عمل کوچک کردن سینه الو جراح د
عمل کوچک کردن سینه الو جراح د

عمل کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی کاهشی

عمل کوچک کردن سینه چیست؟ بسیاری از بانوان از حجم بالای سینه ها و مشکلاتی که بزرگی بیش از حدشان ایجاد می‌کند، گلایه می‌کنند. ناحیه سینه، تاثیر بسزایی در تناسب بالاتنه بانوان ایفا میکند. برخی از بانوان به دلیل مشکلاتی که در اثر حجم بالای سینه‌ها ایجاد می‌شود، به دنبال روشی برای کوچک کردن سینه هایشان هستند. یکی از موثرترین روش‌ها برای این کار، عمل کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی کاهشی است.

عوامل مختلفی در خوش فرم بودن و جذابیت بدن تاثیر گذار هستند. طراوت و شادابی پوست، شکل ظاهری و تناسب اجزای مختلف بدن عواملی هستند که در کنار یکدیگر بر جذابیت فرم بدن تاثیر می‌گذارند. در عمل کوچک کردن سینه نیز جراح درصدد برقراری مجدد تناسب در فرم بدن بیمار ست.

کوچک بودن سینه‌ها و یا برعکس، بزرگ بودن بیش از حد آن‌ها، مشکلات زیادی را برای بانوان ایجاد می‌کند. شاید فکر کنید، ممکن است بانوان فقط از کوچک بودن سینه‌های خود ناراضی باشند، اما بسیاری از بانوان از مشکلات جسمی و روحی ناشی از بزرگ بودن سایز سینه‌ها رنج می‌برند.

همچنین در بسیاری از افراد علاوه بر حجم بالای سینه‌ها، افتادگی پستان‌ها نیز مشکل آفرین است. در برخی از افراد هم عدم تناسب در اندازه دو پستان مشاهده می‌شود.

بدنی خوش فرم و جذاب، قدرت و اعتماد به نفس فرد را برای حضور در جامعه افزایش می‌دهد. تناسب اندام عاملی است که بر نحوه نگرش فرد نسبت به خود (اینکه فرد در مورد خودش چه فکری می‌کند و چه نوع احساسی نسبت به خود دارد یا به اصطلاح علمی، خود انگاری) تاثیر مستقیم دارد.

افرادی که بدنی خوش فرم دارند، رضایت بالاتری از خودشان دارند که این رضایت از خود بر سلامت روان فرد نیز تاثیر می‌گذارد. علاوه بر مسائل روانی، تناسب اندام در دنیای امروزی راز سلامتی و زندگی بهتر است.

در این میان روش‌هایی برای درمان عوارض گفته شده وجود دارد که در این مطلب عمل کوچک کردن سینه شرح داده شده است. برای مطالعه مطالب بیشتر در مورد لیفت سینه می‌توانید به صفحه مربوط به آن مراجعه کنید.

عکس عمل ماموپلاستی قبل از عمل 2
عکس عمل ماموپلاستی بعد از عمل11
عمل کوچک کردن سینه
روش جراحی برداشتن بافت اضافه سینه و لیفت همزمان سینه
مدت زمان جراحی 3 تا 4 ساعت
بیهوشی دارد
دوره نقاهت

مشکلات ناشی از بزرگ بودن سینه‌ها

مشکلات جسمی و فیزیکی

اضافه وزن ناشی از حجم اضافی سینه‌ها، در طولانی مدت باعث بروز آسیب‌هایی در بدن بانوان می‌شود. دردهای ناحیه گردن و پشت و درد در ناحیه کتف، از شایع‌ترین عوارض بزرگ بودن سینه هاست. حجم اضافه پستان‌ها که در نیمی از موارد با افتادگی نیز همراه است، باعث به هم ریختن فرم سینه‌ها و بالاتنه بانوان می‌شود.

از طرف دیگر، ریسک ابتلا به بیماری‌های سینه مانند سرطان سینه در کسانی که دچار بزرگی بیش از حد سینه هستند، بالاتر از بقیه بانوان است. (عمل کوچک کردن سینه)

پوست بدن مانند فنر حالتی کشسان دارد. در اثر نیروی جاذبه زمین، پوست ناحیه سینه، به سمت پایین کشیده می‌شود. این کشش در طولانی مدت باعث ایجاد افتادگی در سینه‌ها می‌شود.

گاهی هم بزرگی سینه و افتادگی آن در یکی از پستان‌ها شدت بیشتری دارد. در این حالت عدم تقارنی بین پستان ها به وجود می‌آید که به شدت حالتی بد فرمی سینه‌ها می‌دهد.

عمل کوچک کردن سینه

برای دریافت مشاوره غیر‌حضوری با ما در ارتباط باشید!

ماموپلاستی عکس 1
ماموپلاستی عکس 3

مشکلات روحی و روانی

به همان نسبت که کوچک بودن سینه‌ها باعث کاهش اعتماد به نفس در بانوان می‌شود، به همان نسبت بزرگ بودن بیش از حد سینه‌ها نیز باعث بروز مشکلات روحی و روانی می‌شود. این مشکلات شامل کاهش اعتماد به نفس، ایجاد حسی منفی و نامطلوب در فرد نسبت به بدن خود می‌شود.

بسیاری از بانوانی که با این مشکلات مواجه هستند تمایل کمتری به حضور در مراسم‌ها و مهمانی‌ها از خود نشان می‌دهند و نمی‌توانند لباس فاخر و مناسب تهیه و استفاده کنند. در نهایت این افراد در تلاشند تا بتوانند به کمک روش‌هایی (مانند عمل کوچک کردن سینه)، سایز سینه‌های خود را کاهش دهند.

عمل کوچک کردن سینه در بانوان

دلایل بزرگ شدن سینه‌ها

سینه‌ها و اندازه آن‌ها تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر هورمون‌های جنسی ترشح شده در بدن است. اگر میزان ترشح این هورمون‌ها در بدن از تعادل خارج شود، منجر به رشد بیش از حد سینه‌ها یا منجر به کوچک ماندن آن‌ها می‌شود. (عمل کوچک کردن سینه)

هورمون تستسترون یکی از هورمون‌های جنسی به شمار می‌آید که مسئول ایجاد صفات مردانه در بدن است. هورمون استروژن نیز مسئول ایجاد صفات زنانه در بدن است. هر دو هورمون در بدن زنان و مردان ترشح می‌شود. اگر میزان ترشح استروژن نسبت به میزان ترشح تستسترون افزایش یابد و از حد طبیعی خود فراتر برود باعث رشد بیش از حد سینه‌ها شده و مشکلاتی مانند آنچه توضیح داده شد، در فرد ایجاد می‌کند.

جالب است بدانید، مشکل رشد بیش از حد سینه‌ها در آقایان نیز ممکن است دیده شود که به آن ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در مردان گفته می‌شود.

اصلی ترین عامل رشد بیش از حد سینه‌ها هورمون استروژن است. عواملی که باعث این افزایش ترشح شود، می‌تواند در بزرگ شدن سینه‌ها دخیل باشند که در ادامه به صورت موردی به آن‌ها اشاره شده است.

  • مصرف داروهای هورمونی مانند داروهای ضد بارداری.
  • بارداری؛ افزایش سایز سینه ها در بانوان بعد از بارداری امری طبیعی است.
  • شیردهی، در این دوران حجم سینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. این افزایش حجم ناگهانی می‌تواند سبب افتادگی سینه‌ها نیز شود.
  • یائسگی؛ در اثر یائسگی تعادل هورمون‌های جنسی بهم خورده و ممکن است سایز سینه‌ها شروع به افزایش کند.
  • یکی دیگر از عوامل افزایش سایز سینه‌ها اضافه وزن است. اضافه وزن باعث تجمع بیش از حد چربی در ناحیه پستان‌ها شده و سایز آن‌ها را افزایش می‌دهد. افرادی که دچار اضافه وزن هستند بیشتر در معرض افتادگی سینه قرار می‌گیرند.

عمل کوچک کردن سینه؛ راه درمانی موثر

ممکن است در طول تحقیقات تان برای یافتن روشی مناسب و موثر برای کوچک کردن سینه‌ها به روش‌های مختلفی برخورد کنید؛ روش‌های درمانی همچون اصلاح تغذیه، کاهش وزن، استفاده از سوتین‌های طبی و یا برنامه‌های ورزشی. هر کدام از این روش‌ها محدودیت‌ها و مزایای خاص خود را دارند که در مقاله‌ای جدا به آن‌ها پرداخته شده است.

در بین تمامی روش‌ها، بهترین روش درمان بزرگی سینه، ماموپلاستی کاهشی یا عمل کوچک کردن سینه است. به کمک این روش جراحی می‌توان هم حجم سینه‌ها را کاهش داد و هم اگر سینه‌ها دچار افتادگی شده‌اند، این افتادگی را برطرف کرد.

عمل کوچک کردن سینه الو جراحخ

برای دریافت مشاوره غیر‌حضوری با ما در ارتباط باشید!

عمل کوچک کردن سینه و میزان ماندگاری آن

نتیجه عمل کوچک کردن سینه به راحتی قابل برگشت نیست و ماندگاری بالایی دارد. اگر این عمل در سن پایین انجام شود به دلیل گذشت زمان طولانی از جراحی و رشد مجدد در سینه‌ها احتمال دارد که بعد از گذشت ۱۵ تا ۲۰ سال و گذراندن چند دوره بارداری و زایمان، مجددا سینه‌ها افزایش سایز داشته باشد. اما در مابقی موارد، نتیجه عمل، دائمی است.

سن مناسب برای کوچک کردن سینه

عمل کوچک کردن سینه را می‌توان برای تمامی بانوانی که به سن بلوغ رسیده‌اند و رشد سینه‌هایشان کامل شده است، انجام داد. اما بهتر است این جراحی در سنین بالا انجام پذیرد، مگر در شرایط اضطراری.

ماموپلاستی برای شما مناسب نیست

عمل کوچک کردن سینه برای شما مناسب نیست اگر…

جراحی کوچک کردن سینه در کسانی که دچار دیابت و قند خون بالا هستند، محدودیت‌هایی رو به رو است. اگر دچار این بیماری‌ها هستید، شرایط پزشکی خود را قبل از هر اقدامی با جراح و مشاورانش در میان بگذارید.

جراحی کوچک کردن سینه برای شما مناسب است اگر…

در صورت مواجهه با هر کدام از شرایط زیر، عمل کوچک کردن سینه می‌تواند برای شما مناسب باشد:

  • به دلیل وزن بالای سینه‌هایتان دچار درد در ناحیه گردن شانه و پشت شده‌اید.
  • بزرگی سینه مانع انجام فعالیت‌های فیزیکی می‌شود.
  • سینه‌های شما حالت آویزان به خود گرفته‌اند.
  • سایز بالا و افتادگی سینه‌ها باعث بد فرم شدن ناحیه بالاتنه شما شده است و همین امر باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در شما شده است.
  • یکی از سینه‌هایتان بزرگ‌تر از دیگری است و این حالت نامتقارن باعث بدفرمی شدید بالاتنه شما شده است.
  • در لباس پوشیدن مشکل دارید.
  • از حضور در جامعه به دلیل وضعیت بدنیتان هراس دارید.

عمل کوچک کردن سینه و روش انجام آن

جراحی کوچک کردن سینه یک جراحی متوسط (از نظر مدت زمان جراحی و پیچیدگی) به حساب می‌آید. این جراحی باید در مرکز جراحی مجهز صورت گیرد. این مرکز جراحی باید دارای شرایط ایده‌آل از نظر بهداشتی و امکانات باشد.

عمل کوچک کردن سینه به وسیله بیهوشی انجام می‌گیرد. روش و نوع برش جراحی با توجه به وضعیت بهجو، میزان افتادگی سینه‌ها و میزان بافت و چربی پستان‌ها تعیین می‌شود.

روش برش در عمل کوچک کردن سینه

سه روش رایج برای برش جراحی وجود دارد.

  1. الگوی گرد دور هاله سینه.
  2. الگوی سوراخ کلید؛ برش اطراف هاله سینه و یک برش عمودی تا شیار زیر سینه.
  3. الگوی T شکل معکوس یا لنگر؛ برش اطراف هاله سینه، سپس برش عمودی تا شیار زیر سینه و بعد برش افقی در طول شیار زیر سینه.

بعد از انجام برش، بافت‌ها و چربی‌های اضافی زیر سینه برداشته می‌شود. سینه تغییر شکل داده شده و به فرم طبیعی خود باز می‌گردد. اگر هاله سینه بیش از حد بزرگ شده باشد، قسمتی از پوست دور حال سینه نیز برداشته می‌شود تا به اندازه مناسب باز گردد.

در صورتی که سینه بیش از حد حالت آویزان و افتاده به خود گرفته باشد، انجام لیفت سینه ضروریست. معمولا در هنگام انجام عمل کوچک کردن سینه، همزمان لیفت سینه نیز انجام می‌شود.

برای دریافت مشاوره غیر‌حضوری با ما در ارتباط باشید!

رد برش و بخیه

بعد از برداشتن بافت و چربی و پوست اضافه سینه، محل‌های برش دوباره به هم متصل شده و بخیه زده می‌شوند. بخیه‌ها به مرور زمان بهبود یافته و رفته رفته کمرنگ می‌شوند. محل برش در زیر شیار سینه به گونه‌ای انتخاب می‌شود که تا حد ممکن در دید نباشد.

توجه کنید که ممکن است رد محل برش به صورت کمرنگ باقی بماند، اما با توجه به نتیجه جراحی و مشکلاتی که از شما رفع می‌شود، برجای ماندن این رد برش کمرنگ و محو، ارزشش را دارد.

اقدامات قبل از عمل ماموپلاستی کاهشی

قبل از عمل کوچک کردن سینه، اقداماتی وجود دارد که انجام آن‌ها الزامی است. این اقدامات شامل موارد زیر است:

  • انجام آزمایش‌های لازم قبل از جراحی مانند آزمایش خون.
  • تهیه ماموگرام از سینه ها.
  • ترک موقتی مصرف سیگار یک هفته قبل از جراحی.
  • ترک مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر حداقل یک هفته قبل از جراحی.
  • ترک موقتی مصرف بعضی داروها که جریان خون را رقیق میکنند، مانند آسپرین.

در روز جراحی حتما فردی را به عنوان همراه در کنار خود داشته باشید. محیط خانه را برای دوران ریکاوری آماده کنید، زیرا تا چند روز نباید کار سنگین انجام دهید.

هماهنگی لازم برای انجام عمل کوچک کردن سینه

برای آمادگی قبل از جراحی لازم است، مشاوره لازم در مورد جراحی را دریافت کنید. در طی این مشاوره، تیم جراحی پاسخگوی سوالات احتمالی شما خواهند بود. شرایط پزشکی و جسمانیتان مورد معاینه قرار خواهد گرفت. سوابق پزشکی، بیماری‌های احتمالی، داروهای مصرفی شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اگر مشاوره به صورت حضوری باشد، از طریق معاینات فیزیکی وضعیت سینه‌هایتان از نظر میزان افتادگی، حجم و اندازه و شکل سینه ها بررسی خواهد شد تا بهترین روش عمل کوچک کردن سینه برای شما مشخص شود.

ریکاوری بعد از عمل ماموپلاستی و دوران نقاهت

بعد از انجام عمل لازم است تا یک ماه از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری کنید، چون می تواند برای شما مشکل آفرین شود و در نتیجه جراحی اثر منفی بگذارد. ورزش بعد از عمل ماموپلاستی باید به انجام یکسری حرکت‌های کششی خاص و پیاده‌روی کوتاه محدود شود.

اگر در روز‌های نخست بعد از جراحی، فشار زیادی به محل جراحی وارد شود، می‌تواند منجر به باز شدن بخیه‌های ماموپلاستی شود.

طرز خوابیدن باید به گونه‌ای باشد که به ناحیه عمل فشار وراد نشود. توصیه می‌شود حتما به صورت طاق باز بخوابید.

بعد از عمل ماموپلاستی چی بخوریم؟ تغذیه بعد از جراحی باید پر فیبر باشد تا از بروز یبوست جلوگیری کند. همچنین باید غنی از ویتامین و پروتئین باشد تا به بهبود زخم و ترمیم محل جراحی کمک کند.

لازم است بعد از انجام جراحی به مدت حدودا 4 روز استراحت کامل داشته باشید و در خانه بمانید.

بعد از اتمام عمل کوچک کردن سینه‌ها، احساس خستگی خواهید کرد و در ناحیه سینه احساس درد خواهید داشت. در این مدت پزشک جراح داروهای لازم برای تسکین درد و بهبود کبودی ها برایتان تجویز خواهد کرد.

مراقبتهای بعد از عمل ماموپلاستی نقش بسیار زیادی در نتیجه نهایی جراحی دارد، پس در رعایت آن‌ها دقت بالایی داشته باشید. نحوه رعایت این مراقبت‌ها توسط پشتیبان بعد از جراحی، بعد از اتمام عمل به طور کامل در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

عمل کوچک کردن سینه‌ و عوارض آن

اِسکار یا رد جراحی یکی از عمومی‌ترین عوارض این جراحی است. اثر رد بخیه به مرور زمان بهتر شده و تا حدودی محو می‌شود اما در اکثر مواقع ممکن است اثر محو از محل برش و بخیه باقی بماند. با توجه به اینکه تغییرات حاصل از جراحی موفقیت چشمگیر است و بهجو از عوارض ناشی از افتادگی سینه رهایی پیدا می‌کند، ارزش این رد بخیه را دارد.

عوارض دیگری که این جراحی کوچک کردن سینه می‌تواند داشته باشد، شامل موارد زیر است:

  • کم شدن حساسیت ناحیه نوک سینه بعد از جراحی که می‌تواند بلندمدت یا موقت باشد.
  • عوارض کوتاه مدت ناشی از بیهوشی.
  • کبودی ناشی از جراحی که با گذشت چند روز بهبود می‌یابند.
  • آسیب به اعصاب ناحیه سینه در صورتی که جرات مهارت کافی را نداشته باشد.
  • خونریزی و هماتوم در صورتی که مراقبت‌های لازم انجام نشود.
  • نامتقارن و قرینه نشدن پستان‌ها در صورتی که جراح مهارت کافی را نداشته باشد. در این صورت نیاز به جراحی ترمیمی خواهد بود.

ماموپلاستی چیست؟

منظور از اصطلاح ماموپلاستی یک نوع جراحی خاص نیست؛ بلکه این اصطلاح مجموعه‌ای از انواع جراحی‌ها را شامل می‌شود که هدف آن ها اصلاح و تغییر شکل ظاهری پستان هاست. دو نوع اصلی ماموپلاستی وجود دارد، ماموپلاستی افزایشی و ماموپلاستی کاهشی.

ماموپلاستی افزایشی چیست؟

این نوع جراحی با هدف افزایش سایز و تغییر شکل پستان‌ها انجام می‌شود و جراحی ها و روش‌های مختلفی را شامل می‌شود که منجر به افزایش سایز سینه‌ها می‌شوند. روش‌های مختلفی برای انجام این جراحی وجود دارد، کاشت پروتز سینه یکی از رایج ترین روش‌ها است.

ماموپلاستی کاهشی یا عمل کوچک کردن سینه چیست؟

ماموپلاستی کاهشی جراحی هایی را شامل می‌شود که برای کاهش اندازه و حجم پستان‌ها و تغییر شکل آن‌ها انجام می‌شوند. در این نوع از جراحی‌ها از طریق برداشتن بافت و چربی و پوست اضافه، پستان‌ها تغییر شکل لازم در آنها صورت گرفته و حجم آن‌ها کاهش می‌یابد. ماموپلاستی کاهشی هم بر روی بانوان و هم برای آقایان انجام می‌شود. تعجب نکنید؛ مردانی که دچار عارضه بزرگی سینه یا ژنیکوماستی هستند، به کمک جراحی ژنیکوماستی که در اصل نوعی جراحی ماموپلاستی کاهشی محسوب می‌شود، درمان می‌شوند.

برای دریافت مشاوره غیر‌حضوری با ما در ارتباط باشید!

پرسش و پاسخ

  • نحوه انجام مراقبت‌های بعد از عمل کوچک کردن سینه چگونه است؟

نحوه خوابیدن و استراحت باید طبق دستور پزشک انجام شود. از انجام کارهای سخت و بلند کردن اشیا سنگین پرهیز شود. تا 2 هفته رانندگی ممنوع است. روز‌های اول بعد از عمل انجام یکسری حرکت‌های نرمشی خاص توصیه می‌شود. این حرکات از گرفتگی عضلات ناحیه سینه جلوگیری می‌کنند و درد را کاهش می‌دهند. مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی، قبل و بعد از جراحی مطلقا ممنوع است. مصرف مواد مغذی که حاوی ویتامین سی هستند برای بهبود زخم بسیار مفید هستند. تغذیه مناسب و غذاهای پرفیبر از بروز مشکلات گوارشی مانند یبوست جلوگیری می‌کنند. رعایت این موارد در تغذیه ضروریست.

مراقبت‌های بعد از عمل کوچک کردن سینه در بخش مراقبت‌های بعد از جراحی به طور کامل توضیح داده شده است.

  • هزینه عمل کوچک کردن سینه زنان چقدر است؟

هزینه این جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد، محل جراحی، تجربه جراح، روش جراحی و غیره. قیمت دقیق جراحی بستگی به سایز سینه‌ها و میزان افتادگی آنها دارد. هزینه جراحی ماموپلاستی کاهشی در مجموعه الو جراح بین 18 تا 25 میلیون تومان است.

  • عمل كوچك كردن سينه با لیپوساکشن امکان‌پذیر است؟

لازم به ذکر است که در این جراحی از دستگاه لیپوساکشن و یا دستگاه های مشابه مانند لیپوماتیک استتفاده نمی‌شود.

  • كوچك كردن سينه با گياهان دارويي امکان‌پذیر است؟

در جراحی کوچک کردن سینه، حجم بالایی از بافت سینه برداشته می‌شود. این حجم گاها تا حدود 1000 گرم از هر سینه هم می‌رسد. از نظر علم پزشکی، هیچ روش درمان خانگی وجود ندارد که فرد بتواند به کمک آن در عرض چند روز چنین حجم بالایی را از ناحیه سینه خود کم کند و پوست سینه‌ها هم دچار افتادگی نشوند. روش‌هایی همچون درمان خانگی کوچک کردن سینه، کوچک کردن سینه با قهوه، کوچک کردن سینه با ورزش در عرض چند روز، كوچك كردن سينه با گياهان دارويي و یا کوچک کردن سینه با طب سنتی برای درمان بزرگی سینه در بانوان، آن‌هم در حجم‌های بالا کارایی لازم را ندارند.

  • آیا عمل ماموپلاستی درد دارد؟

ماموپلاستی نیز مانند دیگر جراحی‌ها با درد همراه است. میزان این درد بسته به فرد ممکن است متفاوت باشد اما بیمار نباید از این درد بترسد و از انجام جراحی صرفا به دلیل ترس از درد اجتناب کند. جراح با تجویز مسکن مناسب در تسکین درد به بیمار کمک می‌کند تا فرد درد روز‌های اول بعد از جراحی را به راحتی پشت سر بگذارد.

  • طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی؟

توصیه می‌شود تا ۲ هفته بعد از جراحی، از خوابیدن به روی شکم و پهلو ها پرهیز شود و فرد به صورت طاق باز و به حالت نیمه نشسته بخوابد بطوریکه بالاتنه کمی بالاتر از پایین تنه قرار گیرد. حالت استراحت نیز باید همینگونه باشد؛ نیمه نشسته و به روی پشت.

  • آیا ورم سينه بعد از عمل ماموپلاستي طبیعی است؟

امکان ورم سینه بعد از عمل کوچک کردن سینه وجود دارد و این ورم طبیعی است و به مرور و تا دو هفته بعد از جراحی رفع می‌شود و جای نگرانی ندارد. البته تیم مشاوره و جراحی موظف است از حال بیمار در طول دوران نقاهت مطلع بوده و راهنمایی‌های لازم را در اختیار وی قرار دهد.