مراقبت‌های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، تاثیر مستقیم در نتیجه آن دارد، پس در رعایت آن دقت کنید.

این مطالب با این هدف تهیه شده است تا مطالبی را که شما در دوران نقاهت عمل ابدومینوپلاستی لازم دارید به شما آموزش دهد. کیفیت رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، به اندازه کیفیت خود جراحی اهمیت دارد و در نتیجه نهایی عمل تاثیر مستقیم دارد.
توجه به مراقبت‌های بعد از جراحی مهم‌ترین کاری است که بهجو بعد از اتمام جراحی باید به آن دقت ویژه‌ای داشته باشد.
آموزش‌های مربوط به مراقبت‌های بعد از عمل از ۲ بخش تشکیل شده است؛ بخش اول آموزش‌های لازم در مورد موضوعات مهم را به شما منتقل می‌کند و بخش دوم مواردی را که باید به صورت روزانه رعایت کنید، به صورت چکیده و تیتروار آموزش داده است.

هر دو بخش را به دقت مطالعه و رعایت کنید. تا بهبودی کامل، ما در کنار شما هستیم.

بخش اول، مطالب آموزشی

شما بعد از عمل، یک شب در مرکز جراحی تحت نظر هستید و ظهر فردای جراحی ترخیص می‌شوید.

از لحظه ترخیص باید تحت مراقبت یک فرد مسئول و بالغ باشید. این فرد باید به تمام دستورالعمل‌ها و نکات آگاه باشد تا بتواند در ۷ روز اول پس از جراحی به درستی از شما مراقبت کند.

اینکه دوره نقاهت شما چقدر طول می‌کشد بستگی به عوامل مختلفی دارد. عواملی همچون سن، سلامت عمومی، میزان بافت برداشته شده و مراقب‌های بعد از جراحی دارد.

با توجه به این موارد پزشک درباره دوره نقاهتتان با شما صحبت خواهد کرد؛ اما به‌طورکلی بیشتر کسانی که جراحی کردند، بعد از گذشت ۱۰ روز احساس بهبودی نسبی و بعد از گذشت ۸ هفته احساس بهبودی کامل خواهند کرد.

درد بعد از عمل

دردهای بعد از جراحی ابدومینوپلاستی دردهای قابل توجهی هستند. نمی‌شود گفت که این درد‌ها خفیف هستند اما خب غیر قابل کنترل هم نیستند. این دردهای معمولا ۲۴ساعت بعد از جراحی شروع می شوند و تا حداقل یک هفته ادامه دارند.

بعد از اتمام هفته اول، دردها به میزان قابل توجهی تقلیل پیدا می کنند. در طی این یک هفته انجام مراقبت‌های تجویز شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای کاهش درد بعد از عمل حتما این ٤ مورد را رعایت کنید:

  • مصرف مسکن‌های تجویز شده طبق دستور جراح
  • رعایت نکات مربوط به نحوه استراحت
  • جلوگیری از وارد شدن فشار به ناحیه سینه
  • تنظیم میزان فعالیت بدنی طبق توصیه‌های ارائه شده به شما

حالت استراحت

از آنجایی‌که در این جراحی پوست اضافه شکم برداشته می‌شود و عضلات شکم سفت می‌شوند، شما به مدت ۱ یا ۲ هفته یا بیشتر برای سرپا ایستادن دچار مشکل می‌شوید.

در این دوره، هنگام دراز کشیدن چند بالشت زیر سر و زانوی خود قرار دهید تا کمترین فشار به محل جراحی وارد شود.

به مدت حداقل یک هفته فقط به پشت بخوابید و حالت خوابیدن شما، به‌صورت طاق‌باز باشد. در این مدت به‌هیچ‌وجه به روی شکم و پهلو نخوابید. برای بلند شدن از بستر حتما از اطرافیان کمک بگیرید.

داروها

داروهای تجویز شده توسط جراح را سر ساعت مصرف نمایید و از مصرف مسکن یا آنتی بیوتیک‌های مشابه بدون تحویز بپرهیزید. داروهای تقویتی هم در صورت صلاحدید پزشک تجویز خواهد شد.

عوارض لیفت شقیقه

درن

ممکن است بعد از جراحی از محل برش‌ها و بخیه‌های شما برای مدتی آب و خون ترشح شود. در این موارد پزشک لوله‌های نازک و کوچکی بنام درن را در اطراف محل برش قرار می‌دهد تا مایعات جمع شده در اطراف آن، تخلیه شود. 

این موضوع طبیعی است و لازم نیست نگران شوید. مقدار و‌رنگ مایع تخلیه شده را به خاطر بسپارید تا پزشک مقدار مایع تخلیه شده را بررسی کند. همچنین رنگ این مایع می‌تواند بین قرمز و زرد تغییر کند، پس نگران نباشید.

در جراحی ابدومینوپلاستی معمولاً از درن کارگیت استفاده می‌شود.

این درن‌ها از جنس پلاستیک نرم بوده و در انتهای برش ابدومینوپلاستی کارگذاری می‌شود و بعد از هفت الی ده روز توسط کارشناسان مجموعه از بدن شخص خارج می‌شود.
این درن‌ها نیاز به مراقبت خاصی ندارند، فقط باید تمیز نگهداری شوند و روی آن‌ها پانسمان شود.

برای تخلیه بهتر این ترشحات، ناحیه شکم و پهلو و پشت را مطابق آموزش کارشناسان ماساژ داده تا خونابه و ترشحات از درن‌ها تخلیه شود. هر چقدر ماساژ اصولی‌تر باشد، ترشحات بهتر تخلیه می‌شوند. بهتر است ماساژ با روغن بچه یا روغن زیتون انجام شود.

گن

تیم جراحی هنگام خروج از اتاق عمل یک شکم‌بند برای فشرده‌سازی ناحیه جراحی شده، برای شما می بندند. این‌شکم بند تا سه روز روی ناحیه قرار می‌گیرد.

بعد از گذشت ۷۲ساعت از جراحی شکم بند کنار می رود و گن مخصوص بعد از اولین استحمام پوشیده می شود. این لباس به کاهش ورم و درد و کاهش خطر ایجاد هماتوم و سروما کمک می‌کند و روند بهبودی را تسریع می کند؛ و تا زمانی که پزشک دستور بدهد باید آن را بپوشید یعنی تا حدود ۲ماه باید از گن استفاده کنید. 

فقط اجازه دارید برای مدت‌زمان کوتاهی که حمام می‌روید آن را دربیاورید.

استحمام و پانسمان

تا ۷۲ساعت بعد از جراحی استحمام توصیه نمی‌شود.

البته این بدین معنی نیست که پانسمان‌ها و بهداشت ناحیه جراحی نباید چک شود.
انتظار می رود که پانسمان ها بعد از ۲۴ساعت نیاز به تعویض داشته باشند اما به طور کلی استحمام بعد از جراحی ۷۲ ساعت بعد از جراحی باید انجام شود.

برای انجام استحمام پانسمان‌های خود را جدا کنید و با کمک اطرافیان به حمام بروید و تمامی نواحی جراحی را با آب و شامپو بچه بشویید این کار را با جدیت تمام انجام دهید؛ چرا که بهداشت ناحیه جراحی یکی از مهمترین نکات در بهبود صد در صدی می‌باشد.

بهتر است حتما استحمام تا دو هفته، یک روز در میان انجام شود.

عوارض لیفت شقیقه

بخیه

از آنجایی که خط بخیه ابدومینوپلاستی نسبتا وسیع است لازم است که مراقبت های اصولی از ناحیه بخیه شده انجام شود.

از شستشو و پانسمان در روزهای اول تا استفاده از چسب یا ژل غدد سیلیکون زیر نظر کارشناسان مجموعه باید صورت پذیرد
به مدت دو هفته هر یک روز در میان ناحیه را با آب ولرم و صابون یا شامپو بچه بشویید و با درجه سرد سشوار یا دستمال کاغذی خشک کنید و ناحیه را پانسمان ساده انجام دهید
بدون هماهنگی با کارشناسان مجموعه از پماد یا کرمی استفاده نکنید.
برای خون‌رسانی صحیح به ناحیه بخیه از مصرف دخانیات به جد خودداری کنید
به مدت دو هفته هیچ گونه کششی به خط بخیه وارد نکنید
بعد از گذشت بیست روز از جراحی برای دریافت و استفاده از چسب یا ژل سیلیکون با همکاران ما در ارتباط باشید.

تغذيه

تغذیه در دوران نقاهت از اهمیت زیادی دارد رژیم غذایی دوران نقاهت باید پر فیبر و پر پروتئین باشد.

مصرف میوه، سبزی مایعات فراوان و غذاهای پروتئینی نظیر سینه مرغ یا ماهی یا لبنیات به جز ،پنیر شور و (دوغ به دلیل افزایش جذب پروتئین برای شما مفید بوده و باعث تسریع روند بهبودی می‌شود.

از مصرف کربوهیدرات زیاد یعنی غلات و مواد شیرین بپرهیزید. همچنین از مصرف نمک زیاد یا غذاهای شور و پر چرب جدا خودداری فرمایید.

از مصرف غذاهای فست فودی خودداری فرمایید.

در ضمن تا یک ماه از استعمال دخانیات، سیگار، قلیان سیگار الکتریکی ماریجوانا و مواد مخدر تمامی مواد مخدر مانند شیره تریاک هروئین ،کوک، شیشه، ناس و امثالهم و مصرف مشروبات الکلی عرق آبجو و شراب)
بپرهیزید.

عوارض لیفت شقیقه

رانندگی

رانندگی در هفته اول بعد از جراحی ممنوع است چون در هفته اول دامنه حرکتی دست‌ها بسیار محدود .است عکس العمل‌های سریع سخت بوده و به ناحیه سینه فشار زیادی وارد می‌کند. این فشار ممکن است باعث خونریزی در ناحیه جراحی و باز شدن بخیه‌ها شود.

روابط جنسی

برقراری رابطه جنسی در ۲ هفته اول بعد از عمل به شدت میتواند آسیب زا باشد. فشار ناشی از انجام روابط جنسی میتواند باعث ایجاد هماتوم و یا باز شدن بخیه ها شود بعد از بهبود ناحیه زخم خط) بخیه مجاز به انجام روابط جنسی هستید.

عوارض لیفت شقیقه

عوارض احتمالی این جراحی

از عوارض احتمالی این جراحی میتوان به بی‌حسی ناحیه جراحی سفت شدن خط بخیه و اطراف آن نکروز شدن یا قطع خون‌رسانی به خط بخیه نکروز شدن احتمالی ناف که در محل جدید ایجاد شده، اسکار وسیع، خط بخیه و آمبولی اشاره کرد.

البته باید عنوان کرد که اکثر این عارضه‌ها کوتاه مدت هستند و در همه‌ی افراد بوجود نمی‌آیند.

باید و نبایدهای مراقبت‌های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

  1. بعد از عمل ابدومینوپلاستی تا ۳ روز بعد از جراحی دوش نگیرید. در وان حمام نکنید و به‌هیچ‌وجه استحمام طولانی و با آب خیلی گرم نداشته باشید‌و محل برش و بخیه‌های خود را نخارید . برای تمیز کردن محل زخم و بخیه فقط می‌توانید محل اطراف آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.
  2.  تا ۲ هفته اول حتماً از توالت فرنگی استفاده کنید.
  3.  بعد از عمل ابدومینوپلاستی کاملاً صاف نایستید. ایستادن در این حالت می‌تواند به شما آسیب جدی وارد کند. پس از ۱ یا ۲ هفته می‌توانید درست بیاستید.
  4.  فردای روز جراحی راه بروید. به دفعات زیاد اما کوتاه، پیاده‌روی کنید. به‌جز پیاده‌روی هیچ ورزش دیگری را انجام ندهید. پیاده‌روی برای جلوگیری از تشکیل لخته خون ضروری است. کل روز در رختخواب دراز نکشید تا جایی که می‌توانید به آرامی حرکت کنید.
  5.  فعالیت‌های سنگین انجام ندهید. به‌هیچ‌وجه وسایل سنگین را بلند نکنید، فشار ندهید و نکشید. بالا رفتن فشار خون باعث خون‌ریزی در محل برش‌ها می‌شود.
  6.  رژیم غذایی سالم داشته باشید. نوشیدن مایعات بعد از جراحی بسیار مهم است. نوشیدنی‌های غیر گازدار، فاقد الکل و بدون کافئین مثل آب، شیر و آبمیوه مصرف کنید. همچنین در ۲۴ ساعت اول غذاهای نرم و مقوی مصرف کنید، بعد از جراحی ممکن است دچار یبوست شوید. پس از غذاهای پر فیبر مانند سبزیجات استفاده کنید.
  7.  سیگار نکشید. استعمال دخانیات می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد و همچنین روند بهبود شما بعد از جراحی را مختل می‌کند.
  8.  از قرار دادن زخم‌های خود زیر نور مستقیم خورشید تا چندین ماه خودداری کنید. اگر زخم‌ها در معرض آفتاب قرار گیرند، تیره می‌شوند و مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا محو شوند.
  9.  تمام داروهایتان را طبق دستور پزشک مصرف کنید. این داروها شامل شل‌کننده عضلانی و غیره هستند. اگر درد شدید دارید، می‌توانید برای کمتر شدن درد از داروهایی مثل استامینوفن و یا ایبوپروفن استفاده کنید. حداقل تا ۲ هفته پس از جراحی از مصرف قرص آسپرین یا داروهای مرتبط با آن خودداری کنید چون مصرف این داروها می‌تواند باعث خون‌ریزی شود.
  10.  روزی یک بار گن را خارج کرده و شکم و پهلوهایتان را ماساژ دهید و دوباره گن را بپوشید.

بخش دوم، باید‌ها و نباید‌ها

باید‌ها و نباید‌های

روز اول و دوم

۱. از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. داروهایتان را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

۲. فقط به صورت طاق‌باز استراحت کنید، بنشینید و بخوابید.

۳.غذای پر فیبر مانند میوه و سبزیجات و غذای پر پروتئین مانند مرغ و ماهی مصرف کنید. مصرف زیاد نمک، غذای چرب و فست فود ممنوع. مصرف مشروبات الکلی و هرگونه دخانیات و مواد مخدر ممنوع.

۴. داشتن رابطه جنسی ممنوع.​

۵. پانسمان را باز نکنید، پانسمان روز سوم باز می‌شود. از دستکاری درن‌ها خودداری کنید.

۶. تنفس عمیق داشته باشید طوریکه ریه‌ها از هوا کاملا پر شوند.

باید‌ها و نباید‌های

روز سوم

۱. علاوه بر رعایت دستورات ۲ روز قبلی، روز سوم طبق دستور‌العمل گفته شده پانسمان را باز کرده و استحمام کنید. یک روز در میان استحمام کنید و پانسمان‌ها را عوض کنید.

۲. طبق دستور‌العمل گفته شده استفاده از گن را شروع کنید.

۳. داروهایتان را طبق دستور پزشک مصرف کنید. از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.

۴. غذای پرفیبر مانند میوه و سبزیجات و غذای پر پروتئین مانند مرغ و ماهی مصرف کنید. مصرف زیاد نمک، غذای چرب و فست فود ممنوع. مصرف مشروبات الکلی و هرگونه دخانیات و مواد مخدر ممنوع.

۵. فقط به صورت طاق‌باز استراحت کنید و بخوابید.

۶. از دستکاری درن‌ها خودداری کنید. داشتن رابطه جنسی ممنوع.

باید‌ها و نباید‌های

روز هفتم تا دهم

۱. با ارسال عکس از وضعیتتان، با مشاوران مجموعه در ارتباط باشید تا زمان دقیق کشیدن درن‌ها را مشخص کنند. سپس طبق زمان گفته شده برای کشیدن درن‌ها اقدام کنید.

۲. طبق دستوالعمل گفته شده استفاده از گن را ادامه دهید. طبق دستور‌العمل گفته شده یک روز در میان استحمام کنید و پانسمان‌ها را عوض کنید.

۳. غذای پرفیبر مانند میوه و سبزیجات و غذای پر پروتئین مانند مرغ و ماهی مصرف کنید. مصرف زیاد نمک، غذای چرب و فست فود ممنوع. مصرف مشروبات الکلی و هرگونه دخانیات و مواد مخدر ممنوع.

۴. فعالیت‌های سبک و ورزش‌های هوازی را می‌توانید شروع کنید. فقط به صورت طاق‌باز استراحت کنید و بخوابید.

۳. از دستکاری درن‌ها خودداری کنید. داشتن رابطه جنسی ممنوع.​

باید‌ها و نباید‌های

روز چهاردهم

۱. با ارسال عکس از وضعیتتان، با مشاوران مجموعه در ارتباط باشید تا زمان دقیق کشیدن بخیه‌ها را مشخص کنند. سپس طبق زمان گفته شده برای کشیدن بخیه‌ها اقدام کنید.

۲. طبق دستوالعمل گفته شده استفاده از گن را ادامه دهید. در صورت نیاز گن‌ها را با دوختن از کناره‌ها تنگ کنید.

۴. مجاز به داشتن رابطه جنسی هستید.​

۳. مصرف مشروبات الکلی و هرگونه دخانیات و مواد مخدر ممنوع. مجاز به رانندگی هستید.​

باید‌ها و نباید‌های

از روز سی ام

۱. ورزش‌های سنگین و بی‌هوازی را می‌توانید شروع کنید.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.