دلایل افتادگی سینه

خلاصه مطلب:

علت افتادگی پستان‌ها فقط کهولت سن نیست. در این مطلب لیستی از دلایل اصلی افتادگی سینه آورده شده است. برای مطالعه کلیک کنید.
دلایل افتادگی سینه ها
در این مقاله:

دلایل افتادگی سینه در بانوان چیست؟

برای بیشتر بانوان شل شدن و افتادگی سینه‌ها به معنای پیری است. به همین دلیل افتادگی سینه‌ها باعث ایجاد حسی ناخوشایند در آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، به دلیل آسیبی که افتادگی سینه به زیبایی ظاهری بانوان وارد می‌کند، باعث بروز هرچه بیشتر این حس ناخوشایند می‌شود. سینه‌هایی با فرم مناسب و محکم چیزی است که خواسته بسیاری از بانوان است.

واقعیت این است که علت افتادگی پستان فقط در پیری محدود نمی‌شود. علل دیگری نیز در بروز این عارضه دخالت دارند. آیا می‌دانید علاوه بر افزایش سن و پیری، عوامل مختلفی باعث افتادگی سینه‌ها می‌شوند؟

دلایل افتادگی سینه‌ها

افتادگی سینه دلایل مختلفی دارد. در ادامه لیستی از دلایل اصلی افتادگی پستان آورده شده است.

  1. افزایش سن
  2. یائسگی
  3. سیگار کشیدن
  4. کمبود کلاژن
  5. کمبود هورمون استروژن
  6. بارداری‌های چندقلو
  7. استفاده نکردن از سوتین
  8. پوشیدن سوتین نامناسب
  9. شاخص توده بدنی بالا
  10. سایز بزرگ سینه‌ها
  11. افزایش سریع وزن و به دنبال آن کاهش وزن یا بالعکس
  12. آفتاب سوختگی

دلایل افتادگی سینه ها در بانوان

اکنون می‌خواهیم ببینیم که چگونه برخی از این علل در افتادگی سینه نقش دارند. بیایید با پیری شروع کنیم. با افزایش سن، پوست ما به مرور قدرت کشسانی خود را از دست می‌دهد زیرا رباط‌های تشکیل دهنده بافت پستان در اثر نیروی وزن پستان‌ها به سمت پایین کشیده شده و دچار کشیدگی می‌شوند و قدرت خود را از دست می‌دهند.

همچنین با افزایش سن و پیری، پوست ما به دلیل کم شدن تولید کلاژن و الاستین در پوست – که پوست را سفت و جوان می‌کند – خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و در نتیجه سینه‌ها حالتی افتاده به خود می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ماموپلاستی و ماستوپکسی

تغییرات هورمونی که در دوران یائسگی یا در نتیجه کم شدن ترشح استروژن و بارداری‌های متعدد اتفاق می‌افتد، می‌تواند باعث افتادگی سینه‌ها شود.

سیگار کشیدن می‌تواند افتادگی سینه‌ها را تشدید کند. خاصیت ارتجاعی پوست بدن، به دلیل وجود الیاف الاستین است. وقتی سیگار می‌کشیم، مواد سرطان‌زای موجود در دود حاصل از سیگار، الاستین موجود در بدن را تجزیه می‌کنند. بنابراین، از دست دادن الاستین ناشی از سیگار کشیدن، باعث سست شدن بافت پستان می‌شود و قبل از اینکه پیر شویم، دچار افتادگی سینه می‌شویم.

نوسانات وزن یکی دیگر از دلایل مهم افتادگی سینه‌ها است زیرا پوست در اثر افزایش یا کاهش وزن، کشیده شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، که این خود بر افتادگی پستان‌ها تأثیر می‌گذارد.

اکنون که به برخی از دلایل اصلی افتادگی سینه‌ها پی بردیم، به چگونگی جلوگیری از افتادگی سینه‌ها خواهیم پرداخت.

چگونه می‌توان از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کرد

نگامی که دلیل بروز عارضه‌ای را بدانیم می‌توانیم از بروز آن جلوگیری کنیم. اگرچه ما نمی‌توانیم از بروز پیری جلوگیری کنیم اما نکات و اقداماتی وجود دارد که با رعایت آن‍‌ها می‌توانیم روند آن را به تاخیر بیندازیم.

  • مراقب وزن خود باشید

وقتی صحبت از نوسانات وزن می‌شود، منظور، افزایش یا کاهش وزن به صورت جزئی و کم نیست. کاهش یا افزایش جزئی وزن باعث افتادگی سینه‌ها نمی‌شود، اما توجه داشته باشید که نوسانات شدید وزن، قطعاً باعث افتادگی زودرس سینه‌ها می‌شود.

در حقیقت، با افزایش سن، متابولیسم بدن کاهش می‌یابد و در معرض خطر تغییرات شدید وزن ناشی از افزایش سن قرار می‌گیریم. بنابراین، بسیار مهم است که سعی کنیم وزن ثابتی داشته باشیم.

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک وزن ثابت و سالم داشته باشید. این امر می‌تواند از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را سفت و جوان نگه دارد.

  • از سوتین با سایز مناسب و راحت استفاده کنید

سینه‌های شما هر چقدر هم سنگین باشند، یک سوتین راحت در اندازه مناسب می‌تواند حمایت لازم از سینه‌ها را انجام دهد. انتخاب سوتین مناسب درد پستان‌ها را نیز از بین می‌برد و خطر افتادگی زودرس ناشی از نیروی وزن سینه‌ها را از بین می‌برد.

رعایت این مورد بویژه در هنگام انجام تمرینات ورزشی، مثلاً هنگام آهسته دویدن ضروری است. برای کاهش حرکت پستان در طول تمرین، باید از سوتین ورزشی با پوشش مناسب استفاده کنید. دلیل اینکه در حین ورزش باید به حرکت پستان‌ها توجه کنید این است که ممکن است منجر به کشیدگی بافت‌ها و در دراز‌مدت بروز افتادگی در سینه‌ها شود.

یک سوتین راحت با اندازه مناسب می‌تواند از افتادگی سینه‌های شما جلوگیری کند.

  • سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن و جذب شدن نیکوتین آن در بدن می‌تواند منجر به بروز بسیاری از مشکلات در سلامتی فرد شود، برخی از آن‌ها کشنده هستند، مانند سرطان ریه.

اگرچه، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، مواد شیمیایی موجود در سیگار و همچنین خود نیکوتین با تجزیه الاستین موجود در پوست شما می‌تواند باعث سست شدن سینه‌ها شود. بنابراین، یک روش ساده برای حفظ این پروتئین ضروری در پوست وجود دارد؛ ترک سیگار.

بیشتر بخوانیم: عمل کوچک کردن سینه

جلوگیری از افتادگی سینه

  • با استفاده از ضد آفتاب از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید

سعی کنید استفاده از ضد آفتاب را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اشعه ماورابنفش یا UV موجو در نور خورشید، می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. یکی از آسیب‌هایی که اغلب در اثر اشعه UV ایجاد می‌شود، کاهش کلاژن در پوست است.

در حقیقت، روند تولید کلاژن از ۲۰ سالگی کندتر می‌شود. با این حال، اگر مدت زمان طولانی در معرض آفتاب قرار دارید، در معرض پیری زودرس پوست هستید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای محافظت از پوست در برابر نور آفتاب، ضدآفتاب بزنید.

  • سطح هورمون‌ها را متعادل نگه دارید

سطح هورمون استروژن با افزایش سن به ویژه پس از یائسگی کاهش می‌یابد. این اتفاق می‌تواند همزمان با کاهش میزان کلاژن بافت‌ها باشد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم برای گرفتن تست هورمون و یافتن راهی برای افزایش سطح استروژن، با یک پزشک مشورت کنید.

از دیگر نکات جلوگیری از افتادگی سینه‌ها می‌توان به جلوگیری از بارداری مکرر اشاره کرد زیرا بارداری تأثیر مستقیمی بر افتادگی پستان دارد. همچنین می‌توانید برخی از تمرینات ورزشی ناحیه سینه را امتحان کنید، که می‌تواند به شما در حفظ سینه و فرم مناسب کمک کند.

در این مطلب دلایل زیادی برای افتادگی سینه‌ها مانند افزایش سن، پوشیدن سوتین نامناسب یا استفاده نکردن از آن ذکر کردیم. اما توجه داشته باشید، اصلی‌ترین عواملی که باید نگران آن باشید پیری طبیعی، بارداری، استعمال دخانیات و تعادل هورمون‌های جنسی بدن است که با رعایت نکات گفته شده می‌توانید از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنید و فرم سینه‌های خود را بهبود بخشید.

در مواردی که دچار افتادگی سینه شده‌اید و فرصت پیشگیری از دست رفته است، می‌توان از روش‌های درمانی مانند لیفت سینه استفاده کرد و به آین افتادگی را درمان نمود. برای آشنایی بیشتر با این روش درمانی به صفحه لیفت سینه مراجعه کنید یا با مشاوران مجموعه الو جراح تماس بگیرید.

به اشتراک گذاشتن:

نظر بهجویانی که در مجموعه الو جراح جراحی کرده اند:

نیکی جولایی

سوای از جراحی، آقای دکتر مرادیان واقعا انسان شریفی هستند ممنونم ازشون.. همچنین تشکر میکنم از عوامل زحمتکش الو جراح

حسین بیوته

خواستم تشکر کنم از پیشتیبان های بعد از جراحی که خییییلی زحمت دادم بهشون از بس که استرس داشتم :)

ثبت نظر جدید

مقالات دکتر فرید مرادیان

سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی را برای پاسخ دادن به سوالات احتمالی شما، در قالب مقالات زیر جمع‌آوری و ارائه کنیم. در این بخش میتوانید به این مقالات دسترسی داشته باشید.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *