عوارض عمل پروتز سینه چیست؟

یکی از روش‌های بزرگ کردن و فرم دهی به سینه قرار دادن پروتز در زیر بافت ماهیچه‌ای سینه است که توسط برخی از خانم‌ها به منظور داشتن اندامی متناسب و جذاب استفاده می‌شود. در صورتی که شما نیز مشتاق جراحی پروتز سینه هستید اما نگران عوارض احتمالی آن هستید، بهتر است تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید تا با عوارض جراحی پروتز سینه بیشتر آشنا شوید.

نشانه‌های بروز عوارض پروتز سینه چیست؟

قبل از این که با عوارض جراحی پروتز سینه آشنا شوید بد نیست که نشانه‌های بروز عوارض پروتز سینه را بشناسید. از جمله نشانه¬های اولیه بروز عوارض پروتز سینه می‌توان به ورم سینه، قرمزی پوست و حس سوزش اشاره کرد. در صورت بروز هر یک از این نشانه‌ها سریعاً با پزشک جراح خود تماس بگیرید.

عوارض پروتز سینه چیست؟

خونریزی

در برخی موارد ممکن است بعد از کاشت پروتز سینه، در منطقه اطراف سینه خونریزی مشاهده شود. در این حالت سینه متورم و سفت می‌شود و نیاز به جراحی است. البته این جراحی سرپایی بوده و بدون اینکه پروتز سینه برداشته شود با استفاده از روش لاپاراسکوپی خونریزی را متوقف می‌کنند.

عفونت

یکی دیگر از عارضه‌های پروتز سینه، عفونت است. عفونت یکی از خطرناک‌ترین عوارض جراحی پروتز است که البته احتمال بروز آن کمتر از یک در صد است. در صورتی که بعد از گذشت دو تا سه هفته از کاشت پروتز، سینه متورم، قرمز و یا حساس شده باشد و یا از محل زخم ترشحاتی خارج شود به معنی این است که سینه عفونت کرده است.

عفونت‌های خفیف با تجویز آنتی‌بیوتیک توسط پزشک کنترل شده و بهبود می یابند. در صورتی که میزان عفونت زیاد باشد پروتز سینه با جراحی مجدد برداشته می‌شود و به منظور قرار دادن پروتز مجدد باید سه تا شش ماه منتظر ماند.

بیشتر بخوانید: عوارض پیکرتراشی

انقباض کپسولی

پس از جراحی پروتز سینه، سلول‌های اطراف محل زخم، کپسولی از بافت فیبروز را در اطراف سینه ایجاد می‌کنند. با گذشت زمان این بافت منقبض و جمع می‌شود که به آن انقباض کپسولی گفته می‌شود. انقباض کپسولی موجب فشرده شدن و در نتیجه سفت شدن سینه شده و سبب می‌شود بیمار احساس درد و یا ناراحتی در سینه داشته باشد.

پارگی پروتز

پروتزهای سینه بسته به جنس آن‌ها ممکن است پاره شوند اما پیش¬بینی زمان دقیق آن ممکن نیست. پروتز‌های با جنس سیلیکون مرغوب در صورت نگهداری مناسب می‌تواند دائمی باشد. عموماً پروتزهای سینه در حدود 10 تا 12 سال عمر می‌کنند. در صورتی که جنس پروتز از نوع سالینی یا سیلیکون معمولی باشد، نیاز به تعویض خواهد داشت.

در صورت پارگی پروتز در اثر فشار‌های نامتعارف نیز باید پروتز تعویض شود.

چروکیده یا موج دار شدن

حرکت سالین (ترکیب آب نمک داخل پروتز) درون پروتز‌های نمکی به اطراف می‌تواند باعث چروکیده شدن و یا موج دار شدن سینه شود. احتمال بروز این عارضه در پروتزهای سیلیکونی نسبت به پروتزهای نمکی بسیار کمتر است.

بی‌حسی نوک سینه‌ها

بی‌حس شدن نوک سینه‌ها یکی دیگر از عوارض این جراحی است. این بی‌حسی می‌تواند در موارد اندکی همیشگی و دائمی باشد.

سروما

سروما از عوارض کاشت پروتز سینه است که بسیار شایع می‌باشد. سروما به معنی تجمع کردن مایعات در اطراف پروتز سینه، بعد از عمل جراحی است. سروما در موارد شدید با جراحی مجدد بهبود می‌یابد هر چند که اغلب بدون نیاز به جراحی کاملا بهبود می‌یابد.

زخم و جراحت

جراحی پروتز سینه بدون ایجاد زخم ممکن نیست. در بیشتر مواقع این زخم‌ها به صورت جزئی هستند اما در حدود 5 در صد مواقع ممکن است بیمار دچار جراحت و زخم‌های شدید شود. این زخم‌ها ممکن است به صورت برآمده، دردناک، قرمز و یا ضخیم باشند.

پیشگیری از عوارض جراحی پروتز سینه

رعایت دستورالعمل‌های پزشک جراح، بهترین روش برای پیشگیری از عوارض جراحی پروتز سینه است. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی می‌تواند در تسریع بهبودی و کاهش دوران نقاهت بعد از جراحی پروتز سینه مؤثر باشد.

انتخاب جراح ماهر و باتجربه نیز در بروز عوارض پروتز سینه تاثیرگذار است پس در انتخاب جراح مناسب دقت کافی را داشته باشید.

برای دریافت مشاوره غیر‌حضوری با ما در ارتباط باشید!