درمان ژنیکوماستی

درمان ژنیکوماستی؛ بررسی انواع روش های درمان

ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در مردان، عارضه‌ای که سایه سنگینی بر روی اعتماد بنفس و عملکرد افراد درگیر با آن، در جامعه انداخته است. برای برای تشخیص روش موثر درمان ژنیکوماستی، ابتدا باید علت ایجاد آن مورد بررسی قرار گیرد. شدت عارضه و حجم سینه نیز در انتخاب روش موثر درمان تاثیر مستقیم دارد. ژنیکوماستی از نظر شدت به 4 دسته تقسیم می‌شود.
در استیج‌های پایین ژنیکوماستی (یعنی گرید 1)، درمان به روش‌های غیر جراحی مانند: ورزش و دارو توصیه می‌شود.
در شدت‌های بالای ژنیکوماستی یعنی گرید‌های 2 تا 4، عمل جراحی، بهترین و موثرترین روش درمان است.

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی عارضه‌ای است که در اثر آن، مردان با بزرگی سینه بیش از اندازه درگیر می‌شوند. این عارضه در اثر دلایل گوناگونی به وجود می‌آید. به‌هم‌خوردن هورمون‌ها، افزایش هورمون استروژن، عوارض مصرف برخی از داروها، مصرف مواد مخدر، افزایش سن، استفاده از برخی از روغن‌های گیاهی به‌کاررفته در شامپوها و بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای موجب می‌شوند تا ژنیکوماستی در مردان به وجود بیاید.

بیشتر بخوانید: ژنیکوماستی و معافیت سربازی

اصلی‌ترین دلیل ایجاد ژنیکوماستی به‌هم‌خوردن هورمون‌ها است. در واقع زمانی که نسبت هورمون استروژن نسبت به هورمون مردانه تستوسترون بیشتر شود، امکان ایجاد عارضه ژنیکوماستی نیز افزایش پیدا می‌کند. همان‌طور که پیش‌ازاین بیان شد انواع گوناگونی از روش‌ها در جهت درمان ژنیکوماستی به کار گرفته می‌شود.

پزشکان پیش از انتخاب روش مناسب برای درمان، موارد متعددی را در نظر می‌گیرند. به طور مثال می‌توان گفت که شدت عارضه و حجم سینه در انتخاب روش مناسب برای درمان تأثیر مستقیم دارد. از دیگر مواردی که در نظر گرفته می‌شود علائم و داروهایی است که شما مصرف می‌کنید. پس از بررسی تمامی موارد ذکر شده پزشکان در مرحله انتخاب بهترین روش درمانی برای ژنیکوماستی قرار می‌گیرند.

درمان ژنیکوماستی با جراحی

انواع روش های درمان ژنیکوماستی چیست؟

امروزه با انواع گوناگونی از روش‌ها می‌شود ژنیکوماستی را درمان کرد. انواع درمان‌های گوناگون برای این عارضه شامل جراحی، مصرف دارو، ورزش و برخی از درمان‌های سنتی است. مهم ترین روش های ارائه شده جهت درمان ژنیکوماستی توسط متخصصین، به قرار زیر است:

  1. درمان ژنیکوماستی با جراحی
  2. درمان ژنیکوماستی با دارو
  3. درمان ژنیکوماستی با ورزش
  4. درمان‌های خانگی ژنیکوماستی

در میان روش‌های متعدد ذکر شده قطعی‌ترین نوع درمان، عمل جراحی است. در ادامه به دلایل آن اشاره می‌کنیم. بایستی متناسب با شرایط بیمار بهترین تصمیم را جهت درمان به کار برد. در ادامه به توضیح هر یک از موارد بالا می پردازیم.

درمان ژنیکوماستی با جراحی

عمل ژنیکوماستی، مؤثرترین روش درمان بزرگی سینه مردان خصوصاً در شرایط بالابودن حجم و افتادگی آن است. به‌طورکلی در افراد مبتلا به ژنیکوماستی، چربی‌ها و بافت فیبروگلندولار بیش از اندازه طبیعی هستند. بنابراین نکته قابل‌توجه این است که تخلیه چربی‌های سینه به‌تنهایی کافی نیست و در جراحی، بافت فیبروگلندولار (توده سینه) نیز از طریق جراحی خارج می‌گردد.

همین عامل مزیت اصلی و بزرگ استفاده از روش جراحی نسبت به سایر روش ها است. زیرا در سایر روش ها صرفا امکان کاهش چربی ها وجود دارد و به هیچ عنوان بافت فیبروگلندولار تخلیه نمی شود. از همین رو ژنیکوماستی به طور کامل درمان نمی شود. معمولا این روش برای بزرگسالان بیشتر استفاده می شود تا نوجوانان.

در درمان ژنیکوماستی به روش جراحی، جراح توده موجود در زیر سینه را تخلیه می‌کند و چربی‌های اطراف آن را برمی‌دارد. موثرترین روش درمان برای ژنیکوماستی، خصوصا در شرایطی که حجم سینه زیاد است یا سینه دچار افتادگی شده است، عمل ژنیکوماستی است. در این روش به کمک تکنیک‌های جراحی، حجم اضافی سینه برداشته شده و در صورت پوست اضافه سینه لیفت شده و به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

نکته قابل توجه این است که ساکشن خالی چربی‌های سینه به تنهایی کافی نیست و بایستی حتما بافت فیبروگلندولار (توده زیر سینه) نیز از طریق جراحی خارج گردد. در غیر این صورت، احتمال بازگشت ژنیگوماستی بعد از عمل، قطعی است. ممکن است برخی از مراکز جراحی، از این مورد یعنی ساکشن خالی چربی ناحیه سینه، سو استفاده کرده و با ارائه قیمت‌های پایین افراد را ترغیب به جراحی غیر اصولی کنند که صدمات جبران ناپذیری در بر خواهد داشت.

پس در انتخاب بهترین جراح ژنیکوماستی باید به این مواردی که گفته شد، دقت کنید.

ممکن است برخی از مراکز جراحی، از این مورد یعنی ساکشن خالی چربی ناحیه سینه، سو استفاده کرده و با ارائه قیمت‌های پایین افراد را ترغیب به جراحی غیراصولی کنند که صدمات جبران‌ناپذیری در بر خواهد داشت. از همین رو بهتر است در انتخاب بهترین جراح ژنیکوماستی نهایت دقت را به خرج دهید.

در ادامه نمونه‌ای از جراحی ژنیکوماستی در مجموعه الو جراح را مشاهده می‌کنید. شایان ذکر است امروز 28 مرداد 1402 که آخرین بروزرسانی این مقاله انجام می‌شود حدود 2700 جراحی موفق ژنیکوماستی تا به امروز در این مجموعه انجام‌شده است. پس با خیال راحت به الو جراح اعتماد کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه عمل سینه مردان چقدر است؟

درمان ژنیکوماستی با جراحی
درمان ژنیکوماستی با جراحی2

درمان ژنیکوماستی با دارو

همن طور که در بالا اشاره کردیم، اصلی‌ترین دلیل ایجاد ژنیکوماستی برهم‌خوردن تعادل هورمون‌های جنسی و افزایش نسبت ترشح استروژن در بدن است. به همین دلیل از داروهایی به جهت درمان ژنیکوماستی استفاده می‌شود که بر روی ترشح هورمون‌های جنسی تأثیر بگذارند. از جمله این داروها می‌توان به تاموکسیفن (Tamoxifen)، رالوکسیفن و مهارکننده‌های آروماتاز مانند آناستروزول اشاره کرد.

در دوران نوجوانی به دلیل تغییرات هورمونی امکان ایجاد ژنیکوماستی وجود دارد. این مدل از ژنیکوماستی معمولاً پس از گذشت زمان از بین می‌رود. اما برای برخی دیگر از نوجوانان باقی می‌ماند. در نتیجه برای نوجوانانی که حساسیت زیادی نسبت به ژنیکوماستی نشان می‌دهند معمولاً دارودرمانی به کار گرفته می‌شود.

همچنین این شیوه درمانی برای درمان ژنیکوماستی گرید یک نیز می‌تواند استفاده شود. میزان تأثیرگذاری این روش بستگی زیادی به شرایط جسمانی فرد دارد. البته باید ذکر کرد هر دارویی ممکن است در بلندمدت عوارض متعددی را به دنبال داشته باشد. بنابراین اگر درمان دارویی برای ژنیکوماستی را انتخاب کردید، باید این مورد را در نظر گرفت.

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز بیان کردیم، مصرف برخی از داروها در ایجاد ژنیکوماستی تأثیرگذار است. از همین رو ممکن است درصورتی‌که قطع دارو موجب تشدید بیماری دیگری نشود پزشک از شما بخواهد که داروهای موردنظر را مصرف نکنید. داروهای ذکر شده در پایین می‌توانند سبب ایجاد ژنیکوماستی باشند. از همین رو قطع‌کردن آن‌ها می‌تواند در درمان این عارضه تأثیر مثبت بگذارد. داروهای مؤثر بر ژنیکوماستی شامل موارد زیر است.

• داروهای تجویز شده برای درمان پروستات مانند فلوتامین، فیناستراید و اسپیرونولاکتون

• داروهای تجویز شده برای کنترل بیماری HIV

• داروهای ADHD مانند آدرال که حاوی آمفتامین هستند.

• داروهای ضداضطراب مانند دیازپام

• داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای

• برخی از داروهای دارای مواد افیونی

• برخی از داروهای مربوط به قلب مانند دیگوکسین

• برخی از داروهای مربوط به مشکلات معده مانند متوکلوپرامید

بیشتر بخوانید: درمان ژنیکوماستی با قرص

در ویدیوی زیر دکتر مرادیان در مورد داروهای تاموکسیفن، لتروزول و دانازول صحبت می‌کنند. این داروها عمدتاً برای درمان ژنیکوماستی استفاده می‌شوند و توسط سازمان غذا و دارو جهان(FDA) تائید شده‌اند. آیا از عواقب مصرف این داروها اطلاع دارید؟

درمان ژنیکوماستی با ورزش

یکی دیگر روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن ژنیکوماستی را درمان کرد استفاده از بعضی حرکت‌های ورزشی است. معمولاً پزشکان ورزش را برای کسانی تجویز می‌کنند که ژنیکوماستی آن‌ها در گرید یک قرار دارد. باید بدانید که استفاده از این روش نیز نمی‌تواند منجر درمان قطعی ژنیکوماستی شود. در واقع با ورزش‌کردن تنها می‌توانید چربی‌های بافت سینه را کاهش دهید و بافت فیبروگلندولار هیچ تغییری نمی‌کند. شایان‌ذکر است که در کنار ورزش باید رژیم غذایی مناسب را نیز رعایت کنید.

یکی از علت های ایجاد ژنیکوماستی تجمع چربی در ناحیه سینه مردان است. اگر شدت این انباشت چربی در ناحیه سینه زیاد نباشد، همچنین توده سفت زیر نوک پستان وجود نداشته باشد، می‌توان به کمک ورزش‌های هوازی به همراه تمرینات بدنسازی به درمان بزرگی سینه پرداخت.

ورزش‌های هوازی موثر در کاهش حجم سینه:

  • دویدن
  • دوچرخه سواري
  • شنا كردن
  • طناب زدن

بطورکلی تمرین‌ها و حرکاتی که در درمان با بدنسازی موثر است، شامل حرکاتیست که بر روی عضلات سینه فشار وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: درمان ژنیکوماستی با ورزش

درمان‌های خانگی ژنیکوماستی

طب سنتی و درمان‌های خانگی را نیز می‌توان برای درمان ژنیکوماستی انتخاب کرد. اگرچه مطالعات علمی شواهدی دقیق مبنی بر اینکه درمان‌های خانگی توانسته تأثیر مثبتی بر درمان ژنیکوماستی بگذارد را پیدا نکرده است. بااین‌حال برخی افراد بنا به دلایل گوناگون مانند اعتقاد بیشتر به درمان سنتی، ترس از جراحی، تمایل به پرداخت هزینه کمتر و… به سمت این مدل از درمان‌ها گرایش پیدا می‌کنند.

از جمله درمان‌های خانگی توصیه شده برای ژنیکوماستی می‌توان به مصرف غذاهای سالم، رعایت رژیم غذایی، حجامت، مصرف زردچوبه به سبب داشتن تستوسترون بالا، ماساژ سینه با روغن‌های گیاهی نظیر روغن مرزه و روغن ماهی، نوشیدن چای سبز، مصرف دانه‌های کتان، استفاده از کمپرس سرد، حمام نمکی به مدت سه روز در هفته و استفاده از طب سوزنی اشاره کرد.

واقعیت این است که ژنیکوماستی در اکثر موارد به رژیم غذایی و ورزش به خوبی پاسخ نمی‌دهد، زیرا این یک عارضه هورمونیست که به ژنتیک و متابولیسم بدن افراد وابسته است و درمان طبیعی ژنیکوماستی به تلاش مستمر و زمان زیادی نیاز دارد که در اغلب موارد نیر موثر واقع نمی‌شود.

درمان ژنیکوماستی بدون عمل

آیا درمان ژنیکوماستی بدون عمل امکان پذیر است؟

کاهش وزن، رژیم گرفتن و ورزش می تواند چربی انباشته بدن را کاهش دهد. این کاهش چربی ممکن است بزرگی سینه در مردان را نیز کاهش دهد. اثرگذاری روش های درمان با ورزش و یا به کمک تغذیه و داروهای گیاهی، بستگی به میزان حجم سینه و بافت توده ای زیر سینه دارد.

فقط در موراد خفیف یعنی گرید 1 ژنیکوماستی می‌توان از این روش‌های درمانی برای کوچک کردن سینه در مردان استفاده کرد.

سخن پایانی

ژنیکوماستی عارضه‌ای است که طی آن شاهد بزرگ‌شدن بیش از حد سینه‌ها در مردان هستیم. از همین رو برای درمان ژنیکوماستی مردان روش‌های متعددی به وجود آمده است. از جمله این روش‌ها می‌توان به جراحی، مصرف برخی از داروها، ورزش و درمان‌های خانگی اشاره کرد. بهترین روش برای ازبین‌بردن قطعی ژنیکوماستی استفاده از جراحی است. از همین رو در صورت تمایل می‌توانید به مجموعه الو جراح با داشتن سابقه بیش از 2700 عمل زیبایی ژنیکوماستی تا به امروز اعتماد کنید.

برای دریافت مشاوره غیر‌حضوری با ما در ارتباط باشید!