پلکسر چیست؟

خلاصه مطلب:

پلکسر به عنوان یک روش درمانی جایگزین جراحی ابداع شده است. برای آشنایی بیشتر با پلکسر این مقاله را مطالعه کنید.
پلکسر چیست؟
در این مقاله:

پلکسر چیست؟

ویلیام شکسپیر در جایی گفته است: «چشم‌ها پنجره‌ی روح شما هستند.»

مهم نیست از درون تا چه اندازه سر حال باشید، پلک‌های افتاده و سنگین می‌توانند ظاهری خسته و درمانده به شما بدهند.

پف‌‌های سنگین و خطوط عمیق اطراف چشم می‌توانند کل صورت را دچار پیری زودرس کنند، درحالیکه چشمی باز و بدون چین و چروک، چهره را جوان و شاداب نگه می‌دارد.

با پیشرفت علم همیشه شیوه‌های تازه‌ای به دنیای زیبایی اضافه شده که مفهوم میانسالی و گاها کهنسالی را از میان برده است.

پوست انسان با افزایش سن و کاهش کلاژن، حالت ارتجاعی خودش را از دست می‌دهد و دیگر آن شکل یک دست و کشیده خود را ندارد. افتادگی پوست شاید یکی از عواملی است که گذر عمر را به یاد فرد می‌اندازد و می‌تواند تاثیرات روحی مخربی روی شخص داشته باشد.

پلکسر چیست؟

در این میان علم با معرفی جراحی پلاستیک روزنه‌ای تازه برای تولد دوباره‌ی زیبایی به انسان هدیه کرد. در ابتدا شیوه‌های درمان، سنگین و همراه عوارض بالایی بود و نتایج نهایی، گاها خلاف آنچه گمان برده می‌شد از آب در ‌می‌آمد اما با تحقیقات دانشمندان، خطر این روش‌ها کاسته و سبک و سیاق انجام آنها شکلی تازه به خود گرفت.

این روندِ تغییر ادامه یافت و تا جایی پیش رفت که امروزه شاهد شیوه‌های مدرن و بدون نیاز به جراحی، با کمترین عوارض ممکن هستیم. یکی از این روش‌های مدرن پلکسر نام دارد.

اگر بخواهیم به طور مختصر بگوییم که پلکسر چیست باید گفت که پلکسر جایگزین جراحی برای حذف پوست اضافی اطراف پلک است. این شیوه به طور موثری پوست را بخار کرده که به جای آن، پوستِ دوباره کلاژن سازی کرده قرار می‌گیرد.

پلکسر چیست؟

پاسخ این سوال را در مقدمه گفتیم اما بیایید کمی بیشتر در این مورد بحث کنیم. حال که تا حدودی می‌دانیم پلکسر چیست نوبت به آن می‌رسد که درباره‌ی نحوه انجام آن بگوییم. استفاده از روش درمانی پلکسر مزایای بسیاری نسبت به جراحی پلاستیک دارد؛ همین عامل پلکسر را به عنوان یک روش درمانی به طور فزاینده‌ای محبوب کرده است.

در این روش هیچ گونه برشی در سطح پوست ایجاد نمی‌شود و بدون برش هم بخیه‌ای در کار نیست و اکثر افراد در همان روز می‌توانند به کارهای روزمره خود بازگردند که به نوبه خود مزیتی بزرگ برای کسانی محسوب می‌شود که اهمیت زمان را درک کرده‌اند.

در این روش درمانی نیازی به بیهوشی تزریقی نیست و به همین سبب سرعت این روش بسیار بالاتر از عمل جراحی است!

پلاسما یک نوآوری نسبتا جدیدی در صنعت زیبایی به شمار می‌رود. این ابزار بسیار دقیق با یونیزه کردن ذرات گاز موجود در هوای بین نوک دستگاه و پوست باعث تشکیل پلاسما می‌شود. در اینجا یک قوس الکتریکی ایجاد شده که نهایتا منجر به تصعید می‌شود، یعنی پوست را مستقیم به گاز تبدیل می‌کند.

بنابراین نتایج فورا حاصل می‌شوند اما هیچ گرمایی به مناطق اطراف منتقل نمی‌شود. جمع ‌شدگی و سفت شدن بافت حاصل، نتایج قابل مقایسه‌ای (درمقابل حذف کردن) با جراحی تهاجمی می‌دهد.

پلاسما چیست؟

پلاسما گازی یونیزه است که تقریبا دارای مقادیر مساوی بار مثبت و منفی می‌باشد. به دلیل خواص متفاوت آن، در کنار حالت‌‌های جامد، مایع و گاز به عنوان چهارمین حالت ماده در نظر گرفته می‌شود.

در حین کارِ پرتوی میکرو پلاسما بر روی پوست بیمار، تبخیر لایه‌های خارجی اپیدرم رخ می‌دهد که باعث سفت شدن پوست می‌شود. پوست کوچک شده و منجر به لیفت پلک و کاهش چین و چین و چروک آن می‌شود.

برخلاف سایر تکنیک‌ها، پلاسمای مورد استفاده در پلکسر باعث التهاب بافت‌های اطراف نمی‌شود؛ زیرا عملکرد آن محدود به مرز لایه پایه است.

پلکسر باعث خونریزی یا نکروز بافت‌های اطراف نمی‌شود. این مشاهدات با تجزیه و تحلیل بافت شناسیِ بافتِ تحت درمان با دستگاه پلکسر تایید شده است.

بیماران مجبور نیستند از انجام کارهای روزانه‌ی خودداری کنند. کمی آرایش برای ۵ روزِ پس از درمان می‌تواند به سادگی آن ناحیه را پوشش دهد تا اثر پلکسر از بین برود.

مناطق قابل درمان توسط تکنیک پلکسر

عمل حذف پوست با پلکسر را می‌توان در طیف وسیعی از نواحی بدن ، نه فقط در پلک‌ها، استفاده کرد. بیایید نگاهی بیندازیم به مواردی که می‌توان با استفاده از این روش بسیار موثر، و البته بدون نیاز به جراحی درمان کرد.

  • افتادگی پلک‌ها
  • آکنه فعال
  • از بین بردن خال کوبی
  • لکه‌های پیری
  • آسیب‌های خورشیدی به پوست
  • پف‌های زیر چشم
  • کاهش چین و چروک
  • پنجه کلاغی‌های اطراف چشم
  • خط لب
  • خطوط ریز
  • حذف میلیا
  • خطوط پیشانی
  • اسکار و کلوئید
  • ترک‌های پوستی
  • ضایعات و زگیل‌های پوستی
  • افتادگی ناف

شیوه درمانی پلکسر چگونه است؟

در جراحی‌های غیر سایشی از چاقوی کالبد شکافی و یا لیزر برای از بین بردن پوست اضافی استفاده نمی‌شود که همین امر، بسیاری از عوارض احتمالی این گونه مداخلات را از میان می‌برد.

این شیوه‌ی اصلاح پلک به عنوان «داینامیک» شناخته می‌شود زیرا امکان کنترل کامل اپراتور را در طی مراحل درمان را فراهم می‌کند.

طول درمان بسته به ناحیه‌ (گاهی چند ناحیه) صورت چیزی حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه به طول خواهد انجامید. همچنین می‌توان از کرم بی‌حسی موضعی در ناحیه مورد درمان استفاده کرد تا خطر ناراحتی در طول نقاهت به حداقل ممکن کاسته شود.

همچنین این امکان به بیمار داده می‌شود تا خود، اثرات درمان را در زمان عمل مشاهده کند. در حین جراحی اپراتور ممکن است از بیمار بخواهد تا پلک خود را باز و بسته کند، به این صورت اپراتور نتایج حاصل را کاملا «زنده» به بیمار نشان می‌دهد.

نقاط قابل درمان با پلکسر در صورت

این شیوه از آنجایی که بدون از میان بردن پوست یا چربی اضافی یا حتی بدون بریدگی در سطح دِرِم (لایه سطحی پوست) انجام می‌گیرد، به عنوان جراحی غیر سایشی یا غیر تهاجمی شناخته می‌شود. در این روش با گذاشتن نقاط کوچک بر روی سطح پوست توسط پلاسمای تولید شده از دستگاه پلکسر، هر کدام با فاصله نیم میلی متر از یکدیگر، حرکت پذیری پلک‌ها تا کامل شدن آن فراهم می‌شود.

هر کدام از این نقاط گفته شده باعث می‌شود که تصعید سلول‌های قرنیه‌ای سطحی – بدون آسیب رساندن به لایه‌ پایه‌ی درم – بدون ایجاد خونریزی و از همه مهم‌تر، بدون آسیب رساندن به بافت‌های اطراف یا نکروز حاصل شود.

بیش از پنج سال تحقیق و مشاهدات بالینی از هزاران بیمار نشان داده است که استفاده از شیوه غیر سایشی می‌تواند استحکام مطلوب پوست اطراف چشم را فراهم کرده و چین و چروک‌های پوستی را از میان بردارد.

نقاط قوت و ضعف شیوه درمانی پلکسر چیست؟

بدون شک هر شیوه درمانی مدرن همراه تمام مزایایی که نسبت به روش‌های پیشین خود دارد، هنوز هم از یکسری نقاط ضعف رنج می‌برد.

این داستان حتی درباره‌ی شیوه درمانی پلکسر نیز صادق است. نمی‌توان به این زودی‌ها انتظار داشت تا شیوه‌ای معرفی شود که بتواند بدون کوچک‌ترین عارضه‌ای کار خود را انجام دهد.

در این میان اما شیوه‌های مدرن‌تر عوارض بسیار اندکی دارند که آنها را نسبت به روش‌های قدیمی برتری می‌دهد. از این نقطه نظر می‌توان گفت که با پیشرفت‌های روز افزون علم، خصوصا در زمینه‌ی زیبایی، می‌توانیم آینده‌ی روشنی را برای روش‌های جراحی متصور شویم. همانطور که گفتم در این شیوه نیز ما شاهد نقاط قوت و ضعف خاصی هستیم که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. تقریبا چیزی حدود ۷۰ درصد کار پس از انجام عمل قابل مشاهده است! یعنی برای دیدن نتایج این شیوه نیازی به صبر کردن نخواهید داشت.
  2. بیماران نیازی به کناره‌گیری از فعالیت‌های روزمره خود ندارند و پس از انجام عمل بلافاصله می‌توانند به زندگی عادی خود برگردند.
  3. قابلیت حرکت کامل پلک‌ها در زمان عمل و حتی پس از آن فراهم می‌شود.
  4. اپراتور در طول درمان به شیوه‌ی پلکسر کنترل کاملی روی بیمار دارد.
  5. این روش به پوشش پلک نیازی ندارد.
  6. همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد، درمان به این شیوه باعث التهاب و یا نکروز بافت‌های اطراف نمی‌شود.

دوران نقاهت درمان به روش پلکسر چگونه است؟

  • پس از درمان می‌توان پوسته‌های کوچکی را روی سطح پوست مشاهده کرد که به مدت ۵-۷ روز ادامه خواهند داشت.
  • می‌توان موقتا محل درمان را با آرایش پوشاند چراکه ظاهرش آن قدر وخیم نیست که نتوان با کمی آرایش پنهانش کرد.
  • ۲-۳ روز پس از عمل ممکن است تورم جزئی در ناحیه تحت درمان ظاهر شود.
  • پس از اینکه دلمه‌های کوچک پوستی فرو نشست، پوست ممکن است به مدت ۱-۲ هفته کمی قرمز شود.
  • می‌بایست در این دوره از کِرِم‌هایی که باعث کاهش سرخی پوست و تسریع در بازسازی پوست می‌شوند استفاده کنید.

پس از درمان توسط روش پلکسر چه اتفاقی می‌افتد؟

بلافاصله پس از انجام پلکسر، نواحی تحت درمان به شکل ملایمی متورم و کاملا قرمز رنگ می‌شوند. این تغییر رنگ همانطور که اشاره شد در ناحیه درمان به شکل ملایمی روی می دهد. تورم پوست ممکن است طی چند ساعت بعد از درمان تشدید شود و حتی طی ۲ الی ۳ روز امتداد داشته باشد. پوسته و تغییر رنگ می‌بایست در طی ۵ الی ۷ روز برطرف شود.

همچنین کرم پودرهای مایع یا لوازم آرایش ممکن است در روز بعد استفاده شود. مقداری دارو برای کمک به تورم و ناراحتی به شما داده می‌شود و نتایج بلافاصله پس از درمان قابل مشاهده هستند. هرچند این روند طی ۲ الی ۴ هفته بعد به تدریج بهبود می‌یابد.

چقدر زمان لازم است تا نتایج درمان را مشاهده کنید؟

درمان به شیوه پلکسر، انقباض فوری و کوتاه شدن فیبرهای پوست را تحریک می‌کند که این روند برای تاثیرگذاری در ۲ الی ۴ هفته اول همچنان ادامه خواهد داشت. تاثیر این شیوه درمانی به تعداد درمان‌ها و نیز روند افزایش ‌سن شما بستگی دارد اما به طور معمول ممکن است چند سالی دوام بیاورد.

با این وجود فراموش نکنید که به عنوان بخشی از روند افزایش سن، پوست شما همچنان به آویخته و شل شدن ادامه خواهد داد، جلوگیری از این امر در حال حاضر اجتناب ناپذیر است. توصیه ما این است که ۱۲ ماه پس از عمل اولیه، مجدد درمان را تکرار کنید.

ماندگاری پلکسر چقدر است؟

تعداد درمان‌های مورد نیاز با توجه به میزان سستی، مقدار اصلاح مورد نظر و نیز پاسخ فیزیولوژیکی فرد به درمان متفاوت خواهد بود. در بهترین حالت، این شیوه درمانی همچنان روند بهبودی را تا ۲ الی ۴ هفته پس از انجام، ادامه می‌دهد. ممکن است شما بخواهید برای کسب نتیجه بهتر درمان بیشتری انجام دهید، اما این کار غیر عادی است که شخصی به بیش از دو معالجه نیاز داشته باشد.

با این وجود اگر احساس نیاز به آغاز درمان ثانویه را در خود احساس کردید، این درمان می‌بایست در فواصل ۶ الی ۸ هفته پس از درمان اولیه انجام شود.

پلکسر یا جراحی‌‌های عادی؟

لیفت چشم یا بلفاروپلاستی نوعی جراحی است که شامل برداشتن یا جابجایی مجدد بافت پلک می‌شود. برای انجام این عمل پزشک شما می‌بایست یک جراح پلاستیک باشد که به طور معمول پزشکی بسیار با تجربه خواهد بود. این عمل را می‌توان تحت بیهوشی عمومی و یا به وسیله بی‌حسی موضعی همراه آرام بخش انجام داد.

آرام بخش و بی‌حسی موضعی در مقایسه با بیهوشی عمومی خطر کمتری دارد زیرا خطرات قابل توجه و جدی‌ای را به همراه ندارد. جراحی به شیوه بلفاروپلاستی همه خطرات معمول جراحی‌ها را از جمله خونریزی و تورم بیش از حد را به دنبال خواهد داشت.

علاوه بر این ممکن است نتیجه‌ای ضعیف و یا غیر از آنچه می‌خواهید را به همراه داشته باشد و گاها پیش می‌آید که روند نقاهت بیمار به سختی پیش برود. در این شیوه درمانی خطراتی چون اضافه شدن پتوز یا افتادگی پلک و خشکی چشم نیز وجود دارد.

برخلاف شیوه بلفاروپلاستی، شیوه جراحی پلکسر فقط تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و در آن نیازی به آرام بخش نیست. هیچ گونه برش جراحی و یا عوارض ناشی از آن وجود ندارد. تورم در ناحیه‌ي درمانی یک توده است که روند درمانی آن می‌تواند همچون جراحی به شیوه بلفاروپلاستی کمی پیچیده باشد. فراموش نکنید که اگر می‌خواهید تحت بی‌هوشی عمومی قرار نگیرید پس شما هم نیازمند پلکسر هستید!

بیماران به طور معمول یا دارای افتادگی و یا دچار پف کردن پلک‌ها هستند که این امر باعث نگرانی آنها می‌شود. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که اگر چند روزی از کار فاصله بگیرند خوشحال ‌می‌شوند اما بدانید که ورم‌ها پس از انجام پلکسر به سرعت کاهش می‌یابند، پس تعطیلات برای شما آن قدر طولانی نمی‌شود.

حال که به سوال «پلکسر چیست؟» پاسخ دادیم دیگر نوبت شماست که میان تیغه جراحی و روش درمانی پلکسر یکی را انتخاب کنید.

به اشتراک گذاشتن:

نظر بهجویانی که در مجموعه الو جراح جراحی کرده اند:

نیکی جولایی

سوای از جراحی، آقای دکتر مرادیان واقعا انسان شریفی هستند ممنونم ازشون.. همچنین تشکر میکنم از عوامل زحمتکش الو جراح

حسین بیوته

خواستم تشکر کنم از پیشتیبان های بعد از جراحی که خییییلی زحمت دادم بهشون از بس که استرس داشتم :)

ثبت نظر جدید

مقالات دکتر فرید مرادیان

سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی را برای پاسخ دادن به سوالات احتمالی شما، در قالب مقالات زیر جمع‌آوری و ارائه کنیم. در این بخش میتوانید به این مقالات دسترسی داشته باشید.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *