حرف آخر را اول می‌زنیم

عمل ژنیکوماستی با لیزر واقعاً چیست؟

به دور از فضای تبلیغاتی و جذابی که عناوینی مانند عمل با لیزر ایجاد می‌کند، می‌خواهیم به بررسی چند و چون عمل ژنیکوماستی با لیزر بپردازیم.

لیزر فناوری نوینی است که کاربردهای فراوان و جذابی در صنایع مختلف پیدا کرده است. در عمل‌های درمانی و زیبایی نیز از این فناوری استفاده می‌شود.

هنگامی که در مورد عمل ژنیکوماستی با لیزر صحبت می‌کنیم 2 مفهوم متفاوت می‌تواند هدف باشد؛

  1. مفهوم غلط و شیادانه‌ای که برخی از افراد برای جذب و اقناع بهجویان استفاده می‌کنند.
  2. مفهومی علمی که از نظر پزشکی مورد تایید است ولی به صورت عملی به سختی استفاده می‌شود.

در ادامه به هر 2 مورد خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: هزینه عمل ژنیکوماستی چقدر است؟

عمل ژنیکوماستی با لیزر

مفهوم نادرست جراحی ژنیکوماستی با لیزر

همه چیز به این وسیله برمی‌گردد؛ کوتر (CUTTER)، همان وسیله‌ای که جراح به کمک آن محل جراحی را برش می‌دهد. جراح به 2 صورت می‌تواند برش جراحی را ایجاد کند:

  1. به کمک چاقوی جراحی
  2. به کمک کوتر

کوتر وسیله‌ای است که می‌تواند با ایجاد جریان متمرکز الکتریسیته و گرما پوست و بافت را به راحتی برش دهد و همزمان مویرگ‌های پاره شده را بسوزاند و مانع از خونریزی شود. جریانی که کوتر ایجاد می‌کند، به راحتی با چشم غیر مسلح دیده می‌شود.

استفاده از کوتر در جراحی‌ها بسیار رایج است و جز وسیله‌های رایج در اتاق عمل به حساب می‌آید. اکثر برش‌ها به وسیله کوتر ایجاد می‌شود، چون هم کار با آن برای جراح آسانتر است و هم از خونریزی‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند.

متاسفانه برخی از افراد به دلیل شکل ظاهری جریان ایجاد شده توسط کوتر و آگاهی کم بیماران، از این وسیله به عنوان لیزر نام می‌برند و ادعای انجام عمل ژنیکوماستی با لیزر را دارند!!!

متاسفانه این اقدام نوعی سوء استفاده و کلاهبرداری در روز روشن است.

مفهوم علمی عمل ژنیکوماستی با لیزر

اگر با روند عمل ژنیکوماستی آشنا باشید، حتما می‌دانید که این عمل از 2 بخش تشکیل شده است؛

۱. تخلیه بافت فیبروگلاندولار به کمک برش و تخلیه مستقیم توده
۲. تخلیه چربی انباشته شده اطراف سینه به کمک دستگاه لیپوساکشن

دستگاه لیپوساکشن وسیله‌ای است که به کمک آن چربی‌های زیر پوستی را تخلیه می‌کند. اگر بخواهیم به صورت ساده توضیح دهیم، ابتدا محلولی به محل مورد نظر تزریق می‌شود.

چربی‌هایی که در اثر این محلول شل شده و آماده تخلیه هستند، به کمک لوله‌ای که به زیر پوست وارد می‌شود مکیده شده و خارج می‌شود.

علاوه بر دستگاه لیپوساکشن دستگاه‌های دیگری نیز برای تخلیه چربی وجود دارد که از فناوری‌های به‌روز‌تر و کارآمدتری بهره می‌برند. دستگاه لیپولیز و دستگاه لیزر اولترازد جز به‌روز‌ترین دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند جایگزین لیپوساکشن شوند. این دستگاه ها در واقع به نوعی از فناوری لیزر هم بهره می‌برند.

میزان کارآمدی آن‌ها در تخلیه چربی‌های زیر پوستی بسیار بالاست.

موضوعی که در محافل علمی مطرح است استفاده از دستگاه‌های لیپولیز و لیزر اولترازد در جراحی ژنیکوماستی است. از نظر علمی استفاده از این دستگاه‌ها منع نشده‌اند و کارایی آن‌ها تا حد زیادی مورد تایید است. اما در عمل محدودیت هایی وجود دارد.

در جراحی‌های ژنیکوماستی که در کشور انجام می‌شود، استفاده از دستگاه لیپولیز و اولترازد به هیچ عنوان مطرح نیست(یعنی استفاده نمی‌شود). زیرا هم هزینه جراحی را به شدت بالا می‌رود (هزینه این دستگاه نسبت به دستگاه لیپوساکشن بسیار بالاست) و هم قدرت تخریب و تخلیه کامل بافت فیبروگلاندولار (یا بافت توده‌ای زیر سینه) را به طور کامل ندارند.

بنابراین جراح ناچار به برش و تخلیه مستقیم بافت باقی‌مانده می‌شود(اگر بافت فیبروگلاندولار به طور کامل تخلیه نشود، احتمال بازگشت ژنیکوماستی بسیار بالاست).
با این تفاسیر استفاده از دستگاه لیپولیز و اولترازد در جراحی ژنیکوماستی در عمل بهینه نخواهد بود. کاربرد اصلی این دستگاه‌ها در جراحی پیکر تراشی است.

از این پس اگر در سایتی در مورد جراحی ژنیکوماستی با لیزر مطلبی خواندید یا توسط جراحی ترغیب به انجام جراحی با لیزر شدید، توضیحاتی را که خدمتتان ارائه دادیم به یاد آورید و با آگاهی کامل تصمیم بگیرید.

بیشتر بخوانید: ژنیکوماستی چیست؟

برای دریافت مشاوره غیر‌حضوری با ما در ارتباط باشید!

در حال حاضر راه حل قطعی برای ژنیکوماستی، جراحی است. در زیر نمونه کار جراحی ژنیکوماستی را مشاهده می‌کنید.

عمل جراحی ژنیکوماستی (1)
عمل جراحی ژنیکوماستی (2)
عمل جراحی ژنیکوماستی (5)
عمل جراحی ژنیکوماستی (7)

برای دریافت مشاوره غیر‌حضوری با ما در ارتباط باشید!