علت شل شدن سینه چیست؟

خلاصه مطلب:

سینه زنان از چربی و رباط یا لیگامان تشکیل‌شده است، اما فاقد بافت عضلانی است. همین آن را مستعد شل شدن می‌کند.
علت شل شدن سینه ها
در این مقاله:

علت شل شدن سینه چیست؟

شل شدن سینه بانوان یکی از تغییرات طبیعی بدن است که زنان هم‌زمان با افزایش سن آن را تجربه می‌کنند؛ اما علت شل شدن سینه بانوان چیست؟ سینه زنان از چربی و رباط یا لیگامان تشکیل‌شده است، اما فاقد بافت عضلانی است. با ما همراه باشید تا در مورد شل شدن سینه در زنان بیشتر بدانیم.

چند دلیل برای شل شدن سینه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • بالا رفتن سن
  • کمبود کلاژن
  • کمبود استروژن
  • شاخص توده بدنی بالا
  • یائسگی
  • داشتن سینه‌های بزرگ
  • بارداری‌های پی‌درپی
  • کاهش وزن سریع در ادامه افزایش وزن یا برعکس
  • سیگار کشیدن

علت شل شدن سینه‌ها در بارداری چیست؟

در طول بارداری، سینه‌ها تحت دستخوش تغییرات هورمونی قرار می‌گیرند و برای شیردهی آماده می‌شوند. در این مدت، اندازه سینه افزایش می‌یابد که یکی از علت‌های اصلی شل شدن سینه‌ها محسوب می‌شود.

برای بسیاری از زنان، تغییرات در سینه‌ها یکی از اولین نشانه‌های بارداری است. بارداری بر سطوح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن تأثیر می‌گذارد. این هورمون‌ها نقش مهمی را در آماده‌سازی سینه‌ها برای شیردهی بازی می‌کنند. استروژن، رشد سلول‌های سینه را تحریک می‌کند و ترشح پرولاکتین را موجب می‌شود که هورمون دیگری است. پرولاکتین باعث بزرگ شدن سینه و تولید شیر می‌شود. پروژسترون باعث شکل‌گیری و رشد سلول‌های تولید شیر در غده‌های سینه می‌شود.

کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی مانند ویتامین B و C نیز یکی از علت‌های شل شدن سینه‌ها است. این دو ویتامین به سنتز الاستین و فیبرهای کلاژن کمک می‌کنند و ازاین‌رو سینه‌ها سفت می‌شوند. اگر این ویتامین‌ها را مصرف نکنید، سینه‌های شل و افتاده‌ای خواهید داشت.

عمل کوچک کردن سینه موثرترین روش درمان افتادگی سینه‌هاست.

علت شل شدن سینه هم‌زمان با بالا رفتن سن چیست؟

هم‌زمان با بالا رفتن سن، بافت و ساختار سینه‌های شما نیز تغییر می‌کنند. دلیل آن، تفاوت در سطوح هورمونی تولیدشده به‌وسیله فرآیند طبیعی بالا رفتن سن است. در نتیجه این تغییرات، سینه‌ها شل می‌شوند و سفتی خود را از دست می‌دهند.

همچنین با افزایش سن، تولید هورمون استروژن کاهش می‌یابد. این مقدار کاهش استروژن باعث کم‌آبی سینه‌ها می‌شود و کشش‌پذیری سینه کاهش می‌یابد. هم‌زمان با بالا رفتن سن، بافت متراکم سینه با بافت چربی جایگزین می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت ماموپلاستی و ماستوپکسی

یائسگی نیز یکی دیگر از علت شل شدن سینه‌ها است. یائسگی فرآیندی طبیعی است که با شروع آن، تخمک‌گذاری و قاعدگی متوقف می‌شود. یائسگی بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی اتفاق می‌افتد. برخی زنان که با عمل جراحی تخمدان‌شان برداشته می‌شود، به دلیل از دست دادن هورمون‌ها، با شل شدن سینه‌ها مواجه می‌شوند.

اگر می‌خواهید بدانید که از چه سنی شل شدن سینه‌ها شروع می‌شود باید بگوییم که شل شدن سینه‌ها به عوامل بسیاری بستگی دارد از جمله ژنتیک، سبک زندگی و سلامت کلی بدن. ممکن است یک زن از بیست‌سالگی با شل شدن سینه‌ها مواجه شود و یا حتی ممکن است یک زن چهل‌ساله هنوز سینه‌های سفتی داشته باشد. هر دو مورد کاملاً امری نرمال و طبیعی است.

سرطان سینه یا بیماری‌های تنفسی

سرطان سینه یا بیماری‌های تنفسی هم می‌توانند باعث شل شدن سینه‌ها شوند. همچنین مصرف بیش‌ازحد نیکوتین، الکل و نوشیدنی‌های کربنات‌دار نیز باعث شل شدن سینه‌ها می‌شوند.

علت شل شدن سینه‌ها به خاطر سیگار کشیدن چیست؟

کلاژن یکی از مهم‌ترین پروتئین‌ها در بدنتان است و باعث حفظ کشش‌پذیری پوست می‌شود. اگر سیگار می‌کشید، تولید کلاژن با مانع روبرو می‌شود و منجر به شل شدن سینه‌ها می‌شود.

ورزش نکردن

اکثر زنان معمولاً از تمرینات بدنی دوری می‌کنند؛ اما باید به این نکته توجه کنید که نداشتن فعالیت ورزشی می‌تواند منجر به داشتن سینه‌هایی شل و افتاده شود. عضلات سینه به سفت شدن نیاز دارند. به همین دلیل باید ورزش‌هایی همچون پلانک را حداقل هفته‌ای دوبار تکرار کنید.

کاهش سریع وزن

بافت سینه دارای مقدار زیادی چربی است و وقتی وزن بدن خیلی سریع کاهش پیدا می‌کند، سینه‌ها شل و افتاده می‌شوند.

تأثیر ژنتیک در شل شدن و افتادگی سینه

بله ژنتیک نقش مهمی را در لیگامنت‌های بدن بازی می‌کنند؛ بنابراین اگر مادر یا مادربزرگ‌تان دارای قدرت پایین لیگامنت است، پس به احتمال زیاد شما هم سینه‌های شل و افتاده‌ای خواهید داشت.

از شیر گرفتن کودک

از شیر گرفتن کودک نیز می‌تواند باعث شل شدن سینه‌ها شود. وقتی کودک از شیر گرفته می‌شود، به دلیل خشک شدن شیر، غده‌های پستان منقبض می‌شوند و سینه شل و افتاده می‌شود.

انجام برخی ورزش‌ها

شاید تعجب کنید که ورزش هم می‌تواند باعث شل شدن سینه‌ها شود. تمرینات ورزشی همچون دویدن و پریدن می‌توانند علت شل شدن سینه‌ها باشد. دلیل آن حرکت زیاد در طی ورزش است. برای پیشگیری از این امر، پوشیدن سوتین‌های مناسب ورزشی توصیه می‌شود. می‌توانید به جای دویدن و پریدن، ورزش شنا را انتخاب کنید.

سینه‌های بزرگ

یکی دیگر از علت‌ شل شدن سینه، داشتن سینه‌های بزرگ است. نیروی گرانش باعث پایین افتادن سینه‌ها می‌شود، برای همین هر چقدر سینه‌ها سنگین‌تر و بزرگ‌تر باشند، افتاده‌تر و شل‌تر می‌شوند.

علائم شل شدن سینه‌ها چیست؟

تا دهه سی زندگی، سینه زنان شروع به از دست دادن بافت چربی در اثر کاهش اندازه سینه می‌کنند. یکی از علائم شل شدن سینه‌ها، تغییر قابل‌توجه آروئل است. هم‌زمان با بالا رفتن سن، بدن مقدار استروژن کمی تولید می‌کند و تأثیرات منفی آن به صورت شل شدن سینه‌ها ظاهر می‌شود.

متخصص عمومی و جراح پلاستیک با معاینه، شدت شل شدن سینه‌ها را تشخیص می‌دهد. شدت شل شدن سینه چهار گرید است:

گرید ۱: در این حالت، نوک سینه به شکل چین‌خوردگی است.

گرید ۲: در این حالت، بافت پایین‌تر سینه زیر نوک سینه دچار افتادگی می‌شود.

گرید ۳: در این حالت، بیشترین شل شدگی و افتادگی سینه مشاهده می‌شود.

گرید ۴: در این حالت نوک سینه کاملاً به سمت پایین قرار می‌گیرد و نسبت به گرید ۳ نیز افتادگی بیشتر مشاهده می‌شود.

باورهای اشتباه در مورد علت شل شدن سینه چیست؟

شاید بد نباشد کمی هم در مورد باورهای اشتباه در مورد شل شدن سینه زنان صحبت کنیم.

پوشیدن یا نپوشیدن سوتین

مطالعات نشان داده‌اند که پوشیدن سوتین یا نپوشیدن آن هیچ تأثیری بر لیگامنت‌ها و شل شدن سینه‌ها ندارد.

شیردهی

بر طبق تحقیقات در کتابخانه پزشکی آمریکا، شیردهی موجب تغییرات چشمگیر در سینه زنان نمی‌شود. در حقیقت، این بارداری است که باعث شل شدن سینه می‌شود. در هر بارداری سینه‌ها شل‌تر و افتاده‌تر می‌شوند.

به اشتراک گذاشتن:

نظر بهجویانی که در مجموعه الو جراح جراحی کرده اند:

نیکی جولایی

سوای از جراحی، آقای دکتر مرادیان واقعا انسان شریفی هستند ممنونم ازشون.. همچنین تشکر میکنم از عوامل زحمتکش الو جراح

حسین بیوته

خواستم تشکر کنم از پیشتیبان های بعد از جراحی که خییییلی زحمت دادم بهشون از بس که استرس داشتم :)

ثبت نظر جدید

مقالات دکتر فرید مرادیان

سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی را برای پاسخ دادن به سوالات احتمالی شما، در قالب مقالات زیر جمع‌آوری و ارائه کنیم. در این بخش میتوانید به این مقالات دسترسی داشته باشید.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *