سوالات ژنیکوماستی

خلاصه مطلب:

اگر قصد انجام عمل ژنیکوماستی را دارید، حتما با سوالات زیادی روبه‌رو شده‌اید. در این مطلب به تمامی سوالات شما پاسخ داده‌ایم.
سوالات ژنیکوماستی
در این مقاله:

سوالات متداول ژنیکوماستی

با استقبال روز افزون شما عزیزان از اطلاعات مرتبط با ژنیکوماستی، ما در اینجا به بررسی ۹۱ سوال متداول ژنیکوماستی پرداخته‌ایم. در این صفحه جامع سعی کرده‌ایم تا به تفصیل و به طور کامل به ابعاد مختلف مرتبط ژنیکوماستی پرداخته و پاسخ‌هایی دقیق ارائه دهیم. درواقع در این مقاله به سؤالاتی که بهجویان همواره درباره ژنیکوماستی از ما پرسیده اند، می‌پردازیم تا شما را با اطلاعات کامل و جامع در این زمینه آشنا سازیم.
۱- چند روز بعد از عمل ژنیکوماستی می توان ورزش سنگین مثل بدنسازی انجام داد؟
حدود یک ماه بعد از عمل می توانید فعالیت های ورزشی خود را شروع کنید. توجه کنید که ورزش های سبک مثل پیاده روی و دویدن را در همان روز های اولیه بعد از جراحی می توانید انجام دهید.
بهترین راهکار این است که در این رابطه با بیمه‌گذار خود صحبت کنید و ببینید آیا برداشتن “توده ژنیکوماستی” در چتر بیمه خود وجود دارد یا خیر؟ برخی بیمه‌ها حدود ۷۰% هزینه این عمل را پوشش می‌دهند. برخی دیگر با استدلال به اینکه عمل ژنیکوماستی جز جراحی‌های زیبایی محسوب می‌شود، مشمول بیمه نمی‌شود. اما بصورت کلی از دارندگان برخی بیمه‌های تکمیلی (با ارائه: ۱-خلاصه پرونده ۲-معرفی نامه معتبر توسط پزشک ۳-مدارکی مانند: سونوگرافی یا پاتولوژی که گزارش ژنیکوماستی تائید شده باشد) مبلغی بابت جراحی دریافت می‌شود.
بله، بنا به تجربه ما، بودن یک همراه در کنار شما باعث آسوده‌خاطر بودن شما خواهد شد.

بسته به میزان افتادگی سینه مردان، حجم چربی و بافت فیبروگلندولار، از تکنیک‌های متفاوتی برای عمل ژنیکوماستی استفاده می‌شود. هرکدام از این تکنیک‌ها در بازه زمانی متفاوتی انجام می‌شود. بنابراین هزینه عمل ژنیکوماستی نیز متفاوت خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه مقاله هزینه عمل ژنیکوماستی را مطالعه کنید.

جهت اطلاع دقیق از هزینه، لطفاً عکسی از نمای روبرو و نیمرخ خود را بافاصله مناسب به شماره واتساپ ما ارسال کنید.

 
 

 

 

عمل ژنیکوماستی در استیج های ۱و۲ معمولاً ۲ ساعت طول می‌کشد. اما در استیج های ۴ ممکن است زمان عمل تا ۲.۵ ساعت نیز افزایش یابد.

بنا بر نظر آقای دکتر مرادیان از ملزومات یک جراحی اصولی، علمی و دقیق، انجام عمل در یک اتاق عمل کاملاً مجهز با تیم بیهوشی مجرب است. بنابراین چنانچه هدف ما انجام ژنیکوماستی “کامل” باشد، جراحی بدون بیهوشی نه‌تنها بیمار را آزرده می‌کند، قطعاً تکنیک جراحی نیز ناقص خواهد بود.
بهترین و دائمی‌ترین روش درمان ژنیکوماستی، جراحی است. بنابراین برای جراحی استیج های ۱، ۲ و ۳ باید به جراح عمومی ژنیکوماستی یا پلاستیک مراجعه کنید. مهم‌ترین نکته در این مورد مهارت، تجربه جراح، تعداد و کیفیت بالای جراحی‌های قبلی وی است.
با ورزش تنها می‌توان حجم چربی سینه را کم کرد. متأسفانه بافت فیبروگلندولار به‌هیچ‌عنوان با ورزش از بین نمی‌رود.

با تکنیکی که آقای دکتر مرادیان در انجام جراحی ژنیکوماستی انجام می‌دهند، عملاً امکان بازگشت وجود ندارد. بنابراین ما تضمین می‌کنیم که ژنیکوماستی شما برگشتی نخواهد داشت.

 
 

 

 

برخی داروها را سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان ژنیکوماستی تائید کرده‌اند. به عبارتی این داروها FDA Approved هستند اما آقای دکتر مرادیان به‌هیچ‌عنوان استفاده از این داروها را توصیه نمی‌کنند. چون‌که بعضاً عوارض ناشی از مصرف این داروها قابل‌محاسبه نیست. عوارضی مثل: ریزش مو، درد مفاصل و … .
روش‌های درمان خانگی ژنیکوماستی که در سایت‌های مختلف تبلیغ می‌شوند، فاقد اصول و پایه علمی و عملی هستند. روش‌هایی مانند درمان ژنیکوماستی با: طب سنتی، حجامت، طب اسلامی در بهترین حالت چربی سینه را کم می‌کنند اما بافت فیبروگلندولار را از بین نمی‌برند.
خیر متأسفانه.
آدرس: تهران، قیطریه، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، ساختمان پزشکان کیمیا، طبقه اول واحد یک
رژیم و کاهش وزن، به تنهایی ژنیکوماستی را بصورت ۱۰۰% برطرف نمی‌کند؛ بلکه صرفاً چربی‌های شل شده اطراف سینه از بین خواهد رفت. بنابراین بافت غده‌ای ژنیکوماستی که اصطلاحاً به آن بافت فیبروگلاندولار گفته می‌شود، در اثر کاهش وزن و رژیم هیچ تغییری نکرده و از بین نمی‌رود. طبق مشاهدات انجام شده، درنهایت ۳۰% در فرم سینه تأثیر خواهد داشت.
خیر، درمان ژنیکوماستی با لیپوساکشن به تنهایی امکان‌پذیر نیست؛ چراکه لیپوساکشن بخشی از مراحل عمل ژنیکوماستی به‌حساب می‌آید. برای درمان قطعی ژنیکوماستی، ابتدا چربی سینه با لیپوساکشن خارج می شود. سپس قسمت بالای هاله سینه یا بخشی از آن برش خورده شده و بافت سفت و متراکم فیبروگلندولار (که علت اصلی تشکیل ژنیکوماستی است) تخلیه می‌شود. بنابراین ساکشن به تنهایی نمی‌تواند آن را بصورت ۱۰۰% درمان کند.

برای نحوه تشخیص ژنیکوماستی به ۲ مورد باید توجه کرد:

  1. معاینه توسط پزشک جراح حاذق و متخصص
  2. انجام روش‌های تشخیصی مانند سونوگرافی

اگر این دو روش نتیجه‌ای نداشت، در مرحله آخر درخواست MRI سینه داده می‌شود که این مرحله به ندرت پیش می‌آید. از بین این ۳ روش، معاینه توسط پزشک بهترین و اصولی‌ترین گزینه است.

 
 

 

 

طبق مطالعات انجام شده ژنیکوماستی در کمتر از ۱% از مردان(که جز استیج های ۳ و ۴ هستند) بدخیم می شود.
بله، با افزایش وزن، حجم چربی اطراف توده بیشتر می‌شود. زیرا یکی از نقاط انباشته شدن چربی، سینه‌ها هستند که با افزایش وزن حجم چربی اطراف سینه بیشتر شده و باعث تشدید ژنیکوماستی می‌شود.

بهترین سن برای انجام عمل ژنیکوماستی ۱۸ سالگی به بعد است. زیرا در این سن هورمون‌ها به تعادل و سطح ثابتی می‌رسد و کمترین خط بخیه را پس از جراحی به جا می‌گذارد. افراد زیر ۱۸ سال چون در سن رشد هستند خط بخیه ممکن است ماندگاری طولانی‌تری داشته باشد.

توجه: در صورت قبول شرایط بالا، عمل ژنیکوماستی برای افراد زیر ۱۸ سال، با رضایت پدر قابل انجام است.

 
 

 

 

زمان جراحی ژنیکوماستی به طور دقیق در حالت عادی و استاندارد حدود دو ساعت و ۱۵ دقیقه است. بطور کلی، زمان ورود تا خروج بیمار از اتاق عمل ۳ ساعت طول می‌کشد. توجه کنید که هنگام استفاده از تکنیک‌ جراحی فلپ اینفریور(که برای ژنیکوماستی استیج ۴ استفاده می شود) مدت زمان جراحی ژنیکوماستی ۴ ساعت طول می‌کشد.

اگر جراحی ژنیکوماستی با تکنیک صحیح انجام شود، به هیچ عنوان بازگشت ندارد. اگر این اتفاق رخ داده باشد، به علت انتخاب تکنیک اشتباه توسط تیم جراحی بوده است.

برای اطلاعات بیشتر مقاله برگشت ژنیکوماستی بعد از عمل را مطالعه کنید.

 
 

 

 

۲۲- آیا جراحی ژنیکوماستی نیاز به بستری دارد؟
خیر، این عمل نیاز به بررسی بستری ندارد و بیمار پس از ۲ ساعت، مرخص می‌شود.
بله، بهجو پس از عمل، نیاز به یک هفته استراحت در منزل دارد.
پس از یک هفته استراحت می‌توان مجدد فعالیت‌های روزمره و فعالیت‌هایی که نیاز به قدرت بدنی زیادی ندارند را شروع کرد. فعالیت هایی مثل: رانندگی، پیاده‌روی، نشستن پشت میز و کار با سیستم و … .
تصور اشتباهی که وجود دارد این است که در این عمل عضله سینه برداشته می‌شود؛ که کاملاً نادرست است. نه تنها عضله سینه در عمل برداشته نمی‌شود بلکه پرده‌های روی عضله سینه که جزو سیستم لنفاوی محسوب می‌شوند هم محفوظ باقی می‌ماند. تنها بافت توده(فیبرگلندولار) تا قسمت روی عضله برداشته می‌شود و عضله به شکل اصلی خود باقی می‌ماند.
بله، یک هفته پس از عمل ورزش‌های هوازی(مثل: پیاده‌روی، دوی آرام، دوچرخه سواری) مانعی ندارد. یک ماه پس از عمل، ورزش‌های باشگاهی و قدرتی مانند بدنسازی و ۶ ماه پس از عمل ورزش‌هایی مانند کشتی، جودو، تکواندو قابل انجام است.
یکی دیگر از باورهای غلط این است که جراحی ژنیکوماستی باعث اختلالات هورمونی در مردان می‌شود. اما این‌طور نیست و بنابر نظر دکتر مرادیان برداشتن بافت، هیچ تأثیر خاصی روی کارکرد غدد درون ریز و هورمون‌های آقایان ندارد.
ژنیکوماستی هیچ تأثیر منفی یا مثبتی روی قوای جنسی ندارد.
برای عمل ژنیکوماستی، پزشک حداقل باید متخصص جراحی عمومی باشد. پزشکان فوق تخصص جراحی سینه، فوق تخصص پلاستیک، پزشکان فوق تخصص سرطان سینه و غدد این جراحی را انجام می‌دهند.

برای انجام جراحی ژنیکوماستی باید به مراکز مجهز مراجعه کرد. به این معنی که یا در بیمارستان‌های مجهز با تجهیزات پیکرتراشی مانند ساکشن و پمپ تزریق انجام شود و یا مراکز جراحی‌ محدود که عمدتاً جراحی پلاستیک در آن انجام می‌شود.

 
 

 

 

در مرحله اول جراحی ژنیکوماستی، چربی‌های اطراف نوک سینه ساکشن شده و سپس با یک برش مشخص از بالای هاله سینه (سوپراناک)، یا برش دور هاله سینه( پرآرئولا)، یا برش زیر سینه( فلپ اینفریور) بافت فیبروگلاندولار تا حد مشخصی تخلیه شده، سپس سینه‌ها لیفت و نوک سینه‌ها بالاتر قرار می‌گیرند. بازسازی، قرینه‌سازی و هر اقدامی که برای شکل گیری بهتر سینه نیاز باشد در مجموعه الو جراح انجام می‌شود. در مرحله نهایی بخیه‌ها بصورت کاملا ظریف زده شده و پانسمان انجام می‌شود.
دستگاه لیپو ویزر، پال و هر دستگاه ساکشن دیگری با هر نوع مکانیسم کارکرد، قادر نیست بافت فیبروگلاندولار سینه را تخلیه کند.

پس از جراحی، فرد باید لباس نیم تنه مخصوصی از جنس پارچه ضخیم کشی را به مدت ۸ هفته بپوشد که به آن گن گفته می‌شود.

 

گن‌ها لباس‌های مخصوصی هستند که بعد از جراحی پیکرتراشی در قسمت جراحی شده بسته می‌شوند و باعث می‌شوند تورم کم شده و درد کاهش پیدا کند. همچنین ناحیه عمل را صاف نگه می‌دارد و به طور کلی کمک می‌کند که فرد دوران نقاهت راحت‌تر و سبک‌تری داشته باشد.
همان‌طور که ذکر شد برای اینکه جراحی ژنیکوماستی به صورت کامل انجام شود باید حتماً بالا، دور هاله سینه و یا پایین سینه برش خورده شود که بافت فیبروگلاندولار از آن ناحیه تخلیه شود. در غیر اینصورت عمل ناقص انجام شده و برگشت خواهد داشت.
هدف از کارگذاری درن گذاری در ناحیه عمل، تخلیه ترشحات آن ناحیه است.
درن‌ها وسیله‌هایی هستند که برای تخلیه ترشحات در جراحی‌های مختلف انجام می‌شود. زیرا بعد از جراحی احتمال دارد سیستم ایمنی بدن ترشحاتی را در ناحیه جراحی داشته باشد که باید از بافت به بیرون از بدن منتقل شوند. درن‌ها به‌عنوان خارج کننده این ترشحات از بدن عمل می‌کنند و در جراحی ژنیکوماستی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در اتاق عمل وسیله‌ای به نام کوتر وجود دارد که بافت را برش داده و باعث بسته شدن سر رگ‌ها می‌شود. این دستگاه کارکرد مخصوصی دارد که همکاران محترم از آن دستگاه به عنوان لیزر نام می‌برند که صحیح نیست و اشتباه گفتاری محسوب می‌شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله درمان ژنیکوماستی با لیزر را مطالعه کنید.

 
 

 

 

به هیچ عنوان هفته اول جراحی ژنیکوماستی نباید به کار مشغول شد و حتماً باید یک هفته در منزل استراحت کنید.
به طور کلی هر عضوی که در جراحی از بدن خارج شود باید ابتدا برای انجام آزمایش‌های پاتوبیولوژی و ریشه‌یابی به آزمایشگاه ارسال شود و جراحی ژنیکوماستی هم از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت بافت فیبروگلاندولار جهت مطالعات بالینی به آزمایشگاه ارسال می‌شود.
امکان آمبولی در جراحی ژنیکوماستی به هیچ عنوان وجود ندارد؛ زیرا درصد چربی ساکشن شده بسیار کم است. نسبت سینه به کل بدن کم است و آمبولی در این جراحی به هیچ عنوان مطرح نیست.
به حرکت لخته از اندام‌های انتهایی به سمت ریه‌ها که باعث تجمع خون در ریه می‌شود، آمبولی گفته می‌شود.

بله، افرادی که شاخص توده بدنی و بی‌ام‌آی (BMI) ۳۵ یا زیر ۳۵ به راحتی می‌توانند جراحی را انجام دهند. اما بالاتر از آن شرایط خاصی دارد که برای امکان‌پذیر بودن عمل جراحی، باید با پزشک متخصص مشورت شود.

به حرکت لخته از اندام‌های انتهایی به سمت ریه‌ها که باعث تجمع خون در ریه می‌شود، آمبولی گفته می‌شود.
در گریدهای ۳ و ۴ احتمال بدخیم شدن و ابتلا به سرطان سینه وجود دارد(با احتمال ۱% نسبت به جمعیت عادی). اما بصورت کلی روی سلامت شخص تأثیر منفی ندارد و صرفاً جنبه ظاهری و بد شکلی سینه را به دنبال خواهد داشت.

جراحی ژنیکوماستی هیچ عارضه طولانی مدتی ندارد. عوارض ژنیکوماستی کوتاه مدت است. مانند زخم و دردهای اولیه پس از عمل و عوارضی مانند بی‌حسی سطح سینه که امکان دارد تا یک سال باقی بماند. عوارضی هم مانند چین خوردگی زیر سینه یا خط بخیه ممکن است به وجود بیاید که در طول درمان، قابل اصلاح است.

 
 

 

 

اگر جراحی با روش صحیح انجام شود و بافت فیبروگلاندولار به طور کامل توسط جراح تخلیه شود ورزشکاران مجاز هستند از داروهای استروئیدی به جهت مسابقات استفاده کنند. با این وجود دکتر مرادیان هیچ توصیه ای مبنی بر استفاده از داروهای استروئیدی به جهت در تضاد بودن با سلامت افراد ندارند.
در صورت عدم تعادل هورمونی به شرط اینکه بافت فیبروگلاندولار کامل تخلیه شود جراحی را می‌توان انجام داد. اما اگر به طور کامل خارج نشود به علت نوسانات هورمونی احتمال دارد توده بزرگ‌تر شود.
ژنیکوماستی در نوزادان در اثر آزادسازی هورمون پرولاکتین و به علت افت میزان استروژن در هفته آخر بارداری مادر است که معمولاً نیاز به هیچ اقدامی ندارد.

پاسخ این سؤال مفصل است اما اگر مختصر بخواهیم توضیح دهیم:

  • کار یک هفته استراحت در منزل
  • رعایت کردن نکات ذکر شده توسط مشاور
  • پوشیدن گن تا ۸ هفته
  • شستشو و پانسمان ناحیه خط بخیه

 
برای مطالعه بیشتر صفحه مراقبت‌های بعد از جراحی ژنیکوماستی را مطالعه کنید.

 
 

 

 

۵۱- ژنیکوماستی در افراد مسن نیاز به درمان دارد؟
دسته‌ای از ژنیکوماستی در افراد مسن وجود دارد که با افزایش سن و از بین رفتن کلاژن سازی عضلات در این افراد دیده می‌شود که عمدتاً نیاز به درمان ندارد.
اندازه هاله سینه در جراحی ژنیکوماستی تغییری نمی‌کند، زیرا برش دور هاله سینه در تمامی تکنیک‌ها انجام نمی‌شود. اما ازآنجایی‌که بافت توده ای سینه خارج می‌شود اندازه هاله به صورت طبیعی مقداری کوچک‌تر خواهد شد. در ۹۹ درصد موارد برشی برای کوچک کردن هاله سینه انجام نمی‌شود. به این دلیل که برش دور هاله سینه ریسک رشد بیش‌ ازحد خط بخیه و اختلال در خون رسانی را به همراه خواهد داشت.
پاسخ به طور کلی منفی است. اگر جراحی با تکنیک صحیح و پزشک فوق تخصص انجام شود، هیچ‌گونه خطری فرد را تهدید نمی‌کند. اما اگر جراحی با تکنیک نادرست و بدون جراح متخصص انجام شود، طبیعتا ریسک عمل بسیار بالا خواهد بود.

مهم‌ترین مسئله معاینه توسط پزشک و انجام آزمایش‌های داده شده، بررسی وضعیت فرد توسط تیم جراحی ازجمله آمادگی‌های قبل از عمل می باشد. موارد دیگری هم تهیه شده است که می توانید به مقاله مراقبت بعد از عمل ژنیکوماستی مراجعه کنید.

 
 

 

 

توصیه می‌شود تا ۲ ماه پس از جراحی کاهش وزن نداشته باشیم. به این دلیل که پوست پس از جراحی و ساکشن جمع شده و ورزش باعث می‌شود چربی زیر پوست از بین برود و احتمال چین و چروک و افتادگی پوست پس از جراحی بیشتر خواهد شد. پس کاهش وزن تا ۲ ماه پس از عمل جراحی توصیه نمی‌شود.
توصیه می‌شود وزن به جهت جراحی در حالت متعادل باشد. زیرا کاهش وزن قبل از انجام جراحی افتادگی پوست را بیشتر کرده، جراحی پیچیده تر شده و تکنیک‌های خاصی نیاز خواهد داشت. همان‌طور که در پاسخ قبل ذکر شد توصیه می‌شود کاهش وزن ۲ ماه پس از جراحی انجام شود.
مهم‌ترین مسئله اینکه ورزشکاران و افرادی که عضلات سینه آن‌ها قوی تراست نتایج بهتری از جراحی ژنیکوماستی خواهند داشت. افرادی که به بهترین شکل مراقبت‌های پس از عمل و نکات ذکرشده توسط مشاور را رعایت می‌کنند نیز نتایج بهتری دریافت می‌کنند.
در مرحله اولیه جراحی حداقل ۳ روز باید در تهران حضور داشت. یک هفته پس از جراحی به جهت چکاپ و خارج کردن درن ها باید مراجعه شود. یک یا ۲ ماه پس از عمل نیز باید ویزیت دوره ای انجام شود.
فرد حتماً باید توسط پزشک جراح متخصص قبل از عمل ویزیت شود و جراحی به‌هیچ‌عنوان بدون ویزیت توصیه نمی‌شود.
جراحی ژنیکوماستی معمولاً بدون درد است. دردهای پس از جراحی معمولاً به علت وجود درن ها بوده که قابل کنترل است. به طور کلی دردهای خفیف پس از جراحی تا دو هفته و تا زمان کشیدن بخیه‌ها ادامه دارد.
جراحی ژنیکوماستی عمل سنگین و دردناکی محسوب نمی‌شود و افرادی که این عمل را انجام داده اند اظهار داشته اند که درد آنچنانی نداشته اند.
پاسخ منفی است. بزرگ بودن بافت سینه در خانم‌ها ژنیکوماستی نامیده نمی‌شود.
سؤالات متعددی در رابطه با بیمه‌های درمانی پرسیده شده است. پاسخ این است که از بیمه شدگان اصلی درمان مانند بیمه تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح هزینه ای برای جراحی دریافت نمی‌شود. اما از دارندگان برخی از بیمه‌های تکمیلی (با ارائه: ۱-خلاصه پرونده ۲-معرفی نامه معتبر توسط پزشک ۳-مدارکی مانند: سونوگرافی یا پاتولوژی که گزارش ژنیکوماستی تائید شده باشد) مبلغی بابت جراحی دریافت می‌شود.
در این جراحی مانند جراحی های بینی یا گوش، سطح سینه (به دلیل تخلیه بافت میانی پوست و عضله) بی حس می شود. در برخی افراد به مرور زمان برطرف می‌شود و در برخی دیگر، بازگشت حس کمتر خواهد بود و ممکن است ماندگار باشد.
رانندگی با خودرو و موتورسیکلت تا ۲ هفته پس از جراحی ممنوع است.
بله، به ترتیب ۲۴ ساعت بعد از جراحی، یک هفته بعد و یک ماه پس‌ از جراحی، معاینات انجام خواهد شد.
پانسمان اولیه پس از جراحی در اتاق عمل انجام شده و تا ۳ روز باقی خواهد ماند. پانسمان ثانویه بر روی نوک سینه‌ها به جهت خشک شدن بخیه‌ها قرار داده می‌شود.
به طور کلی این یک جراحی درمانی محسوب می‌شود. زیرا تحقیقات اخیر نشان داده است که احتمال ابتلا به سرطان در برخی افراد که ژنیکوماستی استیج ۴ دارند، وجود دارد.
بله احتمال دارد در استیج های ۳ و ۴ ژنیکوماستی، فرد پس از معاینه توسط پزشک معتبر وظیفه عمومی، از خدمت سربازی معاف شود.
پرواز هوایی پس از جراحی با دریافت نامه از پزشک متخصص جراح مجاز خواهد بود.
اگر پس از جراحی ژنیکوماستی توسط جراح متخصص، از گن به شکل صحیح و طبق نکات ذکرشده استفاده شود به هیچ عنوان پوست دچار افتادگی نخواهد شد.
۷۲- آیا رژیم غذایی باعث ایجاد ژنیکوماستی می‌شود؟
غذاها تأثیری در ایجاد ژنیکوماستی ندارند.احتمال دارد داروهایی مانند داروهای اعصاب و روان، داروهای ریزش مو، داروهای بدن‌سازی و استروئیدی باعث ژنیکوماستی شوند. اما تغذیه نادرست باعث اضافه وزن و تجمع چربی شده و باعث بزرگ شدن سینه ها خواهد شد.
۱۴ روز پس از جراحی و کشیدن بخیه‌ها، ورزش‌های داخل آب منعی ندارد.
تا زمانی که زخم‌ها به طور کامل ترمیم نشده باشند استفاده از دخانیات توصیه نمی شود و تا ۲۱ روز پس از جراحی ممنوع است.
استفاده از مشروبات الکلی تا ۱ ماه پس از جراحی ممنوع است.
در صورتی که مراقبت‌های پس ازعمل مانند شستشو، پانسمان و استفاده از پمادهای بخیه به شکل صحیح و به موقع انجام شود خط بخیه تا ۸۰ درصد از بین خواهد رفت.
توصیه می‌شود تا یک هفته پس از جراحی، از رابطه جنسی خودداری شود.
در صورت استفاده از گن آلوده، حمام نرفتن و تعویض نکردن پانسمان به موقع و رعایت نکردن بهداشت محل جراحی این احتمال وجود دارد.
یک ماه پس از عمل می توان ورزش‌هایی مانند بدنسازی و پرورش اندام انجام داد. ورزش‌هایی مانند فوتبال و والیبال به دلیل احتمال برخورد توپ به سینه پس از ۴ ماه مانعی ندارد.همچنین ۶ ماه پس از عمل ورزش‌های پر برخورد مانند کشتی، جودو و کاراته مجاز است.
بله هم‌زمان با جراحی ژنیکوماستی جراحی‌هایی مانند شکم و پهلو به صورت ترکیبی نیز انجام می‌شود.
بله پس از ۶ ماه از جراحی اولیه امکان اقدام برای جراحی ترمیمی وجود دارد.

زمانی که:

  1. بافت توده ای سینه به طور کامل تخلیه نشده باشد.
  2. نوک آن افتاده باشد.
  3. سینه ها نامتقارن باشد.
  4. شکل ظاهری سینه غیر طبیعی باشد.
 
 

 

 

عمل جراحی ژنیکوماستی در بیمارستان‌های دولتی به دلیل عدم وجود تجهیزات کافی توصیه نمی‌شود و تا حد ممکن از انجام این کار خودداری شود. زیرا جراحی به احتمال زیاد به طورصحیح و کامل انجام نخواهد شد.
با افزایش وزن امکان بازگشت ژنیکوماستی وجود ندارد مشروط بر این که جراحی با تکنیک صحیح انجام شود و بافت فیبروگلاندولار سینه کاملاً تخلیه شده باشد. تنها ممکن است با افزایش وزن لایه نازکی از چربی در اطراف سینه به جود بیاید که با کاهش وزن آن نیز برطرف خواهد شد.
داروهای تجویز شده تا دوهفته اول پس از جراحی باید استفاده شود و نیازی به استفاده طولانی مدت آن نیست.
در افرادی که عضله سینه ضعیف تری دارند این احتمال وجود دارد. چنانچه پزشک بافت توده ای سینه را خارج کرده اما چربی‌های اطراف سینه ساکشن نشود ممکن است گودی سینه به وجود بیاید.
در این شرایط احتمال بازگشت ژنیکوماستی وجود دارد. همچنین ممکن است احساس درد، سفت شدن در ناحیه عمل و مشکلات تحریک بافت نیز به وجود بیاید.
مهم‌ترین مسئله تجربه کاری و نمونه کار می‌باشد. مجموعه هایی که در آن به طور مداوم جراحی ژنیکوماستی انجام می‌شود و مرتباً نمونه کار بعد از عمل ارائه می شود قابل اعتماد هستند.
بله این امکان وجود دارد و راه رفتن پس از عمل به خودی خود توصیه می شود.

۷۲ ساعت پس از جراحی این امکان وجود دارد.

 

 
 

 

 

همان‌طور که در سؤالات قبلی توضیح داده شد درن ها با نخ بخیه مخصوصی روی بدن ثابت نگه داشته می شوند و احتمال جدا شدن آن‌ها به دلیل مقاوم بودنشان وجود ندارد.

سخن پایانی

مهم‌ترین سوالات متداول ژنیکوماستی را در این مقاله پاسخ دادیم. اگر سؤالی داشتید که ما در این صفحه به آن نپرداختیم؛ از طریق واتساپ یا تماس تلفنی پسخگوی سوالات شما خواهیم بود.

 
 

 

 

به اشتراک گذاشتن:

نظر بهجویانی که در مجموعه الو جراح جراحی کرده اند:

نظر زیبا جویانی که در الوجراح عمل پروتز سینه انجام داده‌اند

نیکی جولایی

سوای از جراحی، آقای دکتر مرادیان واقعا انسان شریفی هستند ممنونم ازشون.. همچنین تشکر میکنم از عوامل زحمتکش الو جراح

نظر زیباجویانی که از الو جراح خدمات دریافت کرده‌اند

حسین بیوته

خواستم تشکر کنم از پیشتیبان های بعد از جراحی که خییییلی زحمت دادم بهشون از بس که استرس داشتم :)

ثبت نظر جدید

مقالات دکتر فرید مرادیان

سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی را برای پاسخ دادن به سوالات احتمالی شما، در قالب مقالات زیر جمع‌آوری و ارائه کنیم. در این بخش میتوانید به این مقالات دسترسی داشته باشید.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *