مراقبت‌های بعد از عمل ماموپلاستی

رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، تاثیر مستقیم در نتیجه آن دارد، پس در رعایت آن دقت کنید.

این مطالب با این هدف تهیه شده است تا مطالبی را که شما در دوران نقاهت عمل ماموپلاستی لازم دارید به شما آموزش دهد. کیفیت رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، به اندازه کیفیت خود جراحی اهمیت دارد و در نتیجه نهایی عمل تاثیر مستقیم دارد.
توجه به مراقبت‌های بعد از جراحی مهم‌ترین کاری است که بهجو بعد از اتمام جراحی باید به آن دقت ویژه‌ای داشته باشد.
آموزش‌های مربوط به مراقبت‌های بعد از عمل از ۲ بخش تشکیل شده است؛ بخش اول آموزش‌های لازم در مورد موضوعات مهم را به شما منتقل می‌کند و بخش دوم مواردی را که باید به صورت روزانه رعایت کنید، به صورت چکیده و تیتروار آموزش داده است.

هر دو بخش را به دقت مطالعه و رعایت کنید. تا بهبودی کامل، ما در کنار شما هستیم.

بخش اول، مطالب آموزشی

درد بعد از عمل

بعد از عمل با دردهای خفیف در ناحیه سینه مواجه خواهید شد. جراح برای کنترل درد پس از عمل، برای شما دارو تجویز خواهد کرد. دارو‌ها را طبق دستور پزشک مصرف کنید. وجود دردهای خفیف بعد از عمل طبیعی است اما اگر با مصرف این داروها باز هم احساس درد شدید در ناحیه سینه دارید، باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

این درد‌ها در سه روز اول به اوج خود می‌رسد و رفته رفته تقلیل می یابد.

مراقبت از بخیه‌ها

پیشنهاد می‌شود تا خوب شدن جای بخیه از هیچ پماد و کرمی بدون نظر پزشک متخصص استفاده نکنید.

یکی از مراقبت‌های بعد از عمل ماموپلاستی کاهشی، ماساژ دادن سینه‌هاست. ماساژ ناحیه درن شامل حرکات ملایم با انگشتان است.

از روز سوم به بعد به آرامی نواحی نزدیک به درن را ماساژ دهید. این ماساژ باید با فشار مستقیم انگشت باشد. این روش به کاهش تورم سینه و بهبودی سریع تر کمک می کند.و تا هفت روز بعد از جراحی باید ادامه یابد.

عوارض لیفت شقیقه

شستشو و پانسمان بعد از جراحی

این پانسمان‌ها بعد ۷۲ ساعت یعنی ۳ روز باز خواهند شد و در این مدت نباید باز شوند.در این مدت ممکن است پانسمان شما خونی شود و حتی ترشحاتی از زیر پانسمان به بیرون تراوش کند. این ترشحات را با دستمال تمیز یا گاز استریل به آرامی پاک کنید.و نگران میزان ترشحات نباشید.

بعد از گذشت ۷۲ساعت به آرامی پانسمان‌ها را باز کنید و دوش بگیرید. برای راحتی بیشتر می‌توانید پانسمان‌ها را زیر دوش و پس از خیس شدن باز کنید.

نواحی عمل را حتما با شامپو بچه (شوینده‌های ملایم) و به کمک لیف نرم تمیز کنید. پس از استحمام سینه های خود را به هیچ عنوان با حوله خشک نکنید و از باد سرد یا ملایم سشوار یا دستمال کاغذی استفاده کنید.

سپس خط بخیه را با استفاده از گاز استریل پانسمان نموده و سوتین مخصوص خود را بپوشید.

توجه داشته باشید که سوتین خود را در طول روز فقط یک ساعت مجاز به باز کردن هستید.

روزانه یک بار پانسمان خود را تعویض کنید. حتما توجه داشته باشید که برای جداسازی گاز استریل های روی سینه از سرم شستشو یا اسپری آب استفاده کنید.

نحوه استراحت بعد از جراحی

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی تأثیر زیادی در روند بهبودی دارد. اکثر جراحان پلاستیک به بیماران خود پیشنهاد می‌کنند که تا زمان بهبودی به پشت یعنی به حالت طاق باز بخوابند.

خوابیدن به پشت بدین معناست که نیروی گرانش نمی‌تواند بر عضلات سینه تأثیر بگذارد و احتمال آسیب به سینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

موقع خوابیدن سر بالاتر از حالت عادی قرار گیرد. می‌توانید پتو یا بالشتی را زیر بالش اصلی قرار دهید. به حالت طاق باز بخوابید اما به بغل نخوابید تا به سینه‌ها فشار وارد نشود.

علاوه بر این، توصیه می‌شود در هنگام خوابیدن به پشت، زیر زانوهایتان یک بالش قرار دهید. قرار دادن بالش در زیر زانو بعد از جراحی سینه، می‌تواند ورم و کبودی را که ممکن است تجربه کنید تا حدود زیادی کاهش دهد، با این کار گردش جریان خون بهتر می‌شود.

نحوه فعالیت بعد از جراحی

یکی از مراقبت‌های بعد از عمل، توجه به میزان فعالیت‌های بدنی است. بهتر است ۳ یا ۴ روز اول بعد از عمل را به استراحت در منزل اختصاص دهید.

تا ده روز بعد از جراحی رانندگی نکنید. ۴ تا شش هفته پس از جراحی از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. بعد از دو هفته می‌توانید انجام فعالیت‌های سبک را به تدریج شروع کنید. از بلند کردن اشیای سنگین به مدت حداقل دو هفته خودداری کنید.

داروهای مصرفی بعد از عمل

داروهای مصرفی حتما باید طبق تجویز پزشک جراح مصرف شوند. از مصرف خودسرانه هرگونه مسکن و آنتی بیوتیک جدا خودداری کنید.

عوارض لیفت شقیقه

تغذیه در دوران نقاهت

در دوران نقاهت بعد از كوچك كردن سينه، رعایت اصول تغذیه و بایدها و نبایدهای آن اهمیت بالایی دارد. بعد از جراحی، بدن شما بیشتر از حد نرمال به پروتئین نیاز دارد تا بتواند مانع از عفونت بدن شود و سلول‌ها ترمیم شوند و بخیه‌ها نیز بهبود یابند.

غذاهای غنی از پروتئین مانند بوقلمون، ماهی فیله مرغ گزینه‌های خوبی هستند. همچنین می‌توانید جذب پروتئین را به وسیله افزودن پودر پروتئین به اسموتی صبحگاهی یا شیر و خوردن میان ‌وعده با پروتئین زیاد مانند بادام و بادام‌زمینی بدون نمک افزایش دهید.

رعایت اصول تغذیه یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت بعد از جراحی کوچک کردن سینه است. نوشیدن مقدار زیادی آب در فرآیند بهبودی از اهمیت زیادی برخوردار است.

همچین از مصرف ویتامین c و ترکیبات حاوی ویتامین c غافل نشوید.

آب مسئول هر فعالیتی در بدن است. به وسیله نوشیدن آب بیشتر، احتمال عوارض جانبی کمتر می‌شود و می‌توانید با جذب آب بیشتر، احتمال عفونت را کاهش دهید.

حذف کافئین در سه هفته اول بعد از جراحی از اهمیت زیادی برخوردار است. ترک کافئین ممکن است سخت باشد، اما به سختی‌اش می‌ارزد. با حذف کافئین از رژیم غذایی‌تان می‌توانید زودتر بهبود یابید.

کافئین می‌تواند موجب کم‌آبی بدن شود که در نتیجه روند بهبودی را کندتر می‌کند. همچنین کافئین باعث افزایش اضطراب، تحریک‌پذیری و حالت تهوع می‌شود.

روزانه باید سبزیجات و میوه‌های تازه مصرف شود. هرچه در رژیم غذایی خود دقیق‌تر باشید بهتر است. میوه و سبزیجات، ویتامین‌های بدن را تأمین می‌کنند، در نتیجه با مصرف آن‌ها از عفونت پیشگیری می‌کنید.

تا ۱ ماه بعد از جراحی به هیچ وجه مشروبات الکی مصرف نکنید. این کار باعث افزایش ریسک خونریزی در محل جراحی می‌شود.

تا ۱ ماه بعد از جراحی از مصرف هرگونه مواد مخدر حتی سیگار پرهیز کنید.

عوارض عمل ماموپلاستی

جراحی ماموپلاستی هم ممکن است همانند سایر جراحی ها عوارضی را به دنبال داشته باشد که این عوارض به دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود.

عوارض کوتاه مدت جراحی شامل دردهای بعد از عمل، گزگز و چنگ خوردگی های ناگهانی سینه احساس داغ شدن سینه، بی حسی پوست، باز شدن بخیه و ترشحات زخم و…است.

از عوارض بلند مدت جراحی ماموپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باقی‌ماندن رد خط بخیه 
عوارض لیفت شقیقه

بخش دوم، باید‌ها و نباید‌ها

باید‌ها و نباید‌های

روز اول، دوم و سوم

۱. در رختخواب به حالت طاق باز بخوابید. (یک یا دو بالش را زیر سرتان قرار دهید، این کار به کاهش ورم کمک می‌کند.)

۲. حرکت‌های خیلی سبک انجام دهید.نفس عمیق بکشید.راه رفتن های آرام و کوتاه مدت داشته باشید.

۳. با نظر پزشک متخصص، سوتین طبی مخصوص بپوشید. از پوشیدن سوتین‌های سیمی تا یک ماه بعد از عمل خودداری کنید. بعد از پایان یک ماه بعد از عمل، هر سوتینی که می‌خواهید را می‌توانید بپوشید.

۴.در این چند روز هیچ گونه وسیله سنگینی را بلند نکنید و به هیچ عنوان حالت رکوع نایستید.

۵. از غذاهای پر پروتئین پر فیبر و ویتامین سی استفاده کنید. مصرف مشروبات الکلی و هرگونه دخانیات و مواد مخدر ممنوع است.

باید‌ها و نباید‌های

روز چهارم

۱. پانسمان ها را به آرامی باز کنید و با کمک اطرافیان دوش بگیرید.

۲. این کار حتما با شامپو بچه انجام شود و یک روز درمیان استمرار داشته باشد. بعد از استحمام با استفاده از گاز استریل سینه‌های خود را پانسمان کنید. و گن بپوشید.

۴. مصرف مشروبات الکلی و هرگونه دخانیات و مواد مخدر ممنوع.

باید‌ها و نباید‌های

روز هفتم

۱. تمامی دستورات روزهای قبل باید اجرا شود .

۲.فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید. رانندگی آزاد است.

باید‌ها و نباید‌های

روز چهاردهم تا بیستم

۱. رابطه جنسی آزاد است. استحمام روزانه آزاد است.

۲. پوزیشن استراحت آزاد است. تغذیه مشروط بر ترمیم زخم ها آزاد است.

۳. مصرف مشروبات الکی تا روز سی ام ممنوع است.

باید‌ها و نباید‌های

تا روز سی ام

۱. تا سی روز بعد از عمل به پوشیدن سوتین طبی ادامه دهید.

۲. جهت مدیریت اسکار یا همان رد بخیه، با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.