ژنیکوماستی کاذب

خلاصه مطلب:

برخی اوقات تجمع چربی در ناحیه سینه با ژنیکوماستی اشتباه گرفته می‌شود. در این مقاله به تشریح علائم ژنیکوماستی کادب پرداخته‌ایم.
ژنیگوماستی کاذب
در این مقاله:

ژنیکوماستی کاذب در مردان

“ژنیکوماستی کاذب”، وضعیتی است که در آن چربی اضافی در پستان‌های مردان رسوب می‌کند و تورم یا برآمدگی را به همراه دارد. این وضعیت، اغلب با ژنیکوماستی معمولی مردان اشتباه گرفته می‌شود. درحالی که این عارضه به دلایل متفاوت ناشی از تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی رخ می‌دهد.

بطور کلی ژنیکوماستی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

  1. ژنیکوماستی واقعی
  2. ژنیکوماستی کاذب

دراین مقاله به بررسی ژنیکوماستی کاذب، نحوه تشخیص ژنیکوماستی از چربی و درمان آن خواهیم پرداخت.

ژنیکوماستی کاذب چیست

ژنیکوماستی کاذب چیست؟

دلیل بزرگ شدن سینه‌ها ۲ چیز می‌تواند باشد؛

  1. تجمع چربی در ناحیه سینه
  2. رشد بیش از حد طبیعی بافت شیری پستان

در برخی افراد چاق، سینه‌ها بدون رشد بافت شیری و فقط به سبب تجمع چربی بزرگ می‌شوند که به این حالت ژنیکوماستی کاذب گفته می‌شود. این در حالیست که در ژنیکوماستی واقعی افزایش بافت غددی سینه همراه با تجمع چربی موضعی دیده می‌شود.

ژنیکوماستی کاذب و بزرگ شدن موقتی سینه نوزادان در اثر استروژن بالاي دوره حاملگی را نباید به عنوان ژنیکوماستی واقعی تلقی نمود. این بیماري سبب ایجاد ظاهري بدشکل و اختلالات روحی در فرد درگیر با این عارضه می‌شود.

در اکثر موارد، بزرگی سینه مردان مشکلی جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. با این حال، از لحاظ روانی تحمل کردن آن دشوار است. این بیماری بر احساس اعتماد به نفس فرد تاثیر می‌گذارد و باعث خجالت کشیدن او در برابر دیگران می‌شود و در بعضی موارد در ناحیه سینه ایجاد درد می‌کند.

هر دو حالت بزرگی سینه در مردان (هم ژنیکوماستی کاذب و هم ژنیکوماستی کاذب) را می‌توان درمان نمود.

تشخیص ژنیکوماستی کاذب

اصلی‌ترین علامت ژنیکوماستی، چه از نوع کاذب چه از نوع واقعی، تورم و بزرگی سینه است. برای تشخیص ژنیکوماستی کاذب و واقعی نیاز به معاینه دقیق بیمار است.

نحوه تشخیص ژنیکوماستی کاذب از نوع واقعی آن بر اساس معاینه بالینی بیمار انجام می‌شود. به این صورت که سینه بیمار در وضعیت نشسته، در حالتی که دست‌ها را بالا برده و در حالتی که دست‌ها را به کمر زده است (انقباض عضله پکتورال) توسط پزشک لمس گردد. در صورتی که بین انگشت سبابه و شست مقاومتی وجود نداشته باشد و به راحتی به همدیگر نزدیک شوند، نشانه ژنیکوماستی کاذب است.

پس از مشاهده و لمس سینه‌ها و زیر بغل باید از بیمار خواست تا روي تخت دراز بکشد و دست‌ها را پشت گردن قرار دهد. در این حالت هم باید به دقت سینه‌ها را با انگشتان لمس کرد.

ژنیکوماستی-کاذب ژنیکوماستی-کاذب ژنیکوماستی-کاذب

درمان ژنیکوماستی کاذب

پس از تشخیص ژنیکوماستی و نوع آن، می‌توان نسبت به درمان موثر آن اقدام نمود.در مواردی که حجم چربی موجود در ناحیه سینه کم باشد، فرد می‌تواند به کمک ورزش منظم و اصلاح تغذیه نسبت به کاهش حجم چربی اقدام نماید.

همچنین در صورت تمایل، با استفاده از عمل ژنیکوماستی نیز می‌تواند نسبت به درمان آن اقدام نماید. انتخاب نوع و تکنیک جراحی بستگی به میزان افتادگـی سینه و پوسـت اضافه دارد. درحالت کلی در اغلب مـوارد براي هر بیمار باید روش خاص متناسب با آن بیمـار به کار گرفته شود.

  1. حالت اول: سینه دارای چربی است اما غده وجود ندارد. یعنی فرد مبتلا به ژنیکوماستی کاذب است. در این حالت چربی موجود را می‌توان به کمک لیپوساکشن خارج نمود.
  2. حالت دوم: سینه‌ها دارای چربی و توده هستند. در این بیمـاران علاوه بر لیپوساکشن که بافت چربی را خارج می‌کند، به کمک جراحـی توده‌ها را نیز خارج کرد. برش این عمل یک برش نیم هلال است.
  3. حالت سوم: سینه‌ها علاوه بر چربی و توده غددی، افتادگی پوستی نیز دارند. ایـن حالت جراحی ژنیکوماستی معمـولاً با انجام لیپوساکشن شـروع و با برداشتن غـدد و پوسـت اضافه از طریق برش دور سینه به پایان می‌رسد.
  4. حالت چهارم: سینه‌ها علاوه بر چربی و توده غددی، افتادگی شدید پوستی دارند. در این حالت از روش‌ها و برش‌های ماموپلاستی جهت اصلاح ژنیکوماستی و افتـادگی شدید پوست استفاده می‌شود.

برای مشاهده تصاویر و نتیجه جراحی و دریافت توضیحات تکمیلی در مورد نحوه انتخاب بهترین جراح ژنیکوماستی بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

به اشتراک گذاشتن:

نظر بهجویانی که در مجموعه الو جراح جراحی کرده اند:

نیکی جولایی

سوای از جراحی، آقای دکتر مرادیان واقعا انسان شریفی هستند ممنونم ازشون.. همچنین تشکر میکنم از عوامل زحمتکش الو جراح

حسین بیوته

خواستم تشکر کنم از پیشتیبان های بعد از جراحی که خییییلی زحمت دادم بهشون از بس که استرس داشتم :)

ثبت نظر جدید

مقالات دکتر فرید مرادیان

سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی را برای پاسخ دادن به سوالات احتمالی شما، در قالب مقالات زیر جمع‌آوری و ارائه کنیم. در این بخش میتوانید به این مقالات دسترسی داشته باشید.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *