مراقبت‌های بعد از عمل ژنیکوماستی

رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، تاثیر مستقیم در نتیجه آن دارد، پس در رعایت آن دقت کنید.

این مطالب با این هدف تهیه شده است تا مطالبی را که شما در دوران نقاهت عمل ژنیکوماستی لازم دارید به شما آموزش دهد. کیفیت رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، به اندازه کیفیت خود جراحی اهمیت دارد و در نتیجه نهایی عمل تاثیر مستقیم دارد.
توجه به مراقبت‌های بعد از جراحی مهم‌ترین کاری است که بهجو بعد از اتمام جراحی باید به آن دقت ویژه‌ای داشته باشد.
آموزش‌های مربوط به مراقبت‌های بعد از عمل از ۲ بخش تشکیل شده است؛ بخش اول آموزش‌های لازم در مورد موضوعات مهم را به شما منتقل می‌کند و بخش دوم مواردی را که باید به صورت روزانه رعایت کنید، به صورت چکیده و تیتروار آموزش داده است.

هر دو بخش را به دقت مطالعه و رعایت کنید. تا بهبودی کامل، ما در کنار شما هستیم.

بخش اول، مطالب آموزشی

درد بعد از عمل

تجربه درد بعد از عمل جراحی طبیعی است. میزان درد با توجه به نوع عمل متفاوت است. نکته مثبت در مورد عمل ژنیکوماستی این است که درد بعد از عمل کمی دارد و این نکته را اظهارات بهجویان قبلی مجموعه ثابت می‌کند.

نکته اصلی در مورد درد عمل ژنیکوماستی این است که تمامی این دردها قابل تحمل است و با تجویز و مصرف مسکن به راحتی قابل کنترل است. در بیشتر افراد درد بعد از عمل بیشتر به هنگام لمس شدن ناحیه سینه و فشار آمدن به آن ایجاد می‌شود و در حالت عادی درد زیادی حس نخواهید کرد. 

درد عمل ژنیکوماستی با توجه به تکنیک متغیر است. اگر برش از بالای هاله سینه زده شود به خاطر طول برش کمتر، درد آن نیز خفیف‌تر خواهد بود. هرچه قدر حجم توده و چربی ناحیه سینه بیشتر باشد به علت وسعت بیشتر ناحیه عمل، میزان درد نیز بیشتر خواهد بود. 

برای کاهش درد بعد از عمل حتما این ٤ مورد را رعایت کنید:

  • مصرف مسکن‌های تجویز شده طبق دستور جراح
  • رعایت نکات مربوط به نحوه استراحت
  • جلوگیری از وارد شدن فشار به ناحیه سینه
  • تنظیم میزان فعالیت بدنی طبق توصیه‌های ارائه شده به شما

حالت استراحت

حالت استراحت در دو هفته اول باید به صورت طاق باز باشد یعنی باید به صورت درازکش و به پشت بخوابید به طوریکه بالاتنه کمی بالاتر از پایین تنه قرار بگیرد.

در طول این ۲ هفته خوابیدن به روی شکم و پهلوها اکیدا ممنوع است.

داروها

داروهای تجویز شده توسط جراح را سر ساعت مصرف نمایید و از مصرف مسکن یا آنتی بیوتیک‌های مشابه بدون تحویز بپرهیزید. داروهای تقویتی هم در صورت صلاحدید پزشک تجویز خواهد شد.

عوارض لیفت شقیقه

درن

وجود ترشح در ناحیه جراحی تا چند روز بعد از عمل یک واکنش طبیعی از سمت بدن است. بدن با آزاد کردن این ترشحات باعث ضد عفونی شدن ناحیه عمل و ترمیم بهتر زخم‌ها می‌شود. میزان ترشحات ناحیه جراحی در افراد مختلف متفاوت است؛ به طوریکه ممکن است در برخی افراد نیازی به تخلیه درن‌ها هم نباشد.

درن وسیله‌ای است برای تخلیه ترشحات ناحیه جراحی که به کاهش دوران نقاهت بیمار کمک می‌کند. درن دارای مخزن خلا است که ترشحات ناحیه جراحی را با ایجاد حالت مکش خارج می‌کنند. برای فعال‌سازی درن‌ها کافیست پلمپ مسیر شیلنگ را مطابق عکس ببندید و درب آبی روی مخزن را باز کرده و پس از فشار و ایجاد خلا درب آبی را ببندید و سپس پلمپ را آزاد نمایید.

دقت کنید که این کار را باید روزانه سه الی چهار بار انجام دهید. در طول مدتی که درن دارید حتما به موقعیت قرارگیری مخزن درن توجه فرمایید و مراقب خطرات احتمالی از قبیل زیر پا ماندن ناگهانی یا کشیدن شدن ناگهانی درن باشید.

