عمل تخلیه سینه

عمل تخلیه سینه رایج‌ترین جراحی تطبیق جنسیت در مردان ترنس است.

پس از جراحی تخلیه بافت سینه زندگی راحت‌تری خواهند داشت و عملکرد روانشناختی و اجتماعی آن‌ها نیز بهبود پیدا می‌کند. جراحی تخلیه بافت سینه معمولاً نخستین مرحلهٔ تغییر جنسیت است.

پر تکرار ترین سوالات درباره عمل تخلیه سینه

۰۲مهم‌‌ترین معیار‌ انتخاب جراح تخلیه سینه چیست؟

نظر زیباجویی که در الوجراح عمل تخلیه سینه تزنس انجام داده است

باربد رمضانپور

بهجو عمل تخلیه سینه

روند جراحی تخلیه سینه برای افراد ترنس بسیار پر استرس و پر زحمت است. آقای دکتر و دستیارانش توی این مسیر خیلی کمک کردند و مایه آرامش بودند.

عمل موفق تخلیه سینه
+ ۱

درخواست مشاوره
در واتساپ

پزشک جراح تخلیه سینه

دکتر فرید مرادیان

دکتر فرید مرادیان متخصص جراحی عمومی و همچنین فوق تخصص جراحی سینه و سرطان با بیش از ۱۷ سال تجربه جراحی موفق است.
ایشان از جمله جراحان زبردست و ماهر در زمینه تخصصی خود هستند.

گالری جراحی تخلیه سینه

در این بخش تصاویر مربوط به نتایج عمل تخلیه سینه را می‌توانید مشاهده کنید.

توضیحات دکتر فرید مرادیان درمورد نحوه عمل تخلیه سینه

ویدئو عمل تخلیه سینه

نحوه انجام عمل تخلیه سینه

عمل تخلیه سینه، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. مهارت جراح در تعیین کیفیت نهایی عمل تاثیر مستقیم دارد. در این ویدیو در مورد نحوه انجام عمل تخلیه سینه توضیح داده‌ایم.

آنچه باید در مورد تخلیه سینه بدانید

در ایران علی‌رغم وجود جو منفی در مورد افراد ترنس و جراحی‌های تغییر جنسیت، تغییر جنسیت از زن به مرد و یا برعکس به کمک انجام جراحی‌های تغییر جنسیت، مشکل قانونی و شرعی ندارد. فرد ترنس می‌تواند با مراجعه به دادگاه و بعد از معاینه‌های روانپزشکی و پزشکی لازم، مجوز تغییر جنسی را دریافت کند و نسبت به انجام عمل تغییر جنسیت اقدام کند.

عمل تخلیه سینه ۲ نوع کاربرد متفاوت دارد، کاربرد اول برای بانوانی است که بدلیل وجود تومور‌های سرطانی یا در یکی از سینه‌ها یا هر دو و یا وجود ریسک بالای ابتلا به سرطان، مجبور به تخلیه سینه می‌شوند. 

کاربرد دوم تخلیه سینه، به عنوان یکی از انواع عمل‌های تطبیق جنسیت است. مردان ترنس به کمک این عمل، خود را با جنسیت هویتی خود تطبیق می‌دهند.

جراحی تخلیه سینه شامل موارد زیر است:

  1. تخلیهٔ بافت سینه (ماستکتومی زیر جلدی)
  2. تغییر محل و اندازه نوک و هاله سینه

هزینه عمل تخلیه سینه

۵۰ میلیون تومان

هزینه‌های جانبی شامل گن مخصوص نیم‌تنه و خرید دارو می‌شود که حدود ۲ میلیون تومان است.​

۴۰% هزینه اعلام شده صرف رزرو اتاق عمل از مرکز جراحی نیاوران می‌شود.

برای اطلاع دقیق از هزینه، لطفا با فاصله مناسب از نمای رو به رو نیم رخ عکس گرفته و برای ما در واتساپ ارسال کنید.

علت انجام عمل تخلیه سینه

مردان ترنس معمولاً به دلیل فشار روانی ناشی از عدم تطبیق هویت جنسیتی با جنسیت انتسابی خود در زمان تولد (آشفتگی جنسیتی) به دنبال عمل تخلیه بافت سینه هستند.

توجه: لازم به ذکر است ما در مجموعه الو جراح این جراحی را همزمان با عمل هیسترکتومی یا برداشتن رحم و تخمدان نیز انجام می‌دهیم.

برای برخی از مردان ترنس جراحی ماستکتومی یا تخلیه بافت سینه، روشی طبیعی و مهم برای دستیابی به حس هویت است. بااین‌حال ممکن است بسیاری از این افراد جراحی نکنند. بدن افراد ترنس با هویت جنسیتی آن‌ها متفاوت است و برای رفع این مشکل باید راه حلی پیدا کنند.

ممکن است پزشک به دلایل زیر با جراحی شما مخالفت کند:

  • وضعیت روانی کنترل نشده
  • بیماری‌های مهمی مانند مشکلات قلبی و کلیوی، اختلالات خونریزی، یا سابقه لخته خون در ورید عمقی (ترومبوز ورید عمقی) یا ریه (ترومبوز آمبولی وریدی)
  • بیماری‌هایی روانی که توانایی فرد در تصمیم‌گیری آگاهانه را محدود می‌کند.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

مراحل جراحی تخلیه سینه

مراحل جراحی تخلیه سینه چیزی بیش از یک جراحی ماستکتومی است که برای درمان سرطان سینه انجام می‌شود. تکنیک‌های ویژه جراحی تخلیه سینه در ترنس‌های مرد شامل کانتورینگ سینه، کاهش حجم سینه، قرار دهی نوک و هالهٔ سینه در محل مناسب و بخیه‌های ظریف است.

اگر سینه‌های کوچکی دارید، طی جراحی، بافت سینه تخلیه شده اما پوست، نوک و هالهٔ سینه بدون تغییر باقی می‌ماند (ماستکتومی زیر جلدی همراه با نگه‌ داشتن نوک و هالهٔ سینه). در این جراحی علاوه بر اینکه رد بخیه کوچک‌تری ایجاد می‌شود، سرعت بهبود زخم سریع‌تر بوده و معمولاً حس نوک سینه نیز حفظ می‌شود.

طی این جراحی برشی در امتداد لبه هاله و پوست اطراف آن ایجاد می‌شود. سپس بافت سینه از محل برش خارج می‌شود و ممکن است بخشی از پوست نیز برداشته شود. پوست باقی‌مانده به کناره هالهٔ سینه متصل می‌شود.

اگر سینه‌های بزرگی دارید، در اثر حجم و سنگینی سینه‌ها حالتی افتاده خواهند داشت. این افتادگی به کمک ایجاد برشی در ناحیه زیر سینه اصلاح و اصطلاحاً لیفت می‌شود.

اگر نوک و هالهٔ سینه در محل مناسب خود قرار نگیرد، از محل برداشته‌ شده‌ و در محل مناسب پیوند زده می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که سینه ظاهری مردانه پیدا می‌کند. در این روش معمولاً رد برش بزرگ‌تری ایجاد شده و حس نوک سینه کاهش می‌یابد. بازگشت حس لامسه سینه ممکن است چندین ماه زمان ببرد.

بعد از جراحی تخلیه بافت سینه

بعد از تخلیه سینه، باید به وسیله پوشیدن گن، قفسه سینه به مدت چند هفته تحت‌ فشار قرار گیرد. احتمالاً یک یا دو لولهٔ پلاستیکی برای تخلیهٔ مایعات در محلی که بافت سینه خارج‌ شده است قرار می‌گیرد که درن نام دارند.

در نخستین هفتهٔ پس از جراحی باید هنگام خواب بالاتنه را بالاتر از دیگر قسمت‌های بدن قرار داد و تا چندین هفته از بلند کردن اشیا با وزنی بیش از ۵ تا ۱۰ کیلوگرم خودداری کنید.

باوجود تکنیک‌های جراحی ممکن است بخشی از بافت سینه در محل باقی بماند. به همین دلیل بهتر است به‌طور منظم غربالگری سرطان سینه را انجام دهید.

اقدامات قبل از عمل تخلیه سینه

قبل از عمل تخلیه سینه، اقداماتی وجود دارد که انجام آن‌ها الزامی است. این اقدامات شامل موارد زیر است:

در روز جراحی حتما فردی را به عنوان همراه در کنار خود داشته باشید. محیط خانه را برای دوران ریکاوری آماده کنید، زیرا تا چند روز نباید کار سنگین انجام دهید.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

رضایت فرد از عمل تخلیه بافت سینه

از آنجایی‌که این عمل در مردان ترنس باعث تغییرات جسمی غیر قابل ‌بازگشت می‌شود، باید بعد از مشورت کامل با پزشک در مورد موارد زیر آگاه باشید و به دقت آن‌ها را بررسی کنید:

  • خطرات
  • مزایا
  • هزینه
  • روش‌های جایگزین
  • پیامدهای اجتماعی و حقوقی
  • عوارض جانبی احتمالی
  • برگشت‌ناپذیری روند درمان

ممکن است بیمه درمانی هزینه عمل تخلیه سینه ترنس را پوشش ندهد، چون معمولاً جزو جراحی‌های زیبایی محسوب می‌شوند. بااین‌حال انجام آن‌ها برای کاهش آشفتگی جنسیتی ضروری است.

می‌توانید قبل از شروع درمان با ترنس‌هایی که تحت جراحی تخلیه سینه قرار گرفته‌اند، صحبت کنید. با این کار متوجه انتظارات خود از پروسه درمان و مشکلات شخصی و اجتماعی احتمالی می‌شوید.

عوارض عمل تخلیه بافت سینه

جراحی تخلیه سینه در مرد ترنس همانند انواع جراحی‌های مهم ممکن است با خطر خونریزی، عفونت و عوارض جانبی داروهای بیهوشی همراه باشد. از دیگر عوارض این جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کندی روند بهبود زخم
  • تجمع مایعات در زیر پوست (سروما)
  • تجمع خون بدون بریدگی در زیر پوست (هماتوم)
  • وجود آسیب‌دیدگی یا مرگ بافت‌ (نکروز) مثلاً در نوک سینه
  • اسکار یا رد جراحی
  • عدم رضایت از ظاهر پس از جراحی
  • عدم تقارن

لغت نامه هویت جنسی

هر کس به زبان خودش شخصیت و هویتش را تعریف میکند. هر چند اصطلاحات زیر به کرات استفاده می‌شوند اما می دانیم که این ها و سایر تعاریف رایج در این عرصه مدام در حال تکامل‌اند. ضمنا لازم به ذکر است که هر کس هویت خود را بهتر از همه می شناسد و باید پیش از خطاب قرار دادنش با او مشورت شود.

همسو جنس: هویت جنسی که همسو با جنسیت شناسنامه ای فرد باشد.

بیان جنسی: رویکرد مد نظر هر فرد ترنس یا غیر ترنس برای انتقال هویت جنسی که از طریق لباس سبک ارتباط کلامی و سایر رفتارهای بیرونی صورت می گیرد.

هویت جنسی سیال: به افرادی اشاره دارد که گاه احساس مردانگی بیشتر، گهگاه احساس زنانگی بیشتر و گاهی ترکیبی از این دو حس را دارند و بیان هویت جنسی آنها در گذر زمان تغییر می کند.

هویت جنسیت: درکی که شخص از جنسیت خود دارد، صرف نظر از آنچه در شناسنامه ذکر شده است.

ترنس: یک عبارت کلی که حاکی از عدم همسویی جنسیت واقعی با جنسیت قابل انتظار جامعه و ذکر شده در شناسنامه شخص است.
برخی از افراد حاضر در این دسته تصمیم می گیرد جنسیت شان را تغییر دهند، برخی هم این کار را انجام نمی‌دهد زیرا یا خود را در دسته بندی سنتی و دوگانه مرد و زن جای نمی‌دهند یا دیدگاه سیال تری نسبت به هویت شان دارند که در گذر زمان تغییر میکند.

تراجنسیتی: یک هویت جنسی که همسو با جنسیت شناسنامه‌ای شخص نیست. مثلاً زن ترنس به شخصی اطلاق می شود که در هنگام تولد جنسیتش را مرد ثبت کرده‌اند و مرد ترنس به شخصی اطلاق می‌شود که در هنگام تولد جنسیتش را زن ثبت کرده‌اند.

پرسش و پاسخ در مورد عمل تخلیه سینه

برای انجام این در افراد ترنس که قصد تطبیق جنسیت دارند، نیاز به کسب مجوز از مراجع قانونی است.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.