علائم ژنیکوماستی

خلاصه مطلب:

چربی اطراف سینه چه تفاوتی با ژنیکوماستی دارد. در این مقاله به تشریح علائم ژنیکوماستی پرداخته‌ایم. برای مطالعه کلیک کنید.
علائم ژنیکوماستی
در این مقاله:

علایم ژنیکوماستی چیست؟

یکی از بیماری‌هایی که ممکن است هر مردی را با مشکلات زیادی روبرو کند، ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه در مردان است. اما از کجا بدانیم که به ژنیکوماستی مبتلا هستیم یا نه. علائم ژنیکوماستی چیست؟ در یک نگاه اجمالی واقعا تمایز بین این دو سخت است؛ با این وجود، با کمی تحقیق در این مورد می‌توانید بفهمید که آیا به ژنیکوماستی مبتلا هستید یا چاقی سینه.

ارزیابی علائم ژنیکوماستی

در هنگام معاینه، پزشک می‌خواهد بداند که بزرگ شدن سینه از چه زمانی شروع شده است؛ هر ارتباطی بین بلوغ و شروع بزرگ شدن سینه مورد بررسی قرار می‌گیرد. با ارزیابی بیمار، پزشک به دنبال علائمی است که بتواند علت اصلی بزرگ شدن سینه‌ها را تشخیص دهد. سابقه بیمار نیز در تشخیص این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: عمل ژنیکوماستی

چگونه بفهمیم ژنیکوماستی داریم؟

در اکثر مواقع میزان بزرگی سینه آن‌چنان است که خود فرد متوجه می‌شود که دچار ژنیکوماستی است، فقط شاید اسم این عارضه را نداند! اما زمانی که حجم سینه مردان کوچک است(استیج۱)، علائم ظاهری ژنیکوماستی خیلی کم است. در این حالت برای تشخیص دقیق‌تر می‌توانید به متخصص غدد، جراح عمومی و یا متخصص جراحی سینه مراجعه کنید. در استیج‌های بالاتر ژنیکوماستی مراجعه به جراح نتایج بهتری را در بر خواهد داشت.

علائم ژنیکوماستی چیست؟

از اصلی‌ترین علائم ژنیکوماستی، شکل ظاهر سینه است که با مشاهده و معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. حالت متورم و حجیم سینه که تا حدی هم حالت زنانه به خود گرفته است. دیگر علائم ژنیکوماستی را در ادامه نام برده‌ایم:

  • درد در هنگام لمس شدن و فشار دادن
  • افتادگی ناحیه اطراف سر سینه
  • حساس شدن ناحیه سر سینه به سرما و گرما
  • احساس وجود ناحیه سفت در زیر ناحیه سر سینه به هنگام لمس شدن

بیشتر بخوانید: تفاوت ژنیکوماستی با چربی

ژنیکوماستی بر حسب میزان حجم سینه و افتادگی آن دارای ۴ گریدبندی است. علائم بیماری ژنیکوماستی در هر کدام از درجه‌بندی‌ های آن، متفاوت است. در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • مرحله ۱: سینه فرد در حال بزرگ شدن است اما از روی لباس مشخص نیست. نوک سینه دارای ظاهری پف مانند است و مخروطی شکل است. تودهای سفت در ناحیه زیر سینه حس می‌شود.
  • مرحله ۲: در این مرحله بافت سینه گسترده‌تر از مرحله یک است، با این وجود مثل مرحله یک هنوز از روی لباس قابل تشخیص نیست. توده سفتی در ناحیه زیر نوک سینه احساس می‌شود. در نواحی اطراف سینه شاهد تجمع چربی هستیم.
  • مرحله ۳: در این مرحله سینه بیش از حد بزرگ شده است. اکنون افتادگی سینه‌ها کاملا قابل رویت است. ناحیه اطراف سینه شاهد انباشت چربی هستیم. سینه را به راحتی می‌توان در دست گرفت.
  • مرحله ۴: در این مرحله سینه‌ها آنقدر بزرگ شده‌اند که کاملا شبیه سینه‌های زنان به نظر می‌رسند. کاملا از روی لباس قابل تشخیص است. سینه در اثر بزرگی بیش از حد حالتی افتاده به خود گرفته است.

تفاوت علائم ژنیکوماستی از ژنیکوماستی کاذب

ژنیکوماستی کاذب به صورت رسوب چربی در قسمت سینه مردان تعریف می‌شود که حاصل چاقی یا اضافه وزن در این قسمت است.

در علائم ژنیکوماستی، یک توده سفت زیر قسمت نوک سینه احساس می‌شود. این توده به طور معمول سفت‌تر از چربی است. این روش یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص ژنیکوماستی از ژنیکوماستی کاذب است. این توده ممکن است دردناک یا به تماس حساس باشد. اگر این توده را احساس می‌کنید، پس یکی از این دو شرط را دارید. افرادی که دچار چربی اضافی در قسمت سینه هستند، هیچ گونه سفتی قابل لمسی ندارند. در عوض، چربی اضافی سینه قابل لمس و بسیار نرم است و در قسمت داخلی سینه احساس می‌شود.

اگر دچار ژنیکوماستی کاذب شده باشید، سینه‌هایتان نرم‌تر به نظر می‌رسد، در حالیکه سینه‌های یک فرد مبتلا به ژنیکوماستی سفت‌تر است.اگر رژیم بگیرید و به طور منظم ورزش کنید، چربی اضافی سینه از بین می‌رود، در حالیکه ژنیکوماستی با رژیم و ورزش منظم درمان نمی‌شود و باید تحت نظارت پزشک برداشته شود.

هم علائم ژنیکوماستی واقعی و هم علائم ژنیکوماستی کاذب ممکن است شبیه باشند و ظاهری بسیار مشابه در سینه‌های مردان ایجاد کنند. خیلی از مردان به خاطر داشتن چنین ظاهری احساس خجالت می‌کنند و اعتماد به نفس پایینی دارند. اما باید بدانید که این بیماری قابل درمان است و برای تشخیص قطعی آن می‌توانید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا اعتماد به نفس قبلی‌تان را بازگردانید.

در مقاله ژنیکوماستی به‌صورت کامل درباره این عارضه، جراحی ژنیکوماستی، عوارض ژنیکوماستی، مدت نقاهت آن و مسائل مشابه، پرداخته‌شده است که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

به اشتراک گذاشتن:

نظر بهجویانی که در مجموعه الو جراح جراحی کرده اند:

نیکی جولایی

سوای از جراحی، آقای دکتر مرادیان واقعا انسان شریفی هستند ممنونم ازشون.. همچنین تشکر میکنم از عوامل زحمتکش الو جراح

حسین بیوته

خواستم تشکر کنم از پیشتیبان های بعد از جراحی که خییییلی زحمت دادم بهشون از بس که استرس داشتم :)

ثبت نظر جدید

مقالات دکتر فرید مرادیان

سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی را برای پاسخ دادن به سوالات احتمالی شما، در قالب مقالات زیر جمع‌آوری و ارائه کنیم. در این بخش میتوانید به این مقالات دسترسی داشته باشید.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *