تراشی نیز مانند هر عمل زیبایی دیگر بدون عارضه نیست.در این مقاله در مورد عوارض پیکرتراشی گفته‌ایم. برای مطالعه کلیک کنید.
عوارض پیکر تراشی
در این مقاله:

عوارض پیکرتراشی چیست؟

پیکر تراشی نیز مانند هر عمل زیبایی دیگر بدون عارضه نیست. عوارض پیکر تراشی می‌تواند از یک ورم کوچک تا مرگ باشد. از همین رو آشنایی با عوارض پیکر تراشی برای هر فردی که قصد پیکر تراشی را دارد، یک ضرورت است. در این نوشتار قصد داریم با عوارض پیکر تراشی آشنا شویم اما قبل از آن مختصری در خصوص پیکر تراشی توضیحاتی ارائه می‌گردد سپس در ادامه انواع روش‌های پیکر تراشی و هر یک به اختصار توضیح داده می‌شود.

داشتن اندامی مناسب و ایده‌آل برای هر فردی قطعاً جذابیت‌های مخصوص به خود را دارد. از همین رو بسیاری از افراد در جهان ورزش می‌کنند تا در کنار داشتن بدنی سالم از فرم بدنی و پیکر بندی زیباتری هم برخوردار باشند. یکی از مؤلفه‌های اصلی در داشتن اندام ایده‌آل برخورداری از یک وزن ایده‌آل است.

اگرچه ورزش و یک رژیم غذایی مناسب بهترین روش برای کاهش وزن است اما با این حال ممکن است برخی چربی‌های زیر پوستی مقاومت زیادی داشته باشند و با ورزش و رژیم غذایی نیز به راحتی از بین نروند. علاوه بر این برخی از افراد نیز دارای چاقی‌های موضعی بوده و یا ترجیح می‌دهند از روش‌های ساده‌تری برای کاهش وزن خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: عوارض پروتز سینه

پیکر تراشی اصطلاحاً به مجموع روش‌هایی گفته می‌شود که به منظور ایجاد یک فرم بدنی ایده‌آل سلول‌های چربی را به صورت فیزیکی از بدن خارج می‌کنند. در این حالت با جدا کردن بافت‌های چربی، فرد به فرم بدنی ایده‌آل خود نزدیک می‌شود . نکته‌ای که در مورد پیکر تراشی وجود دارد این است که پیکر تراشی با کاهش وزن کاملاً تفاوت دارد. در کاهش وزن بر خلاف آنچه تصور می‌شود سلول‌های چربی از بین نمی‌روند بلکه با از دست دادن چربی که درون خود ذخیره کرده‌اند کوچک‌تر می‌شوند در حالی که در پیکر تراشی سلول‌های چربی به طور کلی از بدن خارج می‌شوند.

همان‌طور که در ابتدای متن عنوان شد در ادامه به ذکر انواع روش‌های پیکر تراشی و عوارض هر یک می‌پردازیم.

<عوارض لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن یکی از روش‌های پیکر تراشی نیمه تهاجمی بوده و دارای عوارض متعددی است که بسته به عوامل مختلفی می‌تواند کم خطر یا بسیار پر خطر باشد عوارض پیکر تراشی به روش لیپوساکشن را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد. دسته اول خطرات و عوارضی هستند که در حین عمل ممکن است وجود داشته باشد. دسته دوم عوارض و خطراتی که احتمالاً بعد از عمل با آن مواجه خواهید شد. دسته سوم نیز عوارضی هست که ممکن است بعد از عمل و در طی دوران نقاهت ایجاد شود. دسته آخر نیز عوارض طولانی مدت و دائمی لیپوساکشن است. در ادامه به توضیح هر یک این عوارض می‌پردازیم

از خطرهایی که حین عمل لیپوساکشن ممکن است متوجه بیمار باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با وارد شدن لوله‌های باریک به زیر پوست که به منظور مکش چربی‌های زیر پوستی استفاده می‌شود ممکن است به اعضای داخلی بدن آسیب وارد شود. این آسیب‌های بعضاً می‌توانند کاملاً مهلک و کشنده باشند.
  • در لیپوساکشن برای اینکه بیمار دردی را احساس نکند از بیهوشی عمومی استفاده می‌کنند به همین دلیل این روش جراحی مانند دیگر روش‌های جراحی که همراه با بیهوشی هستند کلیه عوارض بیهوشی را دارد
  • با توجه به این که در روش لیپوساکشن چربی‌های زیر پوست با حرارت آب شده و به صورت نیمه جامد از بدن خارج می‌شود این میزان حرارت تولیدی ممکن است به بافت‌های دیگر بدن آسیب وارد کند.
  • اعصاب زیر پوست ممکن است حین وارد شدن لوله‌های ساکشن آسیب ببینند و فرد در ناحیه عمل دچار کرختی و بی حسی طولانی مدت و یا حتی دائمی شود.
  • شوک و مرگ نیز از دیگر عوارض خطرناک پیکر تراشی به روش لیپوساکشن است.

دسته دوم از خطرات و عوارض لیپوساکشن، که ممکن است بعد از عمل با آن مواجه شوید عبارتند از:

  • آمبولی ریه یا لخته بستن خون در ریه که یکی از خطرناک‌ترین عوارض پیکر تراشی به روش لیپوساکشن است زیرا با توجه به جدا شدن ذرات حربی از زیر پوست این ذرات ممکن است وارد جریان خون شده و با ورود به ریه‌ها رگ‌های خونی را مسدود کرده و موجب مرگ شوند.
  • مرگ سلول‌های پوستی و در نتیجه فساد بافت پوست نیز یکی دیگر از عوارض پیکر تراشی به روش لیپوساکشن است. چرا که در حین ساکشن ممکن است علاوه بر سلول‌های بافت چربی بخشی از سلول‌های بافت پوستی نیز دچار آسیب شده و در نتیجه بافت پوستی فاسد شود.

همان‌گونه که عنوان شد دسته سوم از عوارض پیکر تراشی به روش لیپوساکشن عوارض بعد از عمل و در طول دوران نقاهت است. از جمله مهم‌ترین عوارض این دسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندام شکل و فرم مناسبی پیدا نکرده باشند.
  • بی‌حسی، خون‌مردگی، و تورم از عوارض لیپوساکشن در طی دوران نقاهت است که معمولاً بعد از طی مدتی از بین می‌روند.
  • سطوح پوست صاف نبوده و دچار برآمدگی و فرو رفتگی‌هایی باشد.
  • با توجه به تزریق داروهای بی حسی ممکن است تا مدتی حس لامسه خود را تا حدودی از دست داده و برای مدتی احساس بی حسی داشته باشد.
  • با از بین رفتن اثر داروهایی بی حسی و بیهوشی ممکن است تا مدتی احساس درد کنید
  • سفت شدن محل درمان یکی از عوارض شایع لیپوساکشن است
  • به هم خوردن تعادل مایعات بدن یکی دیگر از عوارض پیکر تراشی به روش لیپوساکشن است

عوارض بلند مدت و یا دائمی لیپوساکشن می‌تواند متفاوت و مختلف باشد. اگرچه لیپوساکشن چربی‌های اضافه منطقه درمان را به صوت موقت از بین می‌برد اما درصورتی که مجدداً افزایش وزن پیدا کنید چربی‌های دیگری در بخش‌های بدن ذخیره خواهد شد.

این چربی‌های جدید ممکن است در سلول‌های چربی که در لایه‌های عمیق‌تر پوست قرار داشته و حین عمل لیپوساکشن از بدن خارج نشده‌اند ذخیره شود در این صورت اگر این چربی‌ها به بافت‌های کبد و یا قلب نفوذ کنند وضعیت می‌تواند بسیار خطرناک و یا کشنده باشد. علاوه بر این در برخی از افراد پس از عمل لیپوساکشن اعصاب برای همیشه آسیب می‌بینند و فرد حساسیت پوستی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد. موج دار شدن پوست و یا فرو رفتن قسمت ساکشن شده می‌تواند از دیگر عوارض ماندگار و دائمی لیپوساکشن باشد.
بیشتر بدانیم: عمل لیپوساکشن

پیکر تراشی به روش لیپولیز و لیپوماتیک

لیپوماتیک و لیپولیز دو روش دیگر پیکر تراشی هستند و مشابه با لیپوساکشن با خارج کردن چربی‌های زیر پوستی و ساکشن کردن آن‌ها به بیرون بدن به فرم دهی و پیکر تراشی بدن کمک می‌کنند. در لیپولیز فیبرهای بسیار باریکی از راه شکافت‌های کوچکی که در زیر پوست ایجاد شده به زیر پوست نفوذ کرده و با استفاده از انرژی لیزر سلول‌های چربی آب و به بیرون بدن مکیده می‌شوند.

لیپوماتیک نیز بسیار شبیه به روش لیپوساکشن و لیپولیز است با این تفاوت که در این روش به‌عوض ایجاد حرارت بالا با استفاده از انرژی امواجی بخصوص و همچنین به کمک ارتعاش میله‌های کوچکی موسوم به لوله‌های کانو که به زیر پوست وارد شده‌اند سلول‌های بافت چربی زیر پوست را به حالت نیمه جامد تبدیل کرده و از بدن خارج می‌نمایند.

نکته جالبی که در لیپوماتیک وجود دارد این است که در این روش سلول‌های چربی بیش از حد حرارت نمی‌بینند، بنابراین آسیب جدی هم نخواهند دید به همین جهت از این سلول‌های چربی می‌توان جهت فرم دهی به سایر نقاط بدن استفاده کرد.

عوارض پیکر تراشی به روش لیپولیز و لیپوماتیک

اگرچه لیپولیز و لیپوساکشن از روش‌های جدیدتری جهت آب کردن بافت چربی استفاده می‌کنند اما با توجه به شباهت هر سه روش همان عوارضی که برای لیپوساکشن عنوان شد تا حدودی در این دو روش نیز وجود دارد. اگرچه که معمولا شدت وقوع و احتمال آن‌ها کمتر است.

به عنوان نمونه با توجه به این که در روش لیپولیز از حرارت کمتری جهت آب کردن سلول‌های چربی استفاده می‌شود، احتمال آسیب دیدگی سلول‌های مجاور بافت چربی به نسبت کمتر است. سوختگی ناحیه عمل به علت ارتعاش و حرکت لوله های زیر پوستی، می‌تواند یکی از عوارض پیکر تراشی به روش لیپوماتیک باشد.
بیشتر بدانیم: لیپوماتیک چیست؟

عوارض پیکر تراشی به روش ابدومینوپلاستی چیست؟

از مهم‌ترین عوارض پیکر تراشی به روش ابدومینوپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خونریزی بسیار زیاد بعد از عمل
  • تحلیل رفتن بافت پوست
  • طولانی بودن دوره نقاهت
  • احساس درد طولانی مدت و حتی ماندگار بعد از عمل
  • ایجاد محل زخم‌های عمیق و ناخوشایند پوستی

بیشتر بدانیم: جراحی ابدومینوپلاستی

به اشتراک گذاشتن:

نظر بهجویانی که در مجموعه الو جراح جراحی کرده اند:

نیکی جولایی

سوای از جراحی، آقای دکتر مرادیان واقعا انسان شریفی هستند ممنونم ازشون.. همچنین تشکر میکنم از عوامل زحمتکش الو جراح

حسین بیوته

خواستم تشکر کنم از پیشتیبان های بعد از جراحی که خییییلی زحمت دادم بهشون از بس که استرس داشتم :)

ثبت نظر جدید

مقالات دکتر فرید مرادیان

سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی را برای پاسخ دادن به سوالات احتمالی شما، در قالب مقالات زیر جمع‌آوری و ارائه کنیم. در این بخش میتوانید به این مقالات دسترسی داشته باشید.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *