آدرس مطب

تهران، قیطریه، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، ساختمان پزشکان کیمیا،پلاک 17، طبقه اول، واحد 1، مطب دکتر فرید مرادیان

رزرو تلفنی 02191692274

جراحی سرطان تیروئید

عمل سرطان تیروئید یکی از راه‌های کارآمد برای ریشه‌کن کردن این بیماری و بهبود آن به شمار می‌آید. این جراحی به منظور برداشتن کل غده تیروئید یا بخشی از آن انجام می‌شود. برای انجام جراحی سرطان تیروئید بهتر است با انواع این جراحی، عوارض آن، اقدامات لازم پیش از جراحی و مواردی از این دست بیشتر آشنا شوید. با ما همراه باشید.

آشنایی با دلایل جراحی تیروئید

مهم‌ترین دلایل جراحی تیروئید به چند علت زیر بخش‌بندی می‌شود:

سرطان تیروئید

یکی از مهم‌ترین علل برداشتن غده‌ی تیروئید بیماری سرطان تیروئید است. درواقع در بیشتر مواقع، عمل سرطان تیروئید راه‌حل مناسبی برای رفع غده‌ی سرطانی و بهبود بیمار است.

گواتر یا بزرگ شدن غده‌ی تیروئید

این بیماری که در نتیجه‌ی افزایش یا کاهش هورمون‌های تیروئیدی شکل می‌گیرد مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکل، پزشک عمل برداشتن تیروئید را پیشنهاد می‌کند. در غیر این صورت بیمار با مشکلاتی نظیر سختی در تنفس یا بلعیدن روبرو خواهد شد.

پرکار شدن تیروئید

وقتی تیروئید پرکار می‌شود، هورمونی به نام تیروکسین را بیشتر از حد معمول تولید می‌کند. در خیلی از موارد برای رفع پرکاری تیروئید نیاز به عمل جراحی نیست و با مصرف داروها و رعایت رژیم غذایی این مشکل برطرف می‌شود. اما زمانی که پرکاری تیروئید از کنترل خارج می‌شود، نیاز به جراحی وجود دارد.

وجود توده، کیست و انواع گره در غده‌ی تیروئید

در صورتی که غده‌ی تیروئید محلی برای تجمع سلول‌ها شود احتمال ابتلا به سرطان بالا می‌رود. اگر رشد توده‌های گوناگون در تیروئید به‌تازگی آغاز شده باشد باید از این توده‌ها نمونه‌برداری شود. زمانی که این گره‌ها خطرناک ارزیابی شوند، می‌توان برای برداشتن کل یا بخشی از آن‌ها از عمل تیروئید بهره گرفت.

درمان سرطان تیروئید با جراحی

بیمارانی که به سرطان تیروئید مبتلا هستند قطعا با پرسش‌هایی نظیر آیا سرطان تیروئید با جراحی درمان میشود روبرو هستند. خبر خوب این است که در صورت تشخیص زود‌هنگام و اقدامات به‌موقع، امکان درمان کامل سرطان تیروئید از طریق عمل سرطان تیروئید وجود دارد. نکته‌ی کلیدی برای درمان و ریشه‌کن کردن این بیماری این است که پیش از آنکه سلول‌های سرطانی در ناحیه‌های اطراف غده‌ی تیروئید پخش شوند و سایر اندام‌ها را با مشکل روبرو کنند، برداشته و پاک‌سازی شوند.

در بسیاری از موارد پس از جراحی سرطان تیروئید بیمار به‌طور کامل بهبود می‌یابد و این عمل درصد موفقیت بالایی دارد. البته نباید این نکته‌ی مهم را از خاطر برد که برداشتن سلول‌های سرطانی از این ناحیه‌ی حساس، نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد و باید به پزشک متخصص و باتجربه‌ای مراجعه کرد.

عمل سرطان تیروئید

انواع عمل سرطان تیروئید

عمل سرطان تیروئید انواع گوناگونی دارد که هرکدام شرایط خاصی دارند. انتخاب نوع جراحی سرطان تیروئید نیز به شرایط بیمار و تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد.

عمل لوبکتومی تیروئید

غده‌ی تیروئید دارای دو لوب در طرف راست و چپ است که با بافت کوچکی به یکدیگر متصل هستند. در زمان‌هایی که تنها یکی از این دو لوب درگیر تجمع سلول‌های سرطانی شده باشد، می‌توان با عمل لوبکتومی یعنی برداشتن یکی از لوب‌ها، به رفع بیماری کمک کرد. در این عمل جراحی، بافت پل‌مانند بین لوب چپ و راست نیز برداشته می‌شود. از مزایای عمل سرطان تیروئید لوبکتومی این است که به دلیل باقی ماندن بخشی از غده در بدن، نیازی به مصرف داروهای هورمونی نخواهد بود. زمان‌هایی که بیماری سرطان پیشرفت آهسته‌ای دارد یا تنها بخشی از غده‌ی تیروئید را درگیر کرده است، از این روش استفاده می‌شود.

تیروئیدکتومی

تیروئیدکتومی یکی از انواع رایج‌تر جراحی سرطان تیروئید است. در این عمل، هر دو لوب تیروئید به‌طور کامل برداشته می‌شود. در صورت لزوم حتی بخشی از غده‌های لنفاوی اطراف تیروئید نیز برای رفع کامل خطر برداشته می‌شود. بیمار پس از این عمل جراحی برای کنترل سوخت‌وساز بدن، نیاز به مصرف داروهای هورمون تیروئید دارد تا بتواند به زندگی عادی ادامه دهد.

جراحی سرطان تیروئید با برداشتن غدد لنفاوی

معمولا بیماری سرطان تیروئید در مراحل اولیه قابل تشخیص است و در موارد نادری به اندازه‌ای پیشرفت می‌کند که به غدد لنفاوی اطراف غده‌ی تیروئید نیز منتقل شود و آن‌ها را نیز درگیر کند. در این جراحی، ممکن است بخشی یا تمام غدد لنفاوی از بدن خارج شود.

اقدامات قبل از عمل سرطان تیروئید

مهم‌ترین اقداماتی که پیش از انجام عمل سرطان تیروئید باید در نظر داشته باشید، ارائه‌ی کامل سوابق پزشکی و داروهای مصرف‌شده به دکتر جراح است تا در حین عمل، مشکل ناخواسته‌ای پیش نیاید. پیش از جراحی سرطان تیروئید اقداماتی نظیر آزمایش خون، بررسی غدد کلیوی، عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس، آزمایش نوار قلب، بررسی سلامت ریه، چک کردن تارهای صوتی و عصب‌های حنجره و مواردی از این دست، انجام می‌شود.

حتما توصیه‌های پزشک را پیش و پس از عمل جدی بگیرید. معمولا پیشنهاد می‌شود که از شب قبل از جراحی از مصرف نوشیدنی و غذا خودداری شود.

جراحی سرطان تیروئید

انتخاب جراح متخصص برای عمل سرطان تیروئید (دکتر فرید مرادیان)

خیلی از افراد ممکن است اهمیت انتخاب پزشک باتجربه را برای انجام عمل سرطان تیروئید دست‌کم بگیرند. متاسفانه عوارض ناشی از جراحی نامناسب بسیار زیاد است و مشکلات و خطرات متعددی را پس از جراحی برای بیمار به وجود می‌آورد. پیشنهاد ما این است که حتما سوابق پزشک جراح را به‌خوبی بررسی و نتایج عمل‌های پیشین او را مطالعه کنید تا از میزان تجربه و مهارت او مطمئن شوید.

یکی از پزشکان حاذق در زمینه‌ی جراحی سرطان تیروئید آقای دکتر فرید مرادیان است. دکتر مرادیان که فوق تخصص جراحی سرطان را از دانشگاه شهید بهشتی تهران دریافت کرده است، در زمینه‌ی جراحی سرطان هجده سال سابقه‌ی کاری دارد و جزو ماهرترین پزشکان جراحی سرطان در کشور به شمار می‌آید.

دکتر مرادیان در برنامه‌هایی نظیر به خانه برمی‌گردیم در شبکه‌ی پنج، برنامه‌ی طبیب شبکه‌ی سه و شبکه‌ی جهانی جام‌جم در تلویزیون حضور پیدا کرده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت ویزیت، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

چند سوال متداول در مورد جراحی تیروئید

در ادامه چند پرسش مهم درباره‌ی عمل سرطان تیروئید را بررسی می‌کنیم.

چه زمانی تیروئید باید عمل شود؟

پزشک زمانی به بیمار عمل تیروئید را پیشنهاد می‌دهد که غده‌ی تیروئید بیش از حد فعال بوده، بزرگ شده است یا دارای گره‌ها، کیست‌ها و توده‌های سرطانی باشد. در چنین مواقعی برداشتن غده‌ی تیروئید به صورت جزئی یا کلی، راه‌حل مناسبی برای رفع مشکل خواهد بود. به صورت کلی، زمانی که غده تیروئید به‌طور ناراحت‌کننده و آزاردهنده‌ای بزرگ شده باشد یا باعث بروز مشکلاتی نظیر ورم در ناحیه‌ی گردن، بالا بردن بیش از اندازه‌ی سوخت‌وساز بدن یا تنگی نفس در فرد شود، نیاز به عمل جراحی خواهد بود.

آیا سرطان تیروئید بعد از جراحی بازگشت‌پذیر است؟

یکی از نگرانی‌های مهم بیماران، بازگشت سرطان تیروئید پس از عمل جراحی است. گفته می‌شود که احتمال بازگشت سرطان تیروئید پس از عمل جراحی وجود دارد اما معمولا این اتفاق سال‌ها طول می‌کشد. بهتر است برای تشخیص عود دوباره‌ی سرطان هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کنید و اقدامات لازم نظیر عکس‌برداری، آزمایش خون یا اسکن رادیویی را انجام دهید تا در صورت بازگشت سلول‌های سرطانی، به‌موقع دست به کار شوید و از پیشروی آن جلوگیری کنید.

عوارض جراحی سرطان تیروئید چیست؟

جراحی تیروئید معمولا پس از عمل، عوارض چندانی ندارد اما اگر در هنگام جراحی موارد پیش‌بینی‌نشده‌ای اتفاق بیفتد، ممکن است سبب بروز آسیب‌ها و مشکلات مختلفی شود.

عفونت

با وجود اینکه احتمال عفونت پس از عمل پایین است اما در صورت بروز عفونت می‌توان با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک به توصیه‌ی پزشک، از پیشرفت آن جلوگیری کرد و مشکل را از بین برد.

خونریزی

یکی از عوارض عمل سرطان تیروئید خونریزی و در نتیجه مسدود شدن ناحیه‌ی تنفسی است. این اتفاق سبب سختی در تنفس می‌شود که باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید.

آسیب به تارهای صوتی

اگر در هنگام جراحی به تارهای صوتی آسیب برسد، ممکن است صدای بیمار پس از عمل سرطان تیروئید به صورت موقت یا همیشگی تغییر کند. به همین دلیل، لازم است حتما پیش از عمل، وضعیت تارهای صوتی و حنجره به‌دقت بررسی شود.

آسیب به غدد پاراتیروئید

غدد پاراتیروئید غده‌های کوچکی هستند که پشت غده‌ی تیروئید قرار دارند. وظیفه‌ی این غده‌ها تنظیم سطح کلسیم در بدن است. در صورت آسیب به این غدد، سطح کلسیم در بدن افت پیدا می‌کند و لازم است با مشورت پزشک از راه‌های درمانی استفاده کرد.

مصرف همیشگی قرص‌های هورمون تیروئید

زمانی که کل غده‌ی تیروئید در عمل سرطان تیروئید برداشته می‌شود، بیمار باید تا آخر عمر از داروهای هورمونی برای کنترل سطح انرژی بدن خود استفاده کند.

درمان سرطان تیروئید

سخن پایانی

همیشه بهترین راه برای پیشگیری از پیشرفت بیماری‌ها در بدن چک‌آپ مداوم، رعایت رژیم غذایی سالم و توجه به نشانه‌ی بیماری‌ها در بدن است. برای جلوگیری از سرطان تیروئید و تشخیص آن نیز باید به نشانه‌هایی مانند درد و تورم در ناحیه‌ی گلو، خشن شدن و تغییر صدا، مشکل در بلعیدن و سرفه یا مشکلات تنفسی توجه کنید و در صورت بروز هرکدام، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بیماری در مراحل اولیه متوقف شود.

در صورتی که نیاز به عمل سرطان تیروئید دارید، بهتر است تنها به پزشکان باتجربه، همچون دکتر فرید مرادیان مراجعه کنید. دکتر فرید مرادیان با ۱۸ سال تجربه‌ی جراحی، به‌عنوان پزشک مدعو در برنامه‌های مختلف صداوسیما حضور داشته‌اند و از بهترین پزشکان فوق تخصص هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس مطب

تهران، قیطریه، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، ساختمان پزشکان کیمیا،پلاک 17، طبقه اول، واحد 1، مطب دکتر فرید مرادیان

021-91692274

ایمیل من

info@drfaridmoradian.com

اطلاعات تماس
آدرس مطب

تهران، قیطریه، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، ساختمان پزشکان کیمیا،پلاک 17، طبقه اول، واحد 1، مطب دکتر فرید مرادیان

تلفن مطب

021-91692274

ایمیل

info@drfaridmoradian.com