جهت تخلیه بهتر ترشحات در طول روز نفس عمیق بکشید. ترشحات رفته رفته با گذشت زمان کم رنگتر شده و میزان ترشح کمتر می‌شود. این ترشحات ممکن است تا ۱ روز بعد از عمل هم ادامه داشته باشد اما به صورت استاندارد درن‌ها بعد از ۷ روز کشیده می‌شوند.

درنه‌ا نهایتاً بعد از هفت روز خارج می‌شود. بهتر است این کار توسط کادر خود الوجراح انجام شود. بعد از کشیدن درن‌ها می‌توانید به محل کار خود بازگردید.

برای کشیدن درن‌ها حتما باید با هماهنگی مشاوران مجموعه انجام شود. از کشیدن خودسرانه درن‌ها پرهیز کنید. اصولاً درن‌ها توسط دستیار جراح، کشیده می‌شود.

گن

استفاده از گن استاندارد از الزامات جراحی ژنیکوماستی است و بهجو باید بعد از گذشت ۳ روز از جراحی خود، از گن مخصوص ژنیکوماستی استفاده کند. گن لباسی با پارچه مخصوص است که با ایجاد فشار بر روی سینه باعث تسکین درد کاهش ،تورم جمع شدن پوست و کاهش انباشت ترشحات در ناحیه جراحی می‌شود.

گن باید به مدت ۸ هفته به صورت مداوم پوشیده شود و فقط در مواقع استحمام و پانسمان باز شود در طول روز می‌توانید یک ساعت جهت استراحت پوست، گن را در بیارید.

در صورت کم شدن تورم ناحیه جراحی می‌بایست گن خود را با دوختن از کناره‌ها کوچک‌تر کنید.

شستشوی مداوم گن از الزامات بعد از جراحی است. بهداشت گن بسیار مهم است حتما در صورت آلوده شده ،گن آن را بشویید. تجمع ترشحات روی گن ممکن است منجر به عفونت‌های قارچی و باکتریایی شود. این آلودگی باعث آسیب به محل برش جراحی و ایجاد گوشت اضافه و باقی ماندن رد بخیه شود.

استحمام و پانسمان

بعد از گذشت ۷۲ ساعت از جراحی مجاز به استحمام هستید. توجه داشته باشید که برای استحمام باید ابتدا پانسمان‌ها را جدا کرده و سپس به حمام بروید در صورت چسبیدن پانسمان به ناحیه زخم از جدا کردن آن با فشار خودداری کنید و با خیس کردن ،پانسمان آن را به آرامی جدا کنید. 

به هیچ وجه ناشتا استحمام نکنید و در روزهای اول از اطرافیان کمک بگیرید. بیشتر از ۲۰ دقیقه در حمام نمانید. از شامپو بچه برای شستشو استفاده کنید خط بخیه خود را به آرامی و با دقت بشویید. 

بعد از اتمام استحمام سطح سینه خود را با درجه سرد سشوار یا دستمال کاغذی خشک کنید و از کشیدن حوله به روی سینه خودداری کنید. سپس سینه‌های خود را با گاز استریل خشک و باند ویبریل پانسمان کنید.

 از چسب‌های کاغذی استفاده نکنید چون باعث ایجاد حساسیت و زخم می‌شوند. بعد از پانسمان گن خود را بپوشید.

عوارض لیفت شقیقه

بخیه

برای بخیه‌ها، عمدتا از نخ نایلون غیرجذبی استفاده می‌شود. بنابراین باید در موعد مقرر جهت کشیدن بخیه‌ها اقدام کنید. برای کشیدن بخیه‌ها باید حداقل ١٤ روز گذشته باشد. البته با توجه به کیفیت رعایت مراقبت های بعد از عمل ممکن است این زمان تغییر کند.

مصرف هرگونه دخانیات اثر منفی بر روی خط بخیه دارد و باعث جوش نخوردن خط بخیه می‌شود از فشار آوردن بیش از حد به بخیه‌ها پرهیز کنید. فعالیت‌های ورزشی سنگین، بلند کردن اجسام سنگین‌تر از ۵ کیلوگرم، بغل کردن بچه، فعالیت‌های شغلی سنگین را تا ۳ هفته بعد از عمل انجام ندهید. از استفاده خودسرانه هرگونه ،پماد ژل و یا کرم ترمیم کننده بپرهیزید.

از روز سوم به بعد باید خط بخیه را یک روز درمیان بشویید.

بعد از ویزیت ،جراح با توجه به وضعیت بخیه‌ها استفاده از چسب و یا ژل سيليكون تجویز خواهد شد، این ژل از ایجاد اسکار جلوگیری خواهد کرد.

تا ۲ ماه از تابش مستقیم نور خورشید به روی سینه جلوگیری کنید، چون باعث تغییر رنگ ناحیه جراحی می‌شود.

اگر مشاهده کردید که بخیه در حال باز شدن است یعنی لبه بالایی و پایینی از هم فاصله گرفته اند سریعا کارشناسان مجموعه را مطلع کنید، از بخیه‌ها عکس با کیفیت تهیه کرده و برایشان ارسال کنید و منتظر دستورالعمل مناسب از سمت مشاوران مجموعه باشید.

تغذيه

تغذیه در دوران نقاهت از اهمیت زیادی دارد رژیم غذایی دوران نقاهت باید پر فیبر و پر پروتئین باشد.

مصرف میوه، سبزی مایعات فراوان و غذاهای پروتئینی نظیر سینه مرغ یا ماهی یا لبنیات به جز ،پنیر شور و (دوغ به دلیل افزایش جذب پروتئین برای شما مفید بوده و باعث تسریع روند بهبودی می‌شود.

از مصرف کربوهیدرات زیاد یعنی غلات و مواد شیرین بپرهیزید. همچنین از مصرف نمک زیاد یا غذاهای شور و پر چرب جدا خودداری فرمایید.

از مصرف غذاهای فست فودی خودداری فرمایید.

در ضمن تا یک ماه از استعمال دخانیات، سیگار، قلیان سیگار الکتریکی ماریجوانا و مواد مخدر تمامی مواد مخدر مانند شیره تریاک هروئین ،کوک، شیشه، ناس و امثالهم و مصرف مشروبات الکلی عرق آبجو و شراب)
بپرهیزید.

عوارض لیفت شقیقه

ماساژ

اگر می‌خواهید به بهترین فرم ممکن سینه دست پیدا کنید این قسمت را به دقت بخوانید. حتما از روز سوم ماساژ سینه را آغاز کنید و به مدت نیم ساعت در طول روز این ماساژ را انجام دهید. نحوه انجام ماساژ توسط همکاران به شما آموزش داده می‌شود. ماساژ را باید در دو یا سه نوبت انجام دهید.

ماساژ ناحیه سینه چندین هدف دارد:

  • تخلیه هرچه سریع‌تر ترشحات جراحی
  • جلوگیری از سفت شدن قسمتهایی از ناحیه جراحی به دلیل تجمع ترشحات جلوگیری از ایجاد چسبندگی بین بافتهای زیر پوست و خود پوست در ناحیه سینه ایجاد این چسبندگی باعث ایجاد چین خوردگی در ناحیه سینه می‌شود.
  • ماساژ ناحیه سینه باید از وسط قفسه سینه به سمت کناره‌ها و به صورت ٤ انگشتی صورت گیرد. با انجام ماساژ باید شاهد افزایش تخلیه ترشحات در درن‌ها باشیم.

ورزش

بعد از گذشت یک هفته پیاده روی و دویدن آرام تا نهایت ۱ ساعت آزاد است. اما در هفته اول بعد از ،جراحی راه رفتن در منزل، نشستن روی صندلی و مبل و بالا رفتن از پله و پیاده روی کوتاه مانعی ندارد.

اگر ورزشهای سنگین و غیر هوازی زودتر از موعد مقرر انجام شود، اثرات بدی برای فرد خواهد داشت ،خونریزی، باز شدن بخیه و دردهای شدید. 

انجام ورزشهای سنگین مانند بدنسازی بعد از گذشت یک و نیم ماه ایرادی ندارد در روزهای اول ،شروع فشار کمتری به ناحیه سینه وارد کنید.

اگر بعد از بهبود ناحیه جراحی طبق دستورالعمل گفته شده ورزش کنید، نه تنها ضرری نخواهد داشت بلکه باعث ایجاد فرم مناسب و بهبود ناحیه سینه هم خواهد شد.

عوارض لیفت شقیقه

پاتولوژی

نیاز است توده هایی که از سینه شما خارج شده است مورد آزمایش قرار گیرد. هدف از انجام این آزمایش تشخیص نوع توده .است تشخیص نوع توده از آن جهت مهم است که احتمال بدخیم بودن و سرطانی شدن آن بررسی شود.

هرچند احتمال ایجاد سرطان سینه در مردان بسیار کم و کمتر از ۱ درصد است، اما توجه به همین درصد کم اهمیت بالایی در حفظ سلامت بهجو دارد. طبق دستورالعمل گفته شده نمونههایی که در اختیار شما قرار میدهیم را به آزمایشگاه ببرید و نتیجه آن را در اختیار دستیار جراح قرار دهید.

تا ۷ روز فرصت دارید تا نمونه‌ها را به آزمایشگاه ببرید و در این ۷ روز میتوانید نمونه‌ها را در یخچال نگه دارید.

رانندگی

رانندگی در هفته اول بعد از جراحی ممنوع است چون در هفته اول دامنه حرکتی دستها بسیار محدود .است عکس العملهای سریع سخت بوده و به ناحیه سینه فشار زیادی وارد می.کند. این فشار ممکن است باعث خونریزی در ناحیه جراحی و باز شدن بخیه ها شود.

برای موتور سواری حداقل دو هفته باید صبر کنید.

روابط جنسی

برقراری رابطه جنسی در ۲ هفته اول بعد از عمل به شدت میتواند آسیب زا باشد. فشار ناشی از انجام روابط جنسی میتواند باعث ایجاد هماتوم و یا باز شدن بخیه ها شود بعد از بهبود ناحیه زخم خط) بخیه مجاز به انجام روابط جنسی هستید.

عوارض لیفت شقیقه

بخش دوم، باید‌ها و نباید‌ها

باید‌ها و نباید‌های

روز اول و دوم

۱.سه روز اول نباید پانسمان‌ها باز شوند. مایعات زیاد مصرف کنید.

۲. به حالت طاق باز بخوابید. به پهلو و به روی شکم به هیچ عنوان نخوابید. نشستن تان هم باید به حالت درازکش و طاق باز باشد. هر نیم ساعت ۵ دقیقه راه بروید.

۳. مصرف هرگونه مواد مخدر صنعتی و یا سنتی و مشروبات الکلی حداقل تا سه هفته پس از جراحی ممنوع.

۴. داشتن رابطه جنسی در ۷ روز اول ممنوع است.

۵. احتمال وجود ترشحات از کنار درنها زیاد هست؛ نگران نباشید. هنگام خوابیدن و یا استراحت مراقب درنها باشید تا کشیده یا له نشوند.

۶. غذاهای پرفیبر مانند میوه و سبزی مصرف کنید. غذاهای پروتئینی مانند گوشت مصرف کنید. نمک و روغن غذاهای چرب و پر نمک نخورید.​

باید‌ها و نباید‌های

روز سوم

۱. علاوه بر رعایت دستورات ۲ روز قبلی، روز سوم می‌توانید پانسمان را طبق آموزش به آرامی باز کنید و حتما طبق آموزش دوش بگیرید.

۲. گن را باید از روز سوم به صورت مرتب بپوشید .

۳. با کمک روغن زیتون یا روغن سینه را به مدت ۱ دقیقه ماساژ دهید. در طول روز به دفعات نفس عمیق بکشید.

۴. همچنان باید دستورالعمل‌های مربوط به تغذیه و استراحت، طبق آنچه در روز اول گفته شده است را رعایت کنید

باید‌ها و نباید‌های

روزچهارم تا هفتم

۱. ماساژ ناحیه سینه را طبق آموزش به صورت مرتب انجام دهید. حتما یک روز در میان دوش بگیرید.

۲.پوشیدن مرتب گن را فراموش نکنید. این مورد بسیار مهم است.

۳. طبق دستورات روز اول نحوه خوابیدن و استراحت رژیم غذایی و ممنوعیت‌های غذایی خود را انجام دهید.

باید‌ها و نباید‌های

روز هفتم تا چهاردهم

۱.در روز هفتم با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید تا برای کشیدن درن‌ها هماهنگی لازم انجام شود.

۲. طبق آموزش‌ها شروع کنید به انجام حرکات کششی سینه. انجام ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی دوچرخه و تردمیل محدودیتی ندارد.

۳. نحوه استراحت و خواب همچنان به صورت طاق باز باشد.

باید‌ها و نباید‌های

روز چهاردهم تا بیستم

۱. در روز چهاردهم برای کشیدن بخیه ها با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید تا هماهنگی های لازم انجام شود.

۲. حرکات کششی را به صورت مرتب انجام دهید. گن را به صورت مرتب بپوشید.

۳. محدودیت مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی همچنان وجود دارد.

باید‌ها و نباید‌های

روز بیستم تا سی‌ام

۱.حرکات کششی را به صورت مرتب انجام دهید.

۲. گن را به صورت مرتب بپوشید.

باید‌ها و نباید‌های

تا روز سی ام

۱. می‌توانید به باشگاه بدنسازی بروید اما دقت کنید که حتما تمرین را با وزنه های سبک شروع کنید و به مرور در طی چند روز وزنه‌ها را سنگین‌تر کنید.

نیاز به راهنمایی دارید؟
سوالات خود را از ما بپرسید:

مشاورین متخصص ما آماده پاسخگویی به شما هستند